مبلغ یارانه جدید حاصل از خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر است؟

اظهارات اخیر رئیسی درباره خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به پرداخت یارانه تازه‌ای می‌شود؟ مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود به صراحت از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن گفت. علاوه بر او، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز اظهارات مشابهی داشته است.

رئیس جمهور دو روز پیش درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوریکه بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

وزیر اقتصاد نیز با اعلام اینکه مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، از بررسی پیشنهاد پرداخت کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم در ستاد اقتصادی دولت خبر داد.

با این دو خبر به نظر می‌رسد سناریو حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص اعتبار این کار برای پرداخت یارانه مستقیم به مردم جدی شده است. اما اگر این سناریو اجرا شود، به هر ایرانی چقدر یارانه داده خواهد شد؟

مبلغ یارانه جدید دولت رئیسی چقدر است؟

روزنامه خراسان در این مورد نوشته است: فارغ از چگونگی اجرای حذف ارز ۴۲۰۰، این سوال به ذهن می رسد که میزان منابعی که آزاد شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت چقدر خواهد بود؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به منابع اجرای این طرح دارد اما اگر به عنوان مثال در نظر بگیریم که مانند نیمه نخست امسال، یارانه ارز هشت میلیارد دلار برای این کار و در طی یک سال در نظر گرفته شود، می‌توان گفت منابع اجرای حذف ارز ۴۲۰۰، بیش از ۱۸۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

با فرض تخصیص این رقم بین مشمولان یارانه معیشتی به تعداد ۶۰ میلیون نفر، به هر نفر در طی سال بیش از سه میلیون تومان (در هر ماه بیش از ۲۵۳ هزار تومان) تعلق خواهد گرفت.

در مجموع باید گفت اجرای این سیاست مانند همه سیاست‌های کلان اقتصادی دیگر، نیاز به آماده‌سازی و اقناع عمومی مردم دارد تا مانع از ایجاد هیجانات کاذب و اقدامات احساسی در بازار شود. همچنان که تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ به صورت تدریجی از کالاهای اساسی که در سال های گذشته اتفاق افتاد، هم در شرایطی بود که به واسطه نرسیدن این ارز به مصرف کننده نهایی، بود و نبود آن اثر چندانی در سطح قیمت های بازار نداشت و هم این که با کمترین ایجاد تنش در بازار انجام شد.

پرداخت یارانه جدید ممکن است به واقعیت تبدیل شود؟

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.