سیگنال‌های بورس امروز سه شنبه ۲۷ مهر کدامند؟

روز گذشته شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفت و رشد ناچیزی را در کارنامه خود ثبت کرد. امروز کدام خبرها در روند بازار موثر هستند؟

سیگنال‌هایی که ممکن است بورس امروز سه شنبه ۲۷ مهر را تحت تاثیر قرار دهند به شرح زیر است:

_سخنگوی گمرک از آغاز روابط اقتصادی ایران و عربستان با صادرات ۳۹ هزار دلاری به این کشور در دولت سیزدهم خبر داد.  لطیفی با اعلام این خبر گفت: بعد از یک سال و نیم قطعی روابط، صادرات به عربستان همزمان با مذاکرات دو کشور اتفاق افتاده که خبر خوبی به حساب می‌آید.

_ علی جدی ،نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو،  وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند اما نیاز به فرصتی دارند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند. همچنین اعضای کمیسیون مصر هستند که این طرح برای تنظیم بازار است و عملا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه برای رفع بخشی که کمبود داریم، ممکن است ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه باشد، تا بازار تنظیم شود.

_ خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا خبر داد: پنجشنبه پیش رو در بروکسل هیچ مذاکره‌ای با ایران درباره پرونده هسته‌ای انجام نمی‌شود.

_ معاون وزیر صمت می‌گوید تا افق ۱۴۰۴ حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی از سوی شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام خواهد شد.جعفری افزود: امروز ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از طرح‌های مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی توسط بخش خصوصی با هدایت و حمایت ایمیدرو در حال انجام است و تا پایان سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آن اجرایی شده است.

_ عضو کمیسیون برامه و بودجه مجلس گفت: طبق قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، نباید از تسعیر نرخ ارز بازگشت از صادرات مالیات اخذ شود.  شمس الدین حسینی گفت: بر اساس قوانین موجود دو پایه مالیاتی مجزا در خصوص سود حاصل از تسعیر نرخ ارز وجود دارد. یک پایه مالیاتی از محل تسعیر نرخ ارز است و پایه مالیاتی دیگر که بر اساس قانون احکام دائمی برنامه توسعه است می‌گوید سود حاصل از تسعیر نرخ ارز بازگشت از صادرات، از مالیات معاف است که این دو پایه مالیاتی با هم متفاوت هستند.

_ در حالیکه اظهارات مختلفی درباره برقرار نبودن مبادلات تجاری دریایی ایران و چین و عدم اجازه به کشتی‌های ایرانی برای ورود به بنادر این کشور مطرح شده است، مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که تجارت دریایی دو کشور برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

_ در هفته اخیر بانک مرکزی حدود پنج هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها توزیع کرده که نسبت به هفته قبل ۸۰ درصد کاهش داشته است. کاهش بسط پول در این بازار نشان می‌دهد احتمالا نرخ سود بین بانکی نیز در این هفته تغییر چندانی را به ثبت نرساند. در عملیات بازار باز هفته پایانی مهر ۱۴۰۰ دو اتفاق مهم رخ داد. نخست دومین رکورد بسط نقدینگی در این بازار شسکته شد. دوم: نرخ سود بسط پول نسبت به تمام هفته های اخیر افزایش محسوسی را به ثبت رسانید.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.