سیگنال‌ نگران‌کننده رئیسی برای ارز/ بازار طلا در معرض خطر!

دومین گفت‌و گوی تلویزیونی ابراهیم رئیسی شامل سیگنال های نگران کننده ای برای بازار ارز و هم چنین سایر بازرها بود!

ابراهیم رئیسی مدعی است تصمیمات دولت وی به گونه‌ای خواهد بود که یا آثار تورمی نداشته باشد یا کمترین آثار تورمی را داشته باشد. شاید همین مهمترین مساله در اظهارات دومین گفتگوی تلویزیونی رئیسی برای بازارها  از جمله بازار ارز باشد.

ابراهیم رئیسی از کسری بودجه، وضعیت نامناسب خزانه، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، هزینه جدید برای اقتصاد با طرح ساخت مسکن و احتمال تداوم تورم البته با رشد کمتر صحبت کرده که همه این‌ها سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای برای بازار ارز به همراه خواهد داشت که در صورت تاثیرگذاشتن روی آن، ممکن است این تاثیر به بازار طلا هم سرایت کند.

با وجود این، او از مذاکرات و کاهش خطر کرونا هم صحبت کرد که پیام‌های کاهش نااطمینانی برای بازارها را دارد. اما در مجموع به نظر نمی‌رسد که این دو عامل بتواند بر آن پنج پیام مهم حاوی نااطمینانی غلبه کند.

رئیسی درباره کرونا گفته است: بیش از ۷۰ درصد مردم دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند و قبل از فرا رسیدن فصل سرما شاهد واکسینه شدن دز دوم خواهیم بود.

وی درباره مذاکرات نیز گفته است: مذاکرات را دنبال می‌کنیم اما سفره و بازار را به برجام گره نمی‌زنیم.ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم.

رئیس از تهدیدات برای بازارهای داخلی گفت

با وجود این دو پیام کاهش نااطمینانی برای بازارها اما او درباره تهدیدات هم صحبت کرده است.

رئیسی درباره کسری بودجه گفته است: باید کسری بودجه را جبران کنیم و استقراض تورم زا است. شهریور ماه دولت فعالیت خود را آغاز کرد و دوستان پیگیری و تلاش کردند تا بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را داشته باشیم که این کار انجام شد.

نااطمینانی بعدی مربوط به خزانه است که رئیس جمهور تصریح کرد: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد. اینکه برخی دولت‌ها اعلام کردند خزانه خالی است، اگر بگویم وضع خزانه چه بود ممکن است بگویند شما هم با گله‌گذاری کار را آغاز می‌کنید. دولت قبل تعهداتی در شش ماه اخیر ایجاد کرد که بر کسری ها افزود. در هر ماه باید به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت کنیم و این در کنار دستمزد، حقوق و یارانه است. در ماه اول با همه فشار روی دولت تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی انجام نشود. معنی آن را اقتصاد‌دان‌ها می‌دانند.

پیام مهم رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰  تومانی!

به نقل از تجارت‌نیوز، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز پیام مهم دیگر وی بود. او تاکید کرد: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوریکه بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

هزینه‌تراشی جدید برای دولت از طریق ساخت مسکن پیام مهم دیگر او در گفتگوی تلویزیونی بود.

آن طور که ایرنا روایت کرده، رئیسی در این مورد نیز گفته است: بیش از یک میلیون مسکن در سال در کشور نیاز است و ما موظف به تامین این نیاز مردم هستیم و با توجه به امکانات کشور، این کار شدنی است.در این زمینه زمین و تسهیلات به مسکن‌سازان و مردم داده خواهد شد و دولت کار هدایت، نظارت و حمایت را انجام می‌دهد و باید همه مردم کمک کنند تا این بخش اقتصادی پیشران فعال شود.

مجموع این اظهارات او به اینجا ختم می‌شود که او می‌پذیرد ممکن است تصمیمات تورم‌زا دولت بگیرد اما به گفته خودش کمترین آثار تورمی را خواهد داشت. با این روند به نظر می‌رسد انتظار کاهش یا روند نزولی شدید در بازاری مثل دلار را نمی‌توان داشت اما دولت به دنبال آن است که یک روند باثبات در اقتصاد طی شود که البته در این مسیر چالش‌هایی مهمی دارد که شاید اجازه ندهد همه اتفاقات دقیقا طبق انتظار دولت پیش برود. آیا ممکن است نااطمینانی‌های مورد اشاره در بازاری مثل ارز خود را به شکل نگران‌کننده‌ای نشان دهد؟

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.