کشور با درآمد نفتی کمتر از ۱۸ میلیارد دلار اداره می شود

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ارزش منابع ایران این به عنوان دومین کشور دنیا ۳۵ هزار میلیارد دلار است، گفت: امروز کشور را با درآمدهای نفتی کمتر از ۱۸ میلیارد دلار را اداره می کنیم.

محمدرضا واعظ مهدوی امروز(دوشنبه) در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان افزود: براساس برآوردها، روسیه با منابعی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد دلار در جایگاه نخست جهان قرار دارد و ایران با ۳۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش جاری منابع در رتبه دوم است. ونزوئلا با ۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، آمریکا با ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار، کانادا با۳۰ هزار میلیارد دلار و قطر با ۱۶ هزار میلیارد دلار در جایگاه های بعدی قرار دارند.
وی با بیان اینکه در سال هایی ایران معادل ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشت، گفت: امروز با کمتر از ۱۸ میلیارد دلار کشور را اداره می کنیم که البته مشکلاتی نیز وجود دارد اما در آن سال ها با وجودی که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم اما خوب ذخیره نکردیم.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: با ۳۵ هزار میلیارد دلار ذخایر یعنی ۳۵۰ سال را در بهترین شرایط می توانیم اداره کنیم و برای بهره برداری و ذخیره درست و فعالیت بخشیدن به این ذخایر به علم و دانش نیاز داریم.
واعظ مهدوی با بیان اینکه باید تصمیم های ۴۰ سال پیش روی کشور را داشته باشیم، گفت: باید اختلافات را کنار بگذاریم؛ اگر در حفظ و صیانت از منابع کشور کوتاهی کنیم، خیانت کردیم؛ باید نگاه درازمدت و نگرش دانش بینان به آینده کشور داشته باشیم و باید در جهت حرکت کنیم.
این مقام مسئول در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در شرایطی کنونی اوج بحران های منطقه ای و تنش های جهانی، بی ثباتی، یک عنصر تفکیک ناپذیر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده است.
وی با طرح این پرسش که باید چه اقدامی انجام دهیم تا تحمل شوک ها جهانی را داشته باشیم و اقتصاد ما بتواند در برابر این تنش ها مقاومت کند، اظهارداشت: ادبیات اقتصاد مقاومتی امروز رکن جدایی ناپذیر همه نگرش های توسعه ای در جهان است و در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به محورهای متعددی در مقاوم سازی و تحمل پذیری اقتصاد کشور در برابر شوک ها توجه و تاکید شده است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ایران باید به اقتصاد دانش بینان و پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری برای ارتقا جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول در کشور توجه کند.
واعظ مهدوی با اشاره به الزامات دانش بنیان شدن اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش بینان کردن مدیریت جامعه، گفت: مهمترین الزام تصمیم گیری براساس علم است و باید از سلیقه ها و تصمیم های آنی و مدیریت های غیرعلمی در تصمیم ها پرهیز شود؛ براین اساس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این موارد را مورد توجه قرار می دهد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره مشکلات کشور برای بودجه نیز گفت: با توجه به شرایط پیش رو و تنظیم برنامه ششم، تنش های منطقه از جمله شهادت شیخ نمر، عوامل بی ثباتی کننده منطقه و کاهش قیمت نفت و درآمدهای ملی است.
وی با تاکید بر اینکه، درآمدهای مالیاتی نمی تواند کفاف مخارج کشور را دهد، گفت: باید تلاش کنیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.