چه کسانی جای برادران لاریجانی را می‌گیرند؟

شرق در گزارشی به تغییر و تحولات در جریان اصولگرایی و حذف تدریجی خاندان لاریجانی پرداخته است.

شرق نوشت: عصر برادران به پایان رسیده و عصر خواهران فرا‌رسیده. غروب آفتاب قدرت در خاندان لاریجانی‌ها هم‌زمان شده با رخ‌نمایاندنش به خاندان خزعلی. اگر آملی‌لاریجانی بعد از خروج از قوه قضائیه، از عضویت شورای نگهبان هم کنار می‌رود و برادرش هم در انتخابات ریاست‌جمهوری رد‌صلاحیت می‌شود اما به‌جای آنها یکی از اعضای خانواده خزعلی‌ها در دولت جدید سمت می‌گیرد. در‌حالی‌که خواهر دیگرش هم سال‌هاست عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

نقش خواهران خزعلی در جریان اصولگرایی/ مهدی خزعلی علیه خواهرش!

کبری و انسیه به لحاظ فکری شبیه هم هستند. هر دو هم مسئولیت‌هایشان در حوزه زنان است. اگرچه به علت همین مسئولیت اظهار‌نظرهای بیشتری از او نسبت به انسیه در رسانه‌ها دیده می‌شود. کبری که عضو شورای ائتلاف اصولگرایان است، مسئولیت قتل رومینا اشرفی را گردن مسئولانی گذاشته بود که فضای مجازی را رها کرده و باعث بلوغ زودرس نوجوانان شده‌اند. او از موافقان کودک‌همسری و مخالفان ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال بود.

زمانی گفته بود زنان نباید بهترین ساعات خود را در کنار نامحرم شاداب باشند. صحبت‌های کبری چند سال قبل درباره خانواده و افزایش جمعیت مشهور شد. یک توییت مشهور هم در مخالفت با غربالگری پیش از بارداری اخیرا منتشر کرد که حاشیه و واکنش‌های فراوانی داشت. به‌جز آن توییت جنجالی که مجبور به حذفش شد، قبلا هم گفته بود در دنیا برای این آزمایش یک استاندارد علمی دارند و برای آن باید سن ۴۰ ـ ۴۵ سال به بالا و شرایطی خاص در خانواده وجود داشته باشد که به غربالگری توصیه شوند و سپس به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که با توجه به شرایط تصمیم بگیرند اما در کشور ما در تمامی سنین حتی در ۱۸‌سالگی این آزمایش به‌طور اجباری وجود دارد و حتی پزشک را بابت شناختن یا عدم شناختن بیماری در غربالگری محاکمه می‌کنند.

او از دورکاری مادران حمایت می‌کند. دستاورد فمینیسم را کالایی‌شدن زن می‌داند و معتقد است که به‌طور طبیعی خانواده تمایل به داشتن دو تا سه فرزند دارد. ‌مهدی خزعلی قبلا در یک فایل ویدئویی دست به افشاگری علیه خانواده خود زده و خواهرش را متهم به زندگی در یک خانه مصادره‌ای میلیاردی کرده بود. انسیه خزعلی که چند سال بعد از زهرا رهنورد رئیس دانشگاه الزهرا شد و تا سال ۹۵ در این سمت باقی ماند، کمتر از خواهر بزرگ‌ترش شناخته‌شده است. گفته شده انسیه خزعلی، در میان این طیف میانه‌روتر از مهدی و کبری محسوب می‌شود؛ اصولگرایی که اندیشه‌اش را نزدیک به فاطمه رهبر، نماینده مردم تهران در مجلس می‌دانند که بر اثر کرونا درگذشت. انسیه خزعلی متولد ۱۳۴۲ قم و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب است و تحصیلات حوزوی را تا سطح سه در حوزه علمیه خواهران قم پشت سر گذاشته است.

آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی که سال ۹۴ درگذشت، به طیف روحانیون سنتی جناح راست تعلق داشت. آیت‌الله ‌خزعلی از تدوین‌کنندگان قانون اساسی، نماینده سمنان در مجلس خبرگان قانون اساسی، جزء هیئت بازنگری قانون اساسی عضو سابق شورای نگهبان و برای ۲۰ سال، عضو مجلس خبرگان رهبری بود. او از ابتدا تا زمان درگذشت مسئول بنیاد بین‌المللی غدیر بود.

ابوالقاسم خزعلی کیست؟

درباره ابوالقاسم خزعلی و ارتباطش با انجمن حجتیه می‌توان به نقل‌قولی از خود او در مصاحبه‌ای با ایسنا اشاره کرد که ما انجمن حجتیه را قبول داریم و از آن دفاع می‌کنیم.

خزعلی پس از انقلاب و در سال ۱۳۵۸ و به پیشنهاد مرتضی مطهری، نماینده امام خمینی در انجمن حجتیه شد ولی در سال ۱۳۶۰ از ادامه نمایندگی خودداری کرد. در شرح این ماجرا گفته‌ است: «من از طرف امام در انجمن نماینده شدم نه عضو آنها، بعد که رفته بودند و زده بودند، گفتم آقا این‌طور نیست، گفتند دیگر نمایندگی را برداشتیم، دیگر نماینده من نباش».

آیت‌الله خزعلی گفته بود: «حجتیه‌ای‌ها الان هم هستند، مشغول کارهای دینی خودشان هستند، جلسه‌ای دارند و…، البته فعالیت دینی به نفع دستگاه نه در مقابل دستگاه. از طرف وزارت اطلاعات گفته بودند که اینها برای براندازی دارند کار می‌کنند و چند نفرشان را گرفته‌ایم، من از آقای یونسی وزیر اطلاعات پرسیدم که چند نفرشان را گرفتید؟ یک نفرشان هم گرفته نشده است، اینها چه عمل براندازی‌‌ای دارند. ایشان ساکت شد. گفتم چرا چنین چیزی از جانب وزارت نشر می‌دهند؛ اینها اصلا در کجا {‌چه جایگاهی} هستند که بخواهند براندازی کنند؟». بعدا در کنار مصباح‌یزدی از حامیان جدی احمدی‌نژاد در میان روحانیون به‌شمار می‌رفت. وی معتقد بود که خدا احمدی‌نژاد را آورده. احمدی‌نژاد را باعث سربلندی مسلمانان جهان خوانده بود. گرچه بعدا با احمدی‌نژاد مانند سایر اصولگرایان زاویه پیدا کرد .

میرتاج‌الدینی گفت زمانی که در دولت مسئولیت داشتم، مرحوم آیت‌الله خزعلی بیمار شده بود و بنا شد به عیادتشان برویم. در تماسی که با وی داشتیم، گفت اگر آقای میرتاج‌الدینی تنها می‌آید به ملاقاتم بیاید. اما اگر از دفتر احمدی‌نژاد بعضی دیگر هم قصد دارند به ملاقات بیایند، نیایند. آیت‌الله خزعلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ از سعید جلیلی حمایت کرد و گفت: من همان روز اول اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، گفتم که من آقای جلیلی را انتخاب کردم. به همه دوستان هم بحمدالله اعلام کردم که من منتخبم آقای جلیلی است، چون شما پشتیبان ولایت فقیه هستید. مجالسی هم خدمت شما رسیده بودم و خیلی دوست داشتم شما را.

عباس پالیزدار در ماجراهای افشاگری‌هایش اشاره‌ای هم به آیت‌الله خزعلی داشت. روزنامه جوان هم زمانی از محسن خزعلی هم درباره سکونت پدرش در خانه‌ای متعلق به یکی از فرزندان شاه در حوالی دانشگاه تهران به نقل از برادر دیگرشان یعنی مهدی خزعلی سؤال کرده بود اما محسن خزعلی گفته بود که این حرف ناشی می‌شود از اینکه برادرش نه فقه می‌داند و نه حقوق! او گفته بود که خاندان پهلوی اموال ایران را چپاول کردند و بردند! سهام عمده چند مؤسسه مالی بزرگ در اروپا و آمریکا، متعلق به فرح دیباست، اینها که ارث پدری اینها نیست! پس این اموال متعلق به خاندان پهلوی نبوده و در زمره اموال عمومی است. پس از انقلاب، بستگان ما به قیمت آزاد این ملک را خریدند، در این فرایند نه سوءاستفاده‌ای بوده و نه اعمال نفوذی.

پسران خزعلی

یک پسر دیگر از میان ۱۰ فرزند آیت‌الله علیرضا نام دارد که زمانی مدیر شبکه ماهواره‌ای ایرانیان و داماد محمدعلی شهیدی‌محلاتی بود. مهدی خزعلی فرزند دیگر او صاحب انتشارات حیان است که در سال‌های بعد از انتخابات ۸۸ بارها به زندان افتاده‌ است. در سال ۱۳۸۸ و در پی مواضع مهدی در حمایت از جنبش سبز، ابوالقاسم خزعلی طی بیانیه‌ای از پسرش اعلام برائت کرد و او را منحرف از راه مستقیم خواند. انسیه خزعلی گفته که خطا‌های برادر دیگرم، حقیقتا پدرم را زجر داد. با اینکه سعی می‌کردند به روی خودشان نیاورند، ولی ما خیلی خوب رنج پدر را لمس می‌کردیم. سرانجام هنگامی‌ که از رفتار برادرم برائت جستند، به شوخی می‌گفتند: «تا‌به‌حال پدر شهید بودم، حالا شده‌ام پدر طرید!». مهدی خزعلی که چشم‌پزشک و ناشر است، برخلاف پدرش از منتقدان احمدی‌نژاد بود.

صلاحیت او در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری رد شده است. اگرچه او در گذشته تقریبا همسو با پدر بوده، مثلا در دهه ۷۰ در انتشارات حیان متن برنامه هویت را که به انتقاد از برخی روشنفکران می‌پرداخت، همراه با مقدمه‌ای از خود منتشر و بارها تجدید چاپ کرد. باوجود بازداشت‌های اخیرش اما او در ردیف‌های نخست صف مراسم نماز بر پیکر سردار سلیمانی دیده شد. فرزند کوچک خانواده محمدحسین از خوانندگان موسیقی پاپ با نام هنری سمیر زند است. او موزیک‌ویدئویی به همراه حبیب محبیان منتشر کرده بود که عناصری متفاوت داشت. او در گفت‌وگویی ویدئویی از فشارها برای اعلام برائت از برادرش مهدی خزعلی خبر داد و گفت که متن منتشرشده در بعضی سایت‌ها درباره برائت او از مهدی خزعلی، ساختگی است. او مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه فرهنگی-هنری اریکه سمر است. محمدرضا رضازاده، استاندار اسبق فارس، از دامادهای خزعلی است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.