علت ارزان شدن سیمان اعلام شد/ سیمان دولتی مخصوص چه کسانی است؟

سه روز بیشتر از خبر کاهش قیمت سیمان و رسیدن هر پاکت به ۲۵ هزار تومان نمی‌گذرد. حالا اما یک کارشناس صنعت سیمان می‌گوید علت ارزانی سیمان این است که کارخانه‌ها از ذخایر استراتژیک خود برای کاهش قیمت سیمان استفاده کردند. یعنی تمام سیمان‌هایی که در انبار کارخانه‌ها موجود بود راهی بازار شده است..

وزارت صمت در سه روز گذشته اعلام کرد که قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا با قیمت ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. در آن زمان اما و اگرهای زیادی درباره علت کاهش چشمگیر قیمت سیمان وجود داشت.

حالا نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان، از کاهش قیمت یکباره سیمان پرده برداشته  می‌گوید: به کمک دولت آمدیم و ذخایر استراتژیک کارخانه‌های سیمان را راهی بازار کردیم تا مبادا بازار دچار تنش قیمتی شود و سیمان ارزان شود.

در آن زمان برخی گفته بودند علت اصلی کاهش سیمان وصل شدن برق کارخانه‌هاست. همین مساله باعث شده که تولیدکنندگان، سیمان بیشتری را به بازار عرضه کنند. اما فعالان بازار می‌گویند دلیل اصلی کاهش قیمت سیمان الزام کارخانه‌داران برای عرضه کل ذخایر خود به بازار بوده و این کاهش قیمت‌ها تداوم ندارد.

نادر غفاری به مردم وعده داد که قیمت سیمان در دو هفته اول مهر ماه به کیسه‌ای ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می‌رسد. البته او بیان کرد: این قیمت در شرایطی محقق می‌شود که دولت هم به کمک تولیدکنندگان بیاید و برق کارخانه‌ها را وصل کند.

غفاری همچنین گفت: قیمت معقول هر پاکت سیمان برای مصرف‌کننده بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. چنانچه برق کارخانه‌های سیمان، دیگر قطع نشود تولید سیمان بیشتر از قبل می‌شود.

او ادامه داد: اکنون قیمت هر پاکت سیمان در بازار بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است که نشان می‌دهد قیمت سیمان در بازار نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشته است.

چه کسانی سیمان دولتی می‌خرند؟

سیمان ۲۵ هزار تومانی به دست چه کسانی می‌رسد؟ غفاری پاسخ داد: البته مصرف‌کنندگان سیمان دو نوع هستند. نوع اول انبوه‌سازان و نوع دوم پیمانکاران که این افراد هر پاکت سیمان را با قیمت ۲۵ هزار تومان می‌خرند. اما مردم عادی که باید سیمان را از واحدهای صنفی تهیه کنند به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل، سیمان را گرانتر می‌خرند.

چندی پیش اما فروشندگان مصالح ساختمانی در واکنش به سیمان ۲۵ هزار تومانی گفته بود سیمان در سطح شهر ارزان نشده و همچنان هر پاکت سیمان با قیمت ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.