درخواست ویژه علیرضامنصوریان از رئیس فدراسیون

سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان درخواست ویژه ای از رئیس فدراسیون مطرح کرد.

علیرضا منصوریان، سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان که از برخی باشگاه های فوتبال کشورمان مثل تراکتور مطالباتی دارد، در آستانه آغاز رقابت های لیگ برتر با ارسال متنی برای شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال خواستار پیگیری دریافت مطالبات بازیکنان و مربیان فوتبال از باشگاه‌ها شد که متن این پیام به شرح زیر است:

با سلام خدمت جناب آقای دکتر عزیزی خادم.

ضمن تبریک پیروزی‌های غرور آمیز تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و همچنین تداوم این روند رو به جلو، تصمیم گرفته‌ام چند جمله‌ای را بعنوان حرف دل بازیکنان و مربیان فوتبال کشورمان به اطلاع حضرتعالی که جوانترین رئیس فدراسیون فوتبال هستید، برسانم.

نزدیک به بیست سال است که در لیگ برتر ایران، مربیان و بازیکنان ما بعد از بستن قرارداد هیچگونه تضمینی برای دریافت مبلغ قرارداد تا پایان فصل ندارند و هر سال بعد از اتمام فصل بخش اعظمی از پول خود را دریافت نمی‌کنند و مجبور می‌شوند برای قرارداد سال جدید از حق خود بگذرند و سال به سال به مطالبات آن‌ها اضافه می‌شود.

باشگاه‌های فوتبال هیچ علاقه‌ای به تسویه ندارند؛ مگر چند باشگاه انگشت شمار. در این بین با انحلال چند باشگاه سرشناس طلب مربیان و بازیکنان به تاریخ پیوسته است. علت اصلی این موضوع برتری روابط به ضوابط و تلفن‌های غیر ضروری و ارتباطات پشت پرده است.

البته که هزاران بهانه مثل فوتبال را نمی‌توان تعطیل کرد یا احساسات هواداران را باید در نظر گرفت، همیشه بوده و هست. در این سال‌ها هرگز عزمی برای مبارزه با مسائل ذکر شده جزم نشده است. تا جایی که حتی قانون عجیب و توهین آمیز وارد فوتبال شده مبنی بر اینکه اگر باشگاهی قصد جذب بازیکن یا مربی خارجی داشته باشد، باید پول قرارداد او را گارانتی و در حساب مشخص قرار دهد تا در زمان اختلاف، فدراسیون فوتبال به آن‌ها پرداخت نماید که مبادا مربی یا بازیکن خارجی بروند و به دادگاه بین المللی حکمیت ورزشی شکایت کنند و حکم تعلیق یا انضباطی بگیرند!

آیا این قانون توهین مستقیم به مربیان و بازیکنان وطنی نیست؟ آیا این قانون شبیه قانون معروف قبل از پیروزی انقلاب نیست؟ آیا این قانون به باشگاها اجازه نمی‌دهد تا حق مربیان و بازیکنان وطنی را پایمال کنند و شخصیتشان زیر سوال برود؟

جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، ریاست محترم قوه قضاییه به عنوان یکی از سران نظام جمهوری اسلامی در مصاحبه دیروزشان دفاع از حق و حقوق ورزشکاران و قهرمانان را لازم دانستند و اعلام کردند احقاق حق آن‌ها به صورت اختصاصی پیگیری می‌شود. اما مسئولان قضایی  ما می‌دانند مربیان و بازیکنان فوتبال بابت طلبشان به دادگاه بین المللی ورزشی و کنفدراسیون فوتبال آسیا مراجعه می‌کنند؟

دلیلش هم این است هیچ عزم محکمی در جهت حمایت از کمیته های انضباطی، وضعیت و صدور مجوز حرفه‌ای از سوی مسئولان فدراسیون علی الخصوص شخص اول فدراسیون فوتبال در بیست ساله گذشته جزم نشده است.

هیچ وقت از یک مربی و بازیکن پرسیده‌اید به جز ورزش چه شغلی دارند؟ منبع درآمد آن‌ها جز قرارداد چیست؟ آیا قهرمانان بیمه قابل اتکا حین انجام ورزش قهرمانی دارند؟ در صورت عدم دریافت حق و حقوق خود چگونه امرار معاش می‌کنند؟

شاید تنها ۱۰ درصد قهرمانان ما قادر به انجام کارهای اقتصادی باشند. این را بدانید که وقت آن رسیده مربیان و بازیکنان داخلی هم مثل خارجی‌ها تضمین برای دریافت قرارداد خود داشته باشند. حالا وقت آن است که ضوابط و قانون را به روابط ترجیح دهیم.

چند روز پیش خبردار شدم مسئولان کمیته وضعیت اعلام آمادگی کرده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به صدور کارت بازی برای تیم‌های بدهکار نیستند. و در صورتی می‌توانند لیگ را شروع کنند که بدهکاران داخلی و خارجی خود راضی و طلبشان را پرداخت نمایند و مسیر روابط و لابی گری را بسته اند. احسنت، به این عزم که صد البته حمایت از سوی شخص اول فدراسیون فوتبال را می‌طلبد!

حال از شما مدیر جوان خواهش می‌کنم ضمن حمایت از ایده فوق و برای سلامتی ورزش و فوتبال دستور بفرمایید تا زمان پرداخت کل بدهی تیم های لیگ برتری به بدهکاران داخلی (مربیان و بازیکنان) اجازه صدور کارت و شروع مسابقات ندهند.

بهتر است یک یا دو هفته دیرتر لیگ را شروع کنیم اما یکبار برای همیشه داستان ارتباطات و لابی گری‌ها و فشارهای بیرون از فدراسیون را از بین ببرید و الگویی برای نسل جدید مدیریت باشید.
ایران را با ایرانی می‌توان ساخت
برادر شما: علیرضا منصوریان

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.