پخش مستقیم فکر کردن یک کرم!

دانشمندان موفق به تهیه ویدئوی زنده‌ای از عملکرد نورون‌ها در یک موجود زنده شدند. این برای نخستین بار در تاریخ است که چنین ویدئویی تهیه می‌شود.

دانشمندان به این نوآوری به عنوان ابزاری سودمند جهت دستیابی به درک بهتری از چگونگی عملکرد مغز نگاه می‌کنند.
تیمی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه پرینستون آمریکا اقدام به برنامه‌ریزی نورون‌های نوعی کرم کرده‌اند تا بتوانند پروتئین فلئورسنتی را تولید کنند که در واکنش به کلسیم نورانی می‌شود. از آنجا که در حین ایجاد جرقه‌های نورونی، کلسیم معمولا وجود دارد این بدان معناست که می‌توان «فکر کردن» کرمی که تنها یک میلیمتر بزرگی دارد را در حین حرکت کردن تصویرسازی کرد.
در این ویدئوی حیرت‌انگیز، عملکرد ۳۰۲ نورون به تصویر کشیده شده است.
دانشمندان برای این منظور از میکروسکوپی ویژه و نوعی نرم‌افزار به خصوص (مشابه آن‌هایی که در خودروهای خودران و بازی‌های ویدئویی به کار گرفته می‌شود) استفاده کرده‌اند تا به راحتی بتوانند آنچه را که در سر یک کرم یک میلیمتری می‌گذرد را شناسایی و ردیابی کنند.
یکی از نکات جالب توجه درخصوص این دستاورد مربوط به انبوه نورون‌هایی می‌شود که چنین کرم بسیاز کوچکی تنها برای حرکت دادن ساده بدن خود استفاده می‌کند. دانشمندان با بیان اینکه این کرم از ساختار مغزی ساده‌ای بهره می‌برد اما از شمار زیادی از نورون‌ها جهت فعال‌سازی مغز و دستور دادن به اندام‌ها جهت حرکت به اطراف استفاده می‌کند.
به عقیده آن‌ها فعلا نمی‌توان از فناوری‌های موجود برای تکرار این آزمایش حیرت‌انگیز بر روی انسان استفاده کرد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.