​آیا ائتلاف سری سه جانبه سعودی، اسرائیلی و مصری ایجاد شده است؟

روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که موافقت اسرائیل با واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی، تنها بخشی از اقدامات سری است که در پشت پرده صورت می گیرد.

«یوسی میلمن» تحلیلگر امنیتی روزنامه معاریو نوشت که در ظاهر انتقال حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی بخشی از تعدیل هایی است که مدتی است در توافق صلح بین اسرائیل و مصر اعمال می شود و در همین راستا اسرائیل موافقت کرد تا مصر بیشتر از آن چیزی که در توافقنامه ذکر شده است، نیروی نظامی به شبه جزیره سینا وارد کند تا بتواند مبارزه خود علیه تروریسم شاخه داعش در سینا را بهبود بخشد.
میلمن افزود: توافقنامه صلح از سال ۱۹۷۹ امضا شد و به موجب آن شبه جزیره سینا به عنوان منطقه خلع سلاح شده معرفی گردید… آمریکا بزرگ ترین حامی مالی نیروهای ناظری است که بر اجرای توافق نظارت دارند و به همین دلیل به عنوان ناظر توافقنامه، توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر را که مصر در آن زمان از عربستان اجاره کرده بود، تائید کرد و اکنون نیز مشکلی با انتقال این دو جزیره ندارد، این طرف های سه گانه متحد یکدیگر هستند و بین مصر و اسرائیل نیز از زمان روی کار آمدن السیسی روابط تنگاتنگی برقرار است و روابط امنیتی دو طرف بهبود یافته است و منافع مشترک آنها مبارزه با تروریسم در سینا و مقابله با حماس (به خصوص شاخه نظامی آن) است که مصر آن را به همکاری با داعش و روابط با ایران متهم می کند.
این تحلیلگر صهیونیست در ادامه نوشت که در خصوص عربستان اوضاع بسیار پیچیده تر است… بین اسرائیل و عربستان روابط رسمی وجود ندارد و تا زمانیکه منازعه اسرائیلی –فلسطینی حل نشده است، این رابطه برقرار نخواهد شد اما بر اساس اطلاعات خارجی، روابط اقتصادی غیرمستقیمی بین دو طرف وجود دارد و تولیدات زراعی و تکنولوژی اسرائیل از طریق اردن و قبرس وارد عربستان می شود و از همه مهم تر اینکه تماس ها و حتی دیدارهایی بین مسئولان ارشد برقرار می شود.
میلمن اشاره می کند که منافع مشترک عربستان و اسرائیل در درجه نخست و قبل از هر چیزی تمرکز بر این است که ایران بزرگ ترین تهدید است… در گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان با عبور هواپیماهای جنگی اسرائیل از آسمان این کشور در صورت تصمیم اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، موافقت کرده است و سعودی ها این آرزو را داشتند که اسرائیل به نیابت از آنها حمله نظامی علیه ایران انجام دهد اما این امر محقق نشد و آنها نیز ناامید شدند.
وی افزود که برخی اطلاعات بدست آمده نیز نشان می دهد که روسای موساد از جمله مائیر داگان در گذشته با روسای دستگاه اطلاعات عربستان دیدار کرده اند و همچنین ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل نیز با بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان که سفیر این کشور در واشنگتن بود، دیداری داشته است.
این نویسنده صهیونیستی در ادامه می نویسد که توافقنامه جزایر صنافیر و تیران استمرار این تماس ها و منافع مشترک است و این تصور وجود دارد که هر لحظه ممکن است این تماس ها علنی شود.
چند روز گذشته در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر توافق موسوم به ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان را امضا کردند که به موجب آن دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه ای عربستان قرار گرفت. این درحالی است که این دو جزیره ده ها سال تحت حاکمیت مصر بودند.
در همین رابطه روزنامه الاهرام نوشت طرف مصری به طرف اسرائیلی تاکید کرد که در صورت اجرای توافق با عربستان برای ترسیم مرزهای دریایی در خلیج عقبه، پس از موافقت مجلس نمایندگان، عربستان اجرای تعهدات مصر در معاهده صلح با اسرائیل را محترم خواهد شمرد و این تعهدات نیز عبارت است از استمرار حضور نیروهای چند ملیتی حافظ صلح به منظور حفظ صلح و امنیت دو جزیره صنافیر و تیران و عدم اجازه برای استفاده از این دو جزیره جهت اهداف نظامی و نیز آزادی دریانوردی در خلیج عقبه.
دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال ۱۹۶۷ بین اعراب و اسرائیل بود.
بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.