نمکی: قرار نبود واکسن بیاوریم، مجبور شدیم

وزیر بهداشت گفت: قرار نبود واکسن بیاوریم، اما مجبور شدیم. در دنیا واکسن را به راحتی به کسی نمی‌دهند و حتی کشورهایی که دوست ما بودند، وقتی دیدند واکسیناسیون ما به ٣٠٠ هزار دوز رسید، ترمز را کشیدند و نشان دادند در فرهنگ امروزی دوست معنای چندانی ندارد، آن‌ها یا رقیب یا شریک هستند.

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه پایگاه تجمیعی واکسیناسیون معلمان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در شهرری برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالم حرکتی را امروز آغاز کردیم که آرزوی من بود؛ طلب مغفرت می‌کنیم برای همه افرادی که در دوران کرونا فوت کردند.

او ادامه داد: مدرسه پایگاهی نیست که بشود آن را بست. امروز در ادبیات توسعه، انسان توسعه‌یافته هدف غایی توسعه است و اولین پایگاه مهم بعد از خانواده که فرد توسعه‌یافته در آن می آموزد چگونه اجتماعی زندگی کند، مدرسه است.

نمکی گفت: در مدرسه می‌شود دوستی‌ها و مهربانی‌هایی را تجربه کرد که قبل و بعد از آن میسر نیست. گذشت را می‌توان آموخت که در هیچ برهه‌ای از زندگی نمی‌توان آن را یاد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: یکی از نگرانی‌ها و غصه‌های بنده و آقای حاجی میرزایی این بود که مدارس بسته است. البته آموزش و پرورش در آموزش از راه دور، کار عظیمی انجام داد، اما نمی‌شود محبت چهره به چهره معلم و دانش‌آموز، جمعی زیستن و همچنین تحرکات درون‌مدرسه ای را در فضای مجازی خلق کرد.

او ادامه داد: امروز یکی از مشکلات جامعه منزوی ما فضای مجازی است، بچه‌ها در فضای مجازی فعالیت دارند و این انزوای پیجیده‌ای را به بشریت تحمیل می‌کند که مدرسه می‌تواند جایگاهی باشد تا دانش آموزان از این فضا دور شوند و معلمان بتوانند آموخته‌ها و عشقشان را به دانش آموزان منتقل کند. یکی از عوارضی این دوران حذف فرهنگ سحرخیزی بود. این درحالی است که فرهنگ سحرخیزی در جامعه دانش آموزی از مدرسه آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر تحرک و سحرخیزی نباشد این نسل، نسل کاری و مولّد برای آینده نیست و نمی‌توان بچه‌هایی را که مدت‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند، به سادگی ار جامعه زدود.

در دنیا واکسن را راحت به کسی نمی‌دهند
او با اشاره به اینکه مدت‌ها به دنبال این بودیم که واکسیناسیون را شروع کنیم، اظهار کرد: البته در هیچ جای دنیا مسئول تامین واکسن وزیر بهداشت نیست و صرفا باید زیرساخت واکسیناسیون را تامین کند، اما وقتی احساس می‌کنم که شرایطی نیست مجبورم که وارد عمل شود، مجبورم برای سلامت مردم همه چیز را به جان بخرم.

نمکی تصریح کرد: قرار نبود واکسن بیاوریم، اما مجبور شدیم. در دنیا واکسن را به راحتی به کسی نمی‌دهند و حتی کشورهایی که دوست ما بودند، وقتی دیدند واکسیناسیون ما به ٣٠٠ هزار دوز رسید، ترمز را کشیدند و نشان دادند در فرهنگ امروزی دوست معنای چندانی ندارد، آن‌ها یا رقیب یا شریک هستند.

وزیر بهداشت افزود: ما با تکیه به توانایی ها و امکانات درون مرزی شرایط خوبی داشتیم و وقتی اعلام بی نیازی مطرح شد، دنیا هم با ما همراه‌تر شد، امروز واردات واکسن ما خوب است و به میمنت این روز عید امروز در چند نقطه به طور نمادین چندین قشر از قبیل معلمان، استادان زندانیان و خبرنگاران و اصحاب رسانه را واکسینه می‌کنیم.

نمکی گفت: از هفته آینده قضات و همکاران دادگستری واکسینه می‌شوند همچنین اقشار پر ریسک، نیروهای نظامی و انتظامی در هفته‌های آتی واکسینه خواهند شد.

وزیر بهداشت افزود: علاوه بر آن باید اعلام کنم واکسیناسیون بیماران خاص و دیابتی در حال اتمام است.

او بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا آخر مرداد همه معلمان را واکسینه کنیم و اگر واکسن پاستور جواب دهد، می‌توانیم از آن برای واکسیناسیون افراد زیر ١٨ سال استفاده کنیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.