ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان تمدید می‌شود؟

وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان که فعلا تا پایان مهرماه است را تا آخر آذرماه تمدید کند که هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.

سامانه املاک و اسکان که از ۱۰ شهریورماه برای چندمین بار در سال جاری دچار اختلال شده بود از روز ۲۳ شهریور مجددا در دسترس قرار گرفته است. خانوارها اعم از مالک و مستاجر تا پایان مهرماه فرصت دارند اطلاعات سکونتی خود را به ثبت برسانند و البته احتمال تمدید دو ماهه این زمان وجود دارد.

محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسای گفت: پیشنهاد تمدید مهلت درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان تا پایان فصل پاییز را به ستاد ملی کرونا داده‌ایم که در انتظار تصمیم این ستاد هستیم اما فعلا آخرین زمان نام‌نویسی، پایان مهرماه است.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir با ویژگی‌ها و امکانات جدید از روز ۲۳ شهریورماه آماده ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی مالکان و مستاجران شده است.

این سامانه که به منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بخش مسکن راه‌اندازی شده در سال جاری طی چند مرحله با اختلالاتی مواجه شد. روز ۱۹ تیر سامانه برای چهار هفته متوقف و ۱۶ مردادماه بازگشایی شد. آخرین وقفه ایجاد شده نیز به ۱۰ شهریورماه برمی‌گردد و ۲۳ شهریور مجددا راه‌اندازی شد.

در نسخه جدید گزینه‌هایی ایجاد شده که خانوارها می‌توانند موارد را تایید یا اصلاح کنند و زمان کمتری صرف خواهند کرد. برای استفاده از این سامانه باید از نسخه ۵۱ به بعد مرورگر موزیلا فایرفاکس و یا نسخه ۵۱ به بعد مرورگر کروم استفاده کنید.

یکی از کارکردهای سامانه املاک و اسکان که مردادماه ۱۳۹۹ وارد فاز اجرایی شد، شناسایی واحدهای خالی از سکنه به منظور اخذ مالیات خانه‌های خالی است. پس از آن مجلس در ۵ آذر ۱۳۹۹ قانون مالیات بر خانه‌های خالی را به تصویب رساند که ۲۶ آذرماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید اما  اجرای این قانون همچنان هنوز در گردونه شکل‌گیری ساختار اجرایی می‌چرخد.

محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ گفته است: بارها و بارها اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را از وزرات راه و شهرسازی پیگیر شدیم اما هیچ مانعی در این وزارت خانه وجود ندارد بلکه مشکلات موجود در سازمان امور مالیاتی است. از این رو باید جلسه مشترکی با وزارت اقتصاد دارایی و وزارت راه و شهرسازی برگزار و  مشکلات را بررسی کنیم. متاسفانه تاکنون حتی یک ریال هم از محل مالیات بر خانه‌های خالی به خزانه واریز نشده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.