عربشاهی: استقلالی‌ها از کوچینگ تیمشان ناراضی هستند/ سوبله‌چوبله شانسی بود

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس گفت: زمانی شما می‌توانید سینه را سپر کنید که برنده دربی شوید. بازیکنان تلاش کنند تا پرویز مظلومی نگوید من سوبله‌ چوبله هستم، البته این مسئله هم شانسی بوده است.

ضیا عربشاهی یکی از بازیکنان خوب پرسپولیس در دهه ۶۰ بود که حدود ۱۳ سال سابقه بازی در این تیم را در کارنامه دارد.
وی در آستانه دیدار مقابل استقلال در گفت‌وگو با  در مورد شرایط این بازی صحبت‌های زیر را انجام داد.
* دربی ۶ امتیازی است
عربشاهی در مورد دیدار مقابل استقلال گفت: این بازی از حساسیت بالایی برخوردار است و با توجه به شرایط دو تیم در جدول به دربی ۶ امتیازی تبدیل شده است. پرسپولیس اکنون وضعیت خوبی دارد و نشان داده دارای شخصیت قهرمانی است. پرسپولیس در صورت پیروزی در دربی می‌تواند به مقام قهرمانی برسد.
بازیکنان پرسپولیس می‌خواهند قهرمان شوند و جام را بر سر مزار نوروزی ببرند که همین مسئله به عامل موثری برای تلاش بیشتر آنها تبدیل شده است.
* خط هافبک تعیین‌کننده برنده دربی است
وی در مورد اینکه گفته می‌شود معمولا تیم‌های ضعیف‌تر در دربی به پیروزی می‌رسند، تصریح کرد: این مسائل را قبول ندارم. هر تیمی که بهتر و با برنامه‌تر در زمین حاضر شود می‌تواند به پیروزی برسد. کمربند خط میانی و هافبک‌های دو تیم تعیین‌کننده برنده بازی هستند. هر تیمی که خط هافبک قوی عمل کند به سه امتیاز بازی می‌رسد و کارش برای رسیدن به قهرمانی راحت می‌شود. برنده این بازی نیمی از راه قهرمانی را طی خواهد کرد.
* استقلالی‌ها از کوچینگ تیم‌شان ناراضی هستند
پیشکسوت پرسپولیس در مورد اینکه مظلومی دائم می‌گوید مربی است که در دربی نتایج خوبی کسب می‌کند و روی این مسئله تاکید زیادی دارد اظهار داشت: احترام مظلومی واجب است و به او ارادت دارم. به نظرم او این حرف‌ها را می‌زند تا خودش را حرفه ای نشان دهد و قصد دارد به نوعی جنگ روانی راه بیندازد. برخی اظهارنظرات برای این است که خودمان را نشان دهیم و روحیه تیم را بالا ببریم. خودم به شخصه با هواداران استقلال که صحبت می‌کنم همه آنها از کوچینگ مظلومی و تیم‌شان ناراضی هستند و می‌گویند چرا تیم از دقیقه ۷۰ به بعد دچار مشکل می‌شود. استقلالی‌ها هم می‌دانند که شرایط قهرمانی ندارند و می‌گویند این وضعیت برای پرسپولیس بهتر است. نمی‌خواهم به پرویز مظلومی بی احترامی کنم اما باید قبول کند که اکنون وضعیت پرسپولیس بهتر است. به جرات می‌گویم پرسپولیس جمعه برنده دربی است.
* وضعیت بدنی پرسپولیس بسیار خوب است
وی در مورد وضعیت بدنی پرسپولیس تصریح کرد: فوتبالیست برای نود دقیقه نه بلکه برای ۱۲۰ دقیقه باید آماده باشد. فوتبال سختی‌های زیادی دارد و اگر شما می‌خواهید به موفقیت برسید باید از همه لحاظ مخصوصا از لحاظ بدنی کیفیت خوبی داشته باشید. تاکتیک مناسب توسط بازیکنانی در زمین اجرا می‌شود که آمادگی بدنی لازم را داشته باشد. اکنون پرسپولیس کیفیت لازم را از لحاظ بدنی دارد و استقلالی‌ها هم این مسئله را می‌دانند. مظلومی باید بداند که دیگر بحث سوبله چوبله تمام شده و کار سختی در پیش دارد.
* سوبله و چوبله مظلومی شانسی بود
پیشکسوت پرسپولیس در مورد اینکه آیا زمان بازی کردن با بازیکنان استقلال کری می‌خواندند اظهار داشت: در دهه ۶۰ بازیکنان استقلال و پرسپولیس اکثرا با یکدیگر در تیم ملی بازی می‌کردند. ما برای هم کری زیاد می‌خواندیم. درون زمین رقیب بودیم و بیرون زمین رفیق. با جان و دل درون زمین تلاش می‌کردیم تا تیم ما برنده شود. جمعه پرسپولیس باید با تمام وجود و تمرکز بازی کند. تیم باید تمام تلاشش را برای پیروزی انجام دهد و سایر مسابقات را فراموش کند. زمانی شما می‌توانید سینه را سپر کنید که برنده دربی شوید تا پرویز مظلومی نگوید من سوبله‌ چوبله هستم که این مسئله هم شانسی بوده است.
* نبود کامیابی‌نیا در تیم اثرگذار است
عربشاهی در رابطه با غیبت کمال کامیابی‌نیا در دیدار روز جمعه عنوان کرد: در پستی فوتبال بازی می‌کردم که اکنون کامیابی‌نیا در آن منطقه به میدان می‌رود. غیبت او روی تیم اثر منفی می‌گذارد ولی پرسپولیس احمد نوراللهی را دارد که می‌تواند همان وظایف را انجام دهد. برانکو باید به او مسئولیت بدهد تا عمق دفاع را پوشش دهد. استقلال از حضور دوم مهاجم خوب بهره می‌برد و بازیکنان باید مراقب این مسئله باشند. زمانی که ما بازی می‌کردیم در دربی فوتبال محکمی روی توپ نه بازیکن حریف ارائه می‌دادیم. فکر می‌کنم پرسپولیس با حضور فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و امید عالیشاه در خط هافبک و حضور دو مهاجم مقابل آنها می‌تواند نتیجه لازم را بگیرد.
* محمدخانی مثل مار بود
عربشاهی در رابطه با بازیکنان دربی‌باز پرسپولیس در دهه ۶۰ اظهار داشت: همه بازیکنان ما خوب بودند. ناصر محمدخانی مثل مار بود و فوتبال فوق‌العاده‌ای ارائه می‌داد. حمید درخشان و محمد پنجعلی هم وضعیت بسیار خوبی داشتند. خودم هم ۱۳ سال در پرسپولیس بازی می‌کردم و بارها در دربی به میدان رفتم. همه بازیکنان پرسپولیس در آن مقطع در دربی عالی ظاهر می‌شدند. بازیکنان پرسپولیس در دهه ۶۰ همه با هم رفیق بودند. در آن زمان بازیکنان استقلال ارتباط خانوادگی داشتند ولی درون زمین دچار اختلاف بودند. عکس این قضیه در پرسپولیس بود. ما ارتباط خانوادگی نداشتیم ولی درون زمین رفیق بودیم و با همین اتحاد افتخارات بسیاری کسب کردیم.
* پروین یک مربی کامل بود
وی در مورد عملکرد علی پروین در دربی‌ها تصریح کرد: با جرات می‌گویم علی پروین مربی بود که از شعور فوتبالی، کوچینگ و بازی خوانی بسیار بالایی بهره می‌برد. مهم‌ترین شاخصه یک مربی بازی‌خوانی مناسب است. پروین در این مورد عالی بود. او یک مربی کامل بود. متاسفانه برخی می‌گویند او تاکتیک علی‌اصغری اتخاذ می‌کرد ولی اگر بازی‌های ما را ببینید فقط روی زمین بازی می‌کردیم و پاس‌های تک‌ضرب می‌دادیم. همین تیکی‌تاکا را آن زمان با پاس‌های تک‌ضرب اجرا می‌کردیم. گاهی با ۷ مهاجم به زمین حریف می‌رفتیم و حتی دفاع چپ و راست ما درون محوطه جریمه حریف حاضر می‌شدند. محمد پنجعلی و مرتضی فنونی‌زاده دو دفاع وسط ما همیشه در زمین حریف بودند و این نشان‌دهنده میل هجومی تیم‌مان بود.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.