توقف معاملات سهام چین در پی ریزش شدید قیمت

معاملات بازارهای سهام چین تحت سیستم جدیدی که برای محدود کردن نوسانات شدید اجرا می‌شود، در پی کاهش هفت درصدی متوقف شد.

شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین ۶.۹ درصد و شاخص سی اس آی ۳۰۰ هم هفت درصد عقب نشینی کرد.شاخص شنزن کامپوزیت هم با بیش از هشت درصد کاهش، بدترین عملکرد را داشت.

معاملات چین در ابتدای روز جاری در پی کاهش پنج درصدی بازار سهام، به مدت ۱۵ دقیقه متوقف شده بود، اما روند نزولی بازارها ادامه یافت و رگولاتورها را به پایان دادن زودتر از موعد معاملات ترغیب کرد.

تحت سیستم جدید چین، نوسان هفت درصدی معاملات نسبت به روز قبل، متوقف شدن معاملات آن روز را بدنبال خواهد داشت. این سیستم اوایل دسامبر گذشته و پس از ریزش گسترده بازارهای چین در طول تابستان معرفی شد و برای نخستین بار در روز دوشنبه به اجرا درآمد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر سقوط بازارهای سهام چین، گزارش ضعیف ماندن بخش تولیدی این کشور بود که خبر بدی برای اقتصاد محسوب می‌شود.

شاخص مدیران خرید کایشین/مارکیت در دسامبر به ۴۸.۲ واحد رسید که دهمین ماه رشد منفی فعالیت کارخانه ای در این بخش بود. رقم پایین ۵۰ واحد رشد منفی در یک بخش اقتصادی و رقم بالای ۵۰ رشد مثبت را نشان می‌دهد.

این شاخص که به شرکتهای کوچک و متوسط متمرکز است در حالی منتشر شد که یک گزارش رسمی منتشره از شرکتهای بزرگ در روز جمعه نشان داد فعالیت کارخانه ای برای پنجمین ماه رشد منفی داشته است.

در هنگ کنگ، شاخص هانگ سنگ ۲.۸ درصد سقوط کرد و به ۲۱۲۹۳.۱۳ واحد رسید.

بر اساس گزارش بی بی سی، سایر بازارهای آسیایی هم با دنبال کردن سقوط بازارهای چین و همچنین افت هفته گذشته بازارهای سهام آمریکا، منفی شدند. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۳.۱ درصد، اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۵ درصد و کسپی کره جنوبی ۲.۲ درصد افت کردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.