ترکیه یکی از ۵ کشور مرگبار جهان/ وضعیت ایران از لحاظ امنیت خطرهای تروریستی چگونه است؟

گزارش جدیدی از گروه مشورتی خطر و شرکت مدیریت ریسک جهانی، میزان خطر تروریستی در همه کشورهای جهان منتشر شده است، مطابق انتظار این گزارش این خطر در عراق و افغانستان بیشتر از سایر کشورها است.

بر اساس گزارش جدیدی، همه ماه‌های سال ۲۰۱۵ مرگبارترین ماه‌های دهه اخیر اروپا بودند. در این سال داعش تبدیل به تهدیدی خشونت‌آمیزتر برای بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا کشورهایی که در اروپا و خاورمیانه قرار دارند، شد.
در این گزارش آمده است که با افزایش حملات تروریستی نسبت به سال ۲۰۱۳، میزان خطر در ۱۸ کشور افزایش یافته است. گفتنی است بلژیک و سوئد از مهمترین کشورهایی هستند که میزان خطر در آن افزایش چشمگیری یافته است.
با وجود اینکه هنوز وزارت امور خارجه برخی کشورها نسبت به سفر به ایران هشدار داده‌اند، ایران در این فهرست، بر عکس بیشتر کشورهای خاورمیانه در قسمت کشورهای کم خطر گرفته است. 
در ماه میلادی گذشته، تروریست های داعش ۳۲ نفر را در بلژیک کشتند و بدترین حمله تروریستی در تاریخ بلژیک را رقم زدند. امسال هم عراق و افغانستان در حوزه خشونت های تروریستی خطرناکترین کشورها باقی ماندند. در همین حال ترکیه و مصر وارد فهرست ۵ کشور اول مرگبار شدند.
در ماه اکتبر ترکیه بدترین حمله تروریستی خود را در قلب آنکارا تجربه کرد، در این بمب گذاری ها ۱۰۳ نفر کشته شدند. در مصر هم بمب گذاری داعش در هواپیمای روسی مترو جت ۲۲۴ نفر کشته شدند. این اتفاق ها تاثیر زیادی بر گردشگری ترکیه و مصر داشت.
رئیس اطلاعات و آنالیز گروه مشورتی خطر در این رابطه گفت: «خطرناکترین خشونت سیاسی جهان هنوز از جنگ و تغییرات ناگهانی در کنترل دولت، ناشی می شود. این خطرات  کمتر قابل کنترل هستند، یافته های ما کشور هایی را مشخص می کند که احتمال وقوع هر دو آنها (جنگ و تغییرات ناگهانی در مدیریت دولت) در آن کشور بالا است.»
گفتنی است در اروپای غربی و آمریکا هم تیراندازی از میزان خطر بمب گذاری عبور کرد و خطرناکترین تهدید این مناطق شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.