​جزئیات تفاهمنامه ایران-ایتالیا در زمینه پوشاک/ تولید مشترک به بازار می‌آید

رئیس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SMI) گفت: در تفاهم‌نامه امضاشده میان این فدراسیون و اتحادیه پوشاک تهران، هم سرمایه‌گذاری مشترک و هم عرضه کالای نهایی به بازار ایران مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس، شرکت‌های ایتالیایی در ایران سرمایه‌گذاری و با همکاری همتایان خود، تولید مشترک به بازار عرضه می‌کنند و برخی کمپانی‌های ایتالیایی نیز محصولات نهایی خود را در بازار ایران عرضه خواهند کرد.

«کلودیو مرنزی» در نشستی مشترک با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، به تشریح جزئیات تفاهم نامه ایران و ایتالیا در زمینه پوشاک پرداخت و گفت: سرمایه گذاری مشترک بین ایران و ایتالیا مربوط به کالاهای با کیفیت خوب و قیمت متوسط است و عرضه کالای نهایی به بازار ایران شامل کالای با کیفیت خیلی بالا و لوکس و قیمت های خیلی بالا خواهد بود.
وی افزود: از آنجا که حقوق کارگر و برخی هزینه های تولید در ایتالیا بسیار زیاد است، این کشور بر تولید کالاهای خیلی لوکس متمرکز شده است؛ در حالی که در ایران می توان کالاهای با کیفیت اما به قیمت مناسب تر تولید کرد.
وی سهم ایتالیا از بازار پوشاک ایران را محدود توصیف کرد و گفت: ایتالیا تنها ۱۳ میلیون یورو از بازار ۱۲ میلیارد یورویی پوشاک ایران را در اختیار دارد.
مرنزی اضافه کرد: رئیس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SISTEMA MODA ITALIA) با ۴۷ هزار شرکتِ تحت پوشش و ۵۰۰ پرسنل، ۵۰ میلیارد یورو گردش مالی دارد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی همکاری های دوجانبه باید برد-برد باشد گفت: برای ایتالیا، ایران بازاری بزرگ است و شرکت های ایتالیایی علاقه مندند در بازار ایران حضور پیدا کنند؛ از طرف دیگر، ایران نیز می تواند از دانش و تکنولوژی های ایتالیا در صنعت پوشاک استفاده کند؛ علاوه بر این، حضور ایتالیا در ایران، چه در تولید مشترک و چه عرضه کالای نهایی، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می کند.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه این اتحادیه دارای بیش از ۲۰ هزار عضو (هفت هزار تولیدکننده و ۱۳ هزار فروشنده) است، گفت: این اتحادیه ۴۰ درصد از صنعت پوشاک ایران را در اختیار دارد.
ابوالقاسم شیرازی در تشریح جزئیات تفاهم نامه ای که روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران میان فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا و اتحادیه پوشاک تهران به امضا رسید، گفت: «تبادل تجربه و دانش به منظور خلق و گسترش بومی سازی در صنایع مد و پوشاک میان دو کشور»، «همکاری فعالانه به منظور تهیه اطلاعات مربوطه جهت ارتقای همکاری های دوجانبه صنعتی و تجاری»، «همکاری برای شناسایی شرکای ایرانی و ایتالیایی به منظور تقویت صادرات و واردات» و «پشتیبانی و حمایت از روابط بین اعضای دو طرف در راستای تشویق به برقراری ارتباط» بخشی از محورهای این تفاهم نامه است.
وی «همکاری جهت پشتیبانی و حمایت از حضور دو طرف در دو کشور در قالب قوانین دو کشور» و «معرفی متقابل فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا و اتحادیه پوشاک تهران به عنوان همکار در زمینه تجارت پس از دریافت رضایت نامه کتبی» را از دیگر محورهای این تفاهم نامه عنوان کرد.
شیرازی تاکید کرد: راهبرد ایتالیا عرضه برندها است و مخاطب کالاهایی که به بازار ایران عرضه می کند، طبقه ای خاص است؛ بنابر این، حضور ایتالیایی ها عرصه را برای تولید داخل محدود نخواهد کرد.
کامبیز مروت جو، نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران که خود یک تولیدکننده پوشاک است نیز در ارتباط با این قرارداد گفت: شاید به نظر برسد که من به عنوان یک تولیدکننده مخالف حضور ایتالیایی ها و در کل چنین قراردادی باشم اما باید توجه داشته باشیم که ایتالیا رقیب ما نیست.
وی شرایط بازار پوشاک را به دلیل وجود کالاهای قاچاق و همچنین کالاهای بی کیفیت چین، نامناسب ذکر کرد و گفت: وقتی یک دامن به قیمت چهل هزار ریال از چین وارد کشور می شود در حالی که تنها قیمت هر یک متر پارچه آن دامن در تهران ۸۰ هزار ریال است، من و هیچ تولیدکننده داخلی دیگر نمی تواند با کالاهای چینی رقابت کند.
به گزارش ایرنا، روز گذشته (چهارشنبه) نمایندگانی از بخش خصوصی ایتالیا و نمایندگانی از بخش دولتی و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با حضور نخست وزیر ایتالیا و وزیر صنعت، معدن و کشورمان، ۱۲ موافقتنامه همکاری در بخش های مختلف از جمله انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی، پزشکی و منسوجات امضا کردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.