مقایسه روحانی با هاشمی رفسنجانی از نگاه یک فعال سیاسی/ خاتمی لیدر اصلاح‌طلبان است

مقدم گفت: بعید است آقای روحانی بتواند مرجعیت سیاسی داشته باشد زیرا او همواره بلاتکلیف بوده است و در هشت‌سال اخیر هیچ‌وقت مشخص نشد او متعلق به چه جناحی است.

حسن روحانی که روزگاری توانست با رأی بالایی رئیس‌جمهور ایران شود اینک درحاشیه است و عملا خبری از او به گوش نمی‌رسد،مگر چند توئیت اخیر او باعث شد رسانه‌ها این پرسش را مطرح کنند که سرنوشت حسن روحانی در عالم سیاست ایران چه می‌شود؟ آیا او برای همیشه در حاشیه خواهد بود یا آنکه می‌تواند بازهم به سیاست برگردد؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: «مردم خاطره خوشی از آقای روحانی در خاطر ندارند و او را به نیکی بدرقه نکردند. آقای روحانی کمترین میزان محبوبیت را دارد و بهترین کار برای او این است که سکوت کند؛ دستِ‌کم در حوزه‌هایی که مردم از او انتظار کار و عمل داشتند، سکوت کند. او نمی‌تواند حرفی درباره مذاکرات بزند زیرا هشت سال وقت داشت تا موضوع مذاکرات را به جایی برساند اما نرساند، او نمی‌تواند درباره اقتصاد حرف بزند زیرا مملکت در دولت او به بدترین وضعیت اقتصادی رسید و او به‌طور کلی نمی‌تواند درباره مسائلی که قادر به رفعش نبوده است، حرفی بزند»

او درباره اینکه آیا روحانی می‌تواند در بین اصلاح‌طلبان و معتدلین مرجعیت سیاسی داشته باشد، بیان کرد: «بعید است او بتواند مرجعیت سیاسی داشته باشد زیرا او همواره بلاتکلیف بوده است و در هشت‌سال اخیر هیچ‌وقت مشخص نشد او متعلق به چه جناحی است. یک عده می‌گفتند اصولگراست، عده‌ای او را اصلاح‌طلب می‌دانستند و برخی هم او را یک نیروی تکنوکرات قلمداد می‌کردند. با این اوصاف فردی که هنوز مشخحص نیست تکلیفش چیست، چه‌طور می‌تواند برای ولو چند طیف سیاسی مرجعیت داشته باشد؟»

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی می‌تواند باعث هماهنگی اصلاح‌طلبان برای کنش‌های بعدی سیاسی باشد، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان لیدر خود یعنی آقای خاتمی را دارند و گرچه طیف‌هایی از آنها به آقای خاتمی انتقادهایی دارند اما به هر حال و به طور کلی آقای خاتمی مرجعیت اصلی در میان اصلاح‌طلبان را داراست. اصلاح‌طلبان که از آقای خاتمی عبور نکرده‌اند که مثلا به روحانی برسند. افزون بر این آقای روحانی به هیچ‌وجه نماد و نمود اصلاحات نیست و حتما اصلاح‌طلبان به او رجوع نمی‌کنند و او در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه‌ای نخواهد داشت».

مقدم در پایان درباره قیاس حسن روحانی با اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «نقش آقای هاشمی در جریان انقلاب و اعتمادی که امام(ره) به او داشت و نزدیک‌بودن او به رهبر معظم انقلاب بر هیچکس پوشیده نیست. آقای هاشمی میراث‌دار خرابی‌های جنگ بود و گرچه انتقادهایی به سیاست‌های دولتش وجود داشت اما به هر روی به دلیل عملکردش در دولت از سوی حامیانش القابی مانند سردار سازندگی یا امیرکبیر ایران را گرفت. آقای روحانی کدام یک از این کارها را کرده است یا کدام یک از ویژگی‌های آقای هاشمی را دارد که با او مقایسه می‌شود؟»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.