130هزار کیلومتر مربع در کشور منشا گرد و غبار است

مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین شناسی گفت: 130 هزار کیلومترمربع در کشور به دلیل نداشتن پوشش گیاهی منشا تولید گرد و غبار است.

 رضا شهبازی روز یکشنبه در « همایش بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم» افزود: مکان هایی که زیر پنج تا 10 درصد پوشش گیاهی داشته باشد، منشا تولید گرد و غبار می شود.
وی با بیان اینکه 35 هزار کیلومتر مربع از کشور هیچ گونه پوشش گیاهی ندارد، اضافه کرد: سطوح صاف، هموار، پوشیده از رسوبات ریز و خشک، بدون پوشش گیاهی و در معرض باد ، زمینه گردو غبار را فراهم می کند. 
وی با بیان اینکه بسیاری از تالاب ها و دریاچه ها امروز در حال خشک شدن است، گفت: مهمترین چالش ما این است که پیامد بسیاری از مسائل مرتبط با تغییر اقلیم را نمی دانیم و مشخص نیست که چند درصد از مشکلات پیش آمده به دلیل ریزگردها و یا سایر معضلات زیست محیطی بوده است. 
شهبازی با اشاره به پیامدهای وزش باد و گرد و غبار در تهران و کرج، ادامه داد: در جریان سیل مردادماه امسال در جاده چالوس،( که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی شد) 200 تن گرد و غبار روی شهر کرج ریخته شد.
وی اضافه کرد: یک میلیون کیلومتر مربع در پنج کشور اطراف ایران عامل گرد و غبار است و این میزان مساحتی نیست که با بودجه و تیمی بتوان آن را مدیریت کرد.
وی افزود: پیامدهای پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه، بین 60 تا 70 میلیون تن را می تواند متاثر کند.
مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به روند تاثیر گذاشتن گرد و غبار بر کشور در 10 سال گذشته، گفت: استان تهران و قم در 1388 به شدت تحت تاثیر این ریزگردها قرار گرفتند و از سال 92 قم به عنوان منشا تولید ریزگرد در کشور مطرح است.
وی افزود: همیشه انتظار داشتیم با مساله گرد و غبار در فصل های خشک سال مواجه باشیم، ولی در بهمن ماه پارسال در جنوب غرب کشور بدترین حالت را داشتیم.
وی با بیان اینکه گرد و غبار چند حوزه را همزمان درگیری می کند، گفت: این معضل مباحث اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و از لحاظ امنیتی نیز چالش زاست، به خصوص در مرزهای کشور از جمله در خوزستان این بحران جدی است.
شهبازی بیان کرد: در گذشته سه هزار سال طول می کشید تا درجه هوای نیم یا یک درجه گرمتر و یا سردتر شود، در حالیکه از سال 1900 تاکنون، یک تا دو درجه زمین گرم تر شده است و در حال حاضر تغییر اقلیم به صورت گرمایش جهانی پدیدار می شود.
همایش «بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم» با حضور «سید حسن رضوی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، «محسن بهشتی» معاون عمرانی استاندار، رحمان دانیالی «مدیرکل حفاظت محیط زیست» و تعدادی دیگر از مسئولان استان در سالن همایش های اداره کل محیط زیست قم برگزار شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.