بعد از فایزر واکسن مدرنا هم وارد کشور می‌شود؟/ ورود پاستوکووک از هفته آینده به بازار

محمدی گفت: برنامه‌ای برای واردات واکسن مدرنا نداریم، فایزر وارداتی هم به عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: تا امروز تعداد ۷۳ میلیون دوز واکسن در کشور تامین کردیم، از این تعداد ۴۵ میلیون دوز تزریق شده که شامل واکسن‌های تک دوزی و دو دوزی می‌شوند.

او افزود: ۳۵ میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن را دریافت کردند، انتظار داشتیم از ابتدای واکسیناسیون حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند. گروه هدف در واکسیناسیون کرونا نسبت به واکسن آنفلوانزا متفاوت است، در آنفلوانزا جامعه هدف ما تنها دو میلیون نفر بود، اما در واکسن کرونا، چون یک جامعه بزرگ درگیر این بیماری هستند ما تصمیم داشتیم ۶۰ درصد افراد واکسینه شوند.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جامعه هدف (افراد بالای ۱۸ سال) واکسینه شده‌اند. بعد از تزریق دوز اول واکسن آنتی بادی در بدن ایجاد و ایمنی اولیه در بدن ایجاد می‌شود و ایمنی نهایی بعد از ۲۸ روز که دوز دوم به بدن فرد تزریق می‌شود ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه چند درصد واجدین شرایط برای تزریق واکسن مراجعه کرده اند، ادامه داد: آمار دقیق تزریق واکسن افراد واجدین شرایط در دست وزارت بهداشت است، اما طبق شواهد مردم استقبال خوبی از واکسیناسیون کرده‌اند.

معاون دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به زودی محدوده سنی خاصی اعلام خواهیم کرد که اگر در تاریخ و زمان مشخص برای تزریق واکسن اقدام نکنند، سامانه برای آن‌ها بسته خواهد شد و دیگر نمی‌توانند واکسن تزریق کنند، زیرا از این به بعد انجام بسیاری از امور اجتماعی منوط به تزریق واکسن است.

او افزود: باتوجه به شماره ملی فرد، واکسینه شدن و نشدن آن‌ها در انجام برخی کار‌ها در مراکز مشخص می‌شود. اجازه نمی‌دهیم کسانی که واکسینه نشده اند در کشور فعالیت کنند، چون احتمال ناقل بودن آن‌ها وجود دارد.

فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و آلمان تهیه می‌کنیم

معاون دارو سازمان غذا و دارو  بیان کرد: ایران در حال خرید دو میلیون دوز واکسن کرونای محصول شرکت‌های آلمانی «فایزر» و «بیو ان تک» از کشور بلژیک است.

او افزود: فایزر و جانسون اند جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته اند اما چون خوش قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی کنیم.

محمدی تاکید کرد: از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن نخواهیم داشت. فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و آلمان تهیه خواهیم کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این واکسن‌ها به عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده خواهد شد.

وی همچنین گفت: برنامه‌ای برای واردات واکسن مدرنا نداریم.

 احتمال توزیع واکسن پاستوکووک تا یک هفته دیگر

محمدی گفت: احتمالا یک هفته دیگر واکسن پاستوکووک وارد بازار می شود که برای زیر ۱۸ سال مجاز است. این واکسن را میتوان برای مادران باردار هم استفاده کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: واکسن زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی باهم ندارند فقط برای اینکه به یک گروه سنی واکسن تزریق شود، باید افراد آن گروه سنی در مطالعات بالینی حضور داشته باشند و همین امرباعث محدودیت شده بود.

محمدی با اشاره به رکورد‌های تزریق روزانه واکسن در کشور گفت: در حال حاضر بیشترین رکورد تزریق واکسن در کشور عدد یک میلیون و ۶۰۰ دوز است که همکاران ما در معاونت بهداشت آن را ثبت کرده اند. تنها واکسنی که از واکسن‌های موجود تاییده گرفته است برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن سینوفارم بود ما نیز واکسیناسیون این رده سنی را با سینوفارم شروع کردیم؛ واکسن پاستور نیز برای تزریق به افراد زیر ۱۸ سال مجوز تزریق دریافت کرده است.

او با اشاره به تفاوت واکسن‌های کرونا گفت: سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، بنابراین تعلل در تزریق واکسن، ممکن است برای فرد خطرناک باشد. اگر کسی برای تزریق واکسن، منتظر واکسن مورد نظر خود با برند خاص باشد، ممکن است در همین بازه زمانی به کرونا مبتلا شود که عوارض بسیار بدی بر جای خواهد گذاشت. واکسن‌های وارداتی مثل اسپوتنیک که اثر بخشی خوبی داشت، کشور تولیدکننده این واکسن، در تولید آن به مشکل خورد و نتوانست آنچه مد نظر ما بود را تامین کند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  افزود: واردات دارو برای ایران همیشه با بحث تهدید‌ها و تحریم‌ها رو به رو بوده اما تولید داخل برای ما یک فرصت است، زیرا زمانی که در این حوزه با مشکل روبه رو می‌شویم این تولید داخل است که به ما کمک می‌کند. در حال حاضر داروی موکو که تولید داخل ندارد برای واردات آن با مشکل مواجه شدیم. واکسن‌های تولید داخل کشور که شامل برکت، انستیتو پاستور و اسپایکوژن، فخرا و رازی به زودی مجوز‌های خود را دریافت خواهند کرد. تولید این واکسن ها دست خودمان است و هر زمان که لازم باشد، میزان تولید را افزایش می‌دهیم.

محمدی ادامه داد:کل مراحل تولید واکسن داخلی به دست خودمان است و از لحاظ ایمنی زایی واکسن داخلی امنیت بالایی دارد، زیرا در واکسن‌های وارداتی دسترسی به خط تولید آن واکسن وجود ندارد؛ سازمان جهانی بهداشت نیز با تحقیقاتی که انجام داده آن‌ها را تایید کرده است. هیچ اختلافی بین واکسن‌ها وجود ندارد و تنها اختلافی که برای ما وجود دارد، محدودیت برای افراد زیر ۱۸ سال است.

او با اشاره به میزان واردات واکسن آسترازنکا  توضیح داد: ما تنها از برخی منابع مورد تایید می‌توانیم این واکسن را تهیه کنیم که آن منابع هم حدود یک الی دو میلیون واکسن در اختیار ما قرار می‌دهند. بیشترین واردات واکسن آسترازنکا از کشور ژاپن به تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بود، زیرا محدودیت عرضه در این واکسن وجود دارد. میزان ورود واکسن‌ها به کشور تقریبا بعد از تولید واکسن داخلی بود.

همچنان نیازمند واردات واکسن کرونا هستیم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: تا زمانیکه کشوری از دارویی که نیاز خودش است تولید نکند، کشور‌های دیگر نیز برای صادرات از آنها استقبال نخواهند کرد، اگرچه کشور ما همچنان نیازمند واردات واکسن کروناست، اما به زودی از واردات واکسن بی نیاز خواهیم شد.

او بیان کرد: قطعا ایران واکسنی که تولید کرده اگر بیشتر از استانداردهای کشور نباشد، کمتر نیست . سازمان جهانی بهداشت پنج واکسن را تایید کرده و چند واکسن دیگر در حال تایید و اخذ مجوز هستند. واکسن برکت کشور ما نیز مدارک کشور خود را ارائه کرده است تا مجوز دریافت کند.

محمدی با اشاره به واکسیناسیون و بازگشایی مدارس گفت: باتوجه به دستور وزیر بهداشت، دانش آموزان در مدارس خود واکسینه خواهند شد. دانشجویان برای اینکه ایمنی در بدنشان ایجاد شود و آنتی بادی بدنشان بالا برود، تقریبا دو هفته بعد از تزریق دوز دوم می‌توانند در دانشگاه ها حضور داشته باشند.

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم مدارس و هم دانشگاه ها از آبان تدریس خودشان را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.