تغییر نام خیابان «لادن» و بلوار «آموزگار» مشهد!/ هزینه‌های یک تصمیم خلق‌الساعه

یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در دوره چهارم در تالار شهر برگزار شد و در این جلسه با رای اکثریت اعضای شورای شهر مشهد نام خیابان لادن به «شهید فخرایی» و نام بلوار آموزگار به «شهید ناصری» تغییر یافت.

یکی از سایت‌ها به هزینه‌های این تغییر نام اشاره کرده و نوشته است؛ «سرهنگ خلبان شهید «ابراهیم فخرایی» متولد اردیبهشت ۱۳۳۵ در خراسان است که رشادت‌های فراوانی داشته که در تاریخ ثبت گردیده و مایه افتخار خراسانی‌ها است.
در این موضوع هم هیچ شکی نیست که زنده نگه داشتن نام شهدا بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه کرد زیرا هرچه امروز در کشور هست از رشادت‌های شهدای گرانقدر می‌باشد.
اما محل بحث ما نحوه انجام کارهای خوب است، زنده نگه داشتن یاد شهدا امری شایسته است اما به چه شکل؟ تصمیم امروز شورای شهر مشهد دارای ابهامات و ایراداتی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
– آیا اعضای شورای شهر هزینه لازم برای تغییر این نام را در نظر گرفته‌اند؟ به هرحال این تغییر اسامی هزینه زیادی بابت تعویض تابلوهای بلوار لادن و آموزگار و همچنین تابلوهای سطح شهر که آدرس‌دهی این دو بلوار را داشته است در پی دارد. همچنین هرساله نقشه و کاتالوگ های زیادی به آدرس‌های کنونی چاپ می‌شود که برای سال‌های دیگر کاربرد ندارند و البته اینکه مردم در آدرس‌دهی دچار مشکلاتی می‌شوند. به نظر می‌رسد هم دو تغییر نام در این شرایط اقتصادی هزینه‌ای حداقل چند میلیونی را به شهر وارد می‌کند. آیا شهید فخرایی از این تغییر نام با این هزینه‌ها راضی است و اگر با ما سخن می‌گفتند رضایت خود را اعلام می‌کردند؟
– نکته دیگر آنکه آیا شورای شهر و مدیریت شهری توجهی به نظر مردم هر منطقه و محله‌ای که ساکن آن هستند برای نامگذاری دارد یا اینکه بدون داشتن پژوهش و نظرخواهی‌های میدانی اقدام به تغییر نام خیابان‌ها می‌کند.
– زنده نگه داشتن نام شهدا بسیار کار نیکی است اما چرا بر روی پارک‌های تازه تاسیس و خیابان‌های جدید نام آنها را نگذاریم و اسامی خیابان‌ها و معابری در بین مردن نهادینه شده است را تغییر دهیم؟
– براستی از فردا که نام بلوار لادن به «شهید فخرایی» تغییر کند چند درصد از مردم برای آدرس‌دهی از آن نام استفاده می‌کنند و آیا همان اتفاقی را که برای میدان بسیج (برق)، بیت‌المقدس (آب) و… افتاد برای این بلوارها نمی‌افتد و آیا اینکه نام شهیدی را بر روی بلواری بگذاریم و مردم نام قبلی را استفاده کنند شایسته مقام بالای شهدا است؟
– نکته بعدی آنکه مگر نام لادن چه ایرادی داشته است؟ یکی از اعضای شورای شهر امروز در خصوص تغییر نام آموزگار گفت که این نام تداعی کننده نخست وزیر پهلوی است! واقعا با این توجیهات قرار است در پارلمان شهری مشهد تصمیم‌گیری شود؟ حتما در آینده‌ای نه چندان دور در شورای چهارم نام خیابان‌های دانشگاه، سعدی و… هم تغییر می‌کند!
– ظاهرا اعضای شورای شهر از این اصل غفلت کرده‌اند که نام هر خیابان، معبر و کوچه بخشی از خاطره جمعی شهروندان است که تبدیل به هویت جمعی آنها شده است و تغییرات پی‌در‌پی به این خاطره جمعی ضربه می‌زند و مشارکت اجتماعی آنها که وابسته به هویت محله آنها بوده است را به صورت غیر مستقیم پایین می‌آورد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.