فرصت جدید اقتصاد ایران پس از تهدیدهای بایدن

تهدیدهای جدید بایدن برای راه اندازی جنگ با چین و روسیه فرصت های جدیدی در اختیار اقتصاد ایران قرار می دهد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که حملات فزاینده سایبری به آمریکا(و متحدان آن) باعث افزایش خطر جنگ بین آمریکا و چین خواهد شد که رقابت شدیدی را آغاز کرده اند.

چند سال پیش هم راسموسن دبیرکل وقت ناتو اعلام کرد که این سازمان هرگونه حمله سایبری را به منزله حمله نظامی تعبیر کرده و برای خود پاسخ همه جانبه نظامی را به عنوان یک حق به رسمیت می شناسد.

این شاخ و شانه کشیدن های جدید آمریکا علیه چین و روسیه فرصت های جدیدی را در اختیار ایران قرار می دهد تا بتواند از موضع بهتری با قدرت های شرقی تعامل کرده و برای خود فرصت های جدیدی در دوران تحریم های پایان ناپذیر غرب ایجاد کند. فرصت هایی که در ۸ سال گذشته مغفول مانده و ایران؛ خود را در دنیای قدیم گرفتار کرده بود.

چینی ها از مدت ها پیش خود را آماده گسترش تعاملات با ایران کرده بودند و شی جی پینگ یک ماه پس از امضای برجام به ایران آمد تا یک قرارداد ۳۵ میلیارد دلاری را به صورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام دهد، اما دولت روحانی ترجیح داد آنرا رد کرده و پیشنهاد خرید ۳۵ میلیارد دلار هواپیما به بوئینگ و ایرباس ارائه دهد که دونالد ترامپ آنرا پاره کرد و به دور انداخت.

صف آرایی جدید آمریکا در برابر روسیه و چین به بهانه حملات سایبری می تواند قرارداد ۲۵ سال ایران و چین را جذاب تر کرده و باعث ورود محکمتر اژدهای شرق شود. اژدهایی که قدرت های غربی نتواسته اند اقتصاد آنرا متوقف کنند.

چین آماده است میزان خرید نفت از ایران را به ۲ میلیون بشکه در روز رسانده و برای رساندن آن به ۶ میلیون بشکه در روز برنامه ریزی کند که در کنار سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۵ می تواند اقتصاد ایران را به معنای واقعی کلمه زیر و رو سازد.

مشکل اصلی بایدن این است که باید همزمان با قدرت های ایران، روسیه و چین مقابله کند و این مقابله باعث همکاری بیشتر آنها می شود و کار را برای طرف غربی دشوارتر می سازد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.