تیرباران کمدین معروف افغانستان؛ طالبان تغییر نکرده‌اند؟

افغان‌ها در حال دست به‌دست کردن ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی هستند که صحنه بازداشت یک کمدین سرشناس اهل قندهار به دست طالبان را نشان می‌دهد. در این رویداد که ۳۱ تیر رخ داده، نیروهای وابسته به طالبان، نظرمحمد مشهور به خاشه‌زوان را در یکی از روستاهای قندهار دستگیر کرده و پس از توهین و سیلی زدن به او، تیربارانش می‌کنند.   این کمدین قندهاری، به خاطر گفتن جوک‌ها، لطیفه‌ها و متن‌های طنز که ویدیوهایش در فضای مجازی هواداران زیادی داشت، مشهور بود. در چند سال گذشته، نظرمحمد که طبعی گرم و سرخوشانه و زبان و بازی طنازی داشت، به چهره دوست‌داشتنی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود. او همچنین از چندی پیش، به عنوان سرباز با پلیس محلی همکاری داشت و برای همین، به هدفی برای طالبان تبدیل شده بود. پیکر نظرمحمد در حالی که دستانش از پشت بسته بود و طالبان به سر او شلیک کرده بودند، در منطقه دند قندهار پیدا شد.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، با ابراز ناراحتی و خشم، نسبت به قتل این کمدین واکنش نشان داده‌اند. بسیاری در صفحه‌های اجتماعی که این ویدئو را در آن‌ها به اشتراک گذاشته، از حامد کرزای (رئیس‌جمهور پیشین) و محمداشرف غنی (رئیس‌جمهور افغانستان) انتقاد کرده‌اند که پیش از این، بارها طالبان را دوست و برادر خوانده بودند.

کاربری تاکید کرده: «این هم سندی که نشان از آن دارد که طالب‌ها عوض نشده‌اند.» دیگری نوشته: «وقتی خاشه از سوی طالب سیلی می‌خورد، مظلومیت عجیبی در سیمایش نقش بسته می‌کند؛ مظلومیتی که روح و روان انسان را می‌خراشد.» کاربری هم از زخم جان‌سوزی گفته که این ویدیو سال‌ها در قلب هر شهروند این کشور باقی می‌گذارد. دیگری نوشته: «در افغانستان مد نظر طالبانٍ خندیدن و شاد بودن جرم است، خداوند شهید محمد خاشه را رحمت کند و گناه ایشان فقط خنداندن مردم بود.» کاربری هم تاکید کرده طالبان نه به پشتون، نه به تاجیک و نه به هزاره رحم نخواهد کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.