افزایش تولید نفت خام چین در سال ۲۰۱۵

در شرایطی که بهای نفت خام در بازارهای بین المللی با کاهش قابل توجهی همراه شده، تازه ترین آمارها نشان می دهد چین تولید نفت خود را در یک سال گذشته افزایش داده است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات چین روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ درصد افزایش یافت و از مرز ۱۹۵ میلیون تن گذشت.
این کمیسیون می افزاید: چین در سالی که گذشت ۴۳۶ میلیون تن نفت را فراوری کرده که در این زمینه نیز در مقایسه با یک سال قبل از آن سه ممیز ۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.
با این حساب در سال ۲۰۱۵ میلادی چین ۲۷۶ میلیون تن نفت را به تولیدات نفتی تبدیل و به بازار عرضه کرده و در همین زمان، ۲۵۳ میلیون تن از تولیدات را مصرف کرده است که در هر دو بخش به ترتیب سه ممیز ۹ درصد و ۱/۱ درصد رشد داشته است.
گزارش یاد شده همچنین به افزایش تولید گاز طبیعی دومین اقتصاد برتر دنیا حکایت دارد و نشان می دهد این کشور در سال گذشته میلادی ۱۱۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده که این رقم نشان دهنده رشد ۳/۳ درصدی است.
در عین حال این کشور در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) اقدام به وارد کردن ۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از کشورهای دیگر کرده که در مقایسه با یک سال قبل از آن ۴.۷ درصد افزایش داشته است.
کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در بخش دیگری از گزارش خود یادآور شده که میزان استفاده این کشور در سال گذشته میلادی از گاز طبیعی ۱۶۵ میلیارد متر مکعب بود که ۳.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ بوده است.
چین از سال ۱۹۹۳ میلادی یک وارد کننده صرف انرژی بود اما با افزایش مصرف در داخل، تولیدات نفتی خود را هم افزایش داده است.
این کشور بیشترین بخش از نفت مورد نیاز خود را که معادل ۶۰ درصد است، از کشورهای دیگر از جمله ایران خریداری می کند.
چین، بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود و میزان واردات نفت این کشور در ١١ ماه منتهی به نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، به ٢۴ میلیون و ۴٠٠ هزار تن، معادل ۵٣٢ هزار و ۴٠٠ بشکه در روز، رسید.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.