تحلیلگر CNN: عربستان با قطع رابطه با ایران، در تمامی جبهه‌ها باخته است

«روبرت بائر» (Robert Baer) تحلیلگر اطلاعاتی و امنیتی شبکه سی.ان.ان آمریکا در ارتباط با اعدام شیخ «نمر امین باقر النمر» در عربستان گفت: ریاض در تمامی جبهه ها شکست خورده است.

سی.ان.ان امروز (دوشنبه) در مصاحبه با تحلیلگر امنیتی این شبکه پرسید: شیخ النمر اعدام شد و اکنون ریاض روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرده، اکنون وضعیت چگونه است؟
بائر گفت: روابط بین ایران و عربستان از اواخر دهه ۸۰ میلادی و درجریان جنگ خلیج (فارس) تا این اندازه وخیم نبوده است.
وی افزود: این قطع روابط صرفا منحصر به اتفاقات رخ داده اخیر برای سفارت عربستان در ایران نیست، (بلکه) جنگ در سوریه است، تهران به عنوان متحد دمشق، به شهر 'درعا' (درسوریه نزدیک مرز سوریه و رژیم صهیونیستی) حمله کرد و هم اکنون عربستان جنگ نیابتی خود را باخته است.
بائر در ادامه به سی.ان.ان گفت: درعراق و همچنین یمن خبرهای بدی برای ریاض وجود دارد. عربستان این روزها آسیب پذیرشده و تمامی جبهه ها را از دست داده است.
تحلیلگر اطلاعاتی این شبکه تلویزیونی ادامه داد: هیچگاه این کشور (عربستان) را از سال ۱۹۸۸میلادی، به این میزان نزدیک به جنگ ندیده بودم و این یک مناقشه جدی بین شیعه و سنی ا ست.
وی افزود: فکر نمی کنم دو کشور منازعه مستقیمی داشته باشند و تنش ها منجر به جنگ شود؛ اما بر دامنه التهاب ها افزوده می شود و فکر می کنم امسال این تنش ها بدتر شود.
بائر گفت: عربستان شیخ النمر را که روحانی خشونت طلب نبود و هیچ مدرک روشنی مبنی بر تروریست بودن وی در اختیار نداشت، اعدام کرد که اشتباه بود اما عربستان به خاطر که آنرا مشروع می دانست، مرتکب شد. 
تحلیلگر امنیتی سی.ان.ان در مورد مذاکرات صلح در سوریه نیز گفت: دو کشور رو به روی هم قرار دارند و مصالحه سوریه نیز حاصل نخواهد شد و جنگ ادامه خواهد یافت.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.