با مخابره اخبار از نیویورک نرخ ارز صعود می‌کند یا سقوط؟

قیمت دلار در بازار روز گذشته به ۲۷۵۷۰ تومان رسید تا نشان دهد چندان به اخبار سیاسی چند روز اخیراز نیویورک واکنش نشان نداده و همچنان میل به صعود دارد. با این حال سه خبر مهم وجود دارد که شاید بتواند مقاومت نرخ ارز را بشکند.

دلار به ۲۷۵۷۰ تومان رسیده اما همچنان ممکن است متاثر از اخبار سیاسی شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در ملاقات با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت دولت رئیسی در حال بررسی «سوابق مذاکرات» است و بعد از مطالعه آن «مذاکرات را از سر خواهد گرفت».

امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «دولت رئیسی در چارچوب اصول، عمل‌گراست و به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است.»

طبق گزارش دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد این اظهارنظر حسین امیرعبداللهیان واکنشی است به سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مجمع عمومی سازمان ملل که برای نخستین بار در مقام ریاست‌ جمهوری آمریکا در این مجمع سخنرانی می‌کرد. بایدن روز سه‌شنبه گفت: «ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است، منوط به اینکه تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: « در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میسر شود.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایرلند گفته است: همتای ایرانی‌اش در دیدار با او، نیت کاملا روشن تهران برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین را اعلام کرده، هرچند که شاید این اتفاق در هفته‌های آینده رخ ندهد.

«سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند، تصمیم ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای در وین را «بسیار واضح» توصیف کرد. کاونی بعد از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت او قصد بسیار واضح ایران برای بازگشت به مذاکرات وین را اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «هرچند این اتفاق شاید در چند هفته آینده رخ ندهد زیرا دولت جدید ایران در حال نهایی کردن رویکرد خود در قبال مذاکرات است. اما او (امیرعبداللهیان) قطعا نیت کاملا روشن ایران برای بازگشت به آن مذاکرات را ابراز کرد».

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، گفته است: همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متعهد باشند و به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای همسایه هستم.

آیا این اخبار سیاسی می‌توانند روند صعودی قیمت دلار را متوقف کنند؟

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.