وضعیت بی سوادی، اعتیاد و افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۷۵۰۰ نفر سرپرست خانوار در استان درخواست شناسنامه دادند که ۵۰۰۰ نفر از آنها تعیین تکلیف شده‌اند، سال ۹۵هیچ فرد بدون شناسنامه‌ای در استان نخواهیم داشت.

منطقه سیستان وبلوچستان، علی اوسط هاشمی در نشست با سازمان‌های مردم نهاد واقع در سالن اجتماعات استانداری ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر مبارز شیعه در عربستان اظهار کرد: حکومت باید از توانایی‌های متنوع و اندیشه آگاه انسان‌هایی که میل به حضور و ادای دین ‌نسبت به هم نوع و کشور دارند استفاده کند.

وی ادامه داد: امروزه باید ملت را سرمایه اصلی و سمن‌ها را سرمایه‌ساز برای کشور دانست.

استاندار با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به همنوع‌های خود بی‌تفاوت بود، تصریح کرد: باید نقش مردم را در درون جامعه به وسعت آمادگی و توانایی مردم گسترش داد چراکه در غیر اینصورت سرمایه اجتماعی رو به تحلیل خواهد رفت.

هاشمی با اشاره به اینکه خرد شمردن سرمایه اجتماعی میل به فردگرایی و درون‌گرایی را در جامعه افزایش می‌دهد، بیان کرد: برای کشوری که در مسیر تهاجم ناجوانمردانه قرار دارد ارزشمندترین سرمایه ملت آن است که در هر شرایطی بهترین پشتوانه به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه حکومت مفتخر به حضور مردم در عرصه‌های مختلف است، افزود: قانون اساسی براساس اراده ملت شکل گرفته و هر کس خود را بالاتر از دیگران احساس کند خود کوچک است و این را بدانیم که مردم ما به درجه بلوغ رسیده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه نقد ضامن سلامت جامعه است و با نقد اجتماعی می‌توان به نقد سیاسی رسید، بیان کرد: با شروع نقد، می‌توان مدارا و تحمل را توسعه داد و شرط آن توسعه روابط اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سمن‌ها در موضع اجتماعی قرار دارند، افزود: اگر مشارکت مردم فقط به رای در صندوق باشد باخته‌ایم و نگاه رهبری این را به ما می‌گوید که اساس دولت و ملت بر پایه مردم پذیری است.

استاندار گفت: تکریم رای مردم، تکریم فکر و خواسته و نقد بر پایه حضور است همچنین متمدن بودن در گروی تغییر رفتارشکل می‌گیرد که باید فکر خود را به بلندای استان توسعه دهیم و در بستر تصمیم‌سازان جاری کنیم.

وی تصریح کرد: با حضور شهرداران چهار شهر زابل، زاهدان، ایرانشهر و چابهار و معاونان وزیر راه و شهرسازی توانستیم دبیر خانه بازآفرینی شهرهای کشور را در سال ۹۵ در سیستان و بلوچستان مستقر کنیم که این کار یک ظرفیت ملی در جهت بازآفرینی شهرها است.

وی گفت: شناسنامه‌دار کردن افراد بدون شناسنامه باید در اولین فرصت انجام شود چراکه انسان بدون شناسنامه از لحاظ فرایندهای اجتماعی خطرناک است.

بالاترین مقام مسئول استان در ادامه افزود: به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده افراد خاطی، صدور کارت ملی جدید باید منوط به ابطال کارت ملی قبلی باشد.

هاشمی در خصوص افراد بازمانده از تحصیل در سال گذشته نیز اظهار کرد: ۵۰۰ هزار نفر بی‌سواد در استان وجود دارد که ۲۵۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال سن دارند که برنامه ما هدف قرار دادن افرد زیر ۵۰ سال در استان است.

این مسئول گفت: سال گذشته ۳۳ هزار نفر از این تعداد را سر کلاس درس آوردیم و امسال ۲۰۰۰ نفر معلم حق‌التدریس و خرید خدمت جذب کردیم برای اینکه ۱۲منطقه استان که فاقد دبیرستان علوم پایه بودند بتوانند از نعمت دبیرستان برخوردار باشند.

استاندار گفت: آموزش و پروش استان در شورای آموزش و پرورش کشور رتبه اول را به دست آورده که حاصل نگاههای ویژه در این زمینه بوده و امسال بهترین سال در زمینه کارهای آموزشی استان بود.

وی در مورد اعتیاد استان نیز تصریح کرد: استان سیستان وبلوچستان تنها استان کشور است که توانسته با تلاش و جدیت مدیرکل بهزیستی، دبیر خانه شورای هماهنگی و رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کارهایی از جمله افتتاح چند مرکز ترک اعتیاد برای کودکان زیر ۱۶ سال و همچنین افتتاح مرکز ترک اعتیاد برای بانوان در شیرآباد و تله سیاه زاهدان و نیاتک زابل ایجاد کند.

وی ادامه داد: باید واردات مواد شیمیایی که خطر آن بسیار بیشتر از مصرف تریاک و هرویین است را به استان جدی گرفت که متاسفانه امسال کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد در استان رشد داشته است.

استاندار با اشاره به اینکه تمام توان دانشگاه باید درمسیر پژوهش قرار گیرد بیان کرد: هیچ دانشگاهی به تنهایی مجاز به انعقاد قرداد پژوهشی نیست، پژوهش را باید با حمایت از پژوهشگر مبنای کار قرار داد.

وی در خصوص کودکان آسیب پذیر بیان کرد: طی توافقی با معاون وزیر آموزش و پروش و رییس سازمان استثنایی پیشنهاد داده شد که طرح سنجش و ورود دانش آموز محدود به تابستان نشود و درمان کودکان آسیب پذیر از دو سالگی انجام شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.