یکه تازی روباتها در کارخانجات دنیا در سال ۲۰۱۶

بسیاری بر این باورند که در سال ۲۰۱۶ روند توسعه فناوری های روباتیکی شتاب چشمگیری پیدا خواهد کرد.

کم نیستند کارشناسانی که این روزها چنین پرسشهایی را مطرح می کنند: آیا امسال (۲۰۱۶) سالی خواهد بود که نخستین جابجایی ها توسط پهپادهای روباتیکی انجام خواهد شد؟ آیا از این پس شاهد حضور واقعی روباتها در خانه خواهیم بود؟ از آنجا که در سال ۲۰۱۵ اتفاقات رو به جلویی در عرصه هوش مصنوعی و فناوری های روباتیکی روی داد، باید منتظر شتاب یافتن این روند در سال ۲۰۱۶ نیز بود.
از چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه توسعه سیستمهای روباتیکی یاد می شود. این روند آنچنان سرعتی یافته که برخی از عنوان «انقلاب روباتیکی» برای این آن یاد می کنند. بزرگترین اقتصاد دنیا کارخانه های مختلف خود را از انواع روباتهای پیشرفته ای پر کرده است که در زمینه های مختلف تخصص دارند.
این نگرش بر اساس یک فلسفه کلی توسعه یافته است: افزایش بهره روی صنایع مختلف. بدین ترتیب چین می تواند به حضور خود در سطح اول اقتصاد جهانی ادامه دهد. استان گوانژونگ چین به عنوان قلب تپنده اقتصاد و تولید این کشور به شمار می آید و گفته می شود که سرمایه گذاری ۱۵۴ میلیارد دلاری درخصوص نصب و راه اندازی انواع روباتها آغاز کرده است.
یکی از این شرکتها Foxconn است که آیفونهای اپل را تولید می کند. این شرکت مجموعه ای از کارخانجات را با انبوهی از کارگران در اختیار دارد با این حال بنیانگذار این شرکت گفته که به زودی بیش از یک میلیون روبات را در مدت چند سال در کارخانجاتش نصب و راه اندازی خواهد کرد.
درعین حال سال ۲۰۱۶ را باید به عنوان دورانی پرفروغ برای توسعه ماشین آلات هوشمند نیز به شمار آورد. این دسته از سیستمهای پیشرفته روباتیکی قابلیت آن را دارند که با استفاده از الگوریتمهای متنوع، سریعتر و مؤثرتر از قبل یاد بگیرند. روشهای مختلفی برای قادر ساختن روباتها به یادگیری امور مختلف ارایه شده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۶ روند سریعتری نیز پیدا کند. روباتهایی که می توانند «کلوچه» بپزند تا آنهایی که انواع کارهای مختلف را انجام می دهند ثمره چنین نگرشی است.
افزایش کارایی روباتها در به اشتراک گذاری دانش خود از دیگر بحثهای جدی است که برای علوم روباتیکی در سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده است. به عقیده دانشمندان از این طریق فرآیند یادگیری در روباتها سرعت بیشتری پیدا می کند. آنها می توانند از مزایای سایر روباتها بهره مند شود و بدون شک این مورد را باید به عنوان نقطه عطفی روند توسعه دانش روباتیکی در سال ۲۰۱۶ به شمار آورد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.