آنتی‌بادی حاصل از واکسن آسترازنکا در کدام گروه سنی بیشتر است؟

افراد واکسینه‌شده ۶۱ تا ۶۵ ساله نسبت به افراد واکسینه‌شده در سایر گروه‌های سنی آنتی‌بادی‌های کمتری در برابر ویروس کرونا دارند.

هانس زائجر، دکتر میکروبیولوژیست در بانک خون Sanquin هلند گفت: بر اساس نتایج تحقیق بر روی گروهی از افراد که واکسن آسترازنکا را از طریق پزشک عمومی دریافت کرده بودند به نظر می‌رسد که این واکسن نسبت به واکسن‌های mRNA آنتی‌بادی‌های بیشتری در برخی گروه‌های سنی تولید می‌کند.

این بانک خون تعداد آنتی‌بادی‌های حدود ۱۴۰۰ اهداکننده خون واکسینه‌شده را بررسی کرد و نتایج نشان داد، هر چه فرد مدت طولانی‌تری واکسینه شده باشد، آنتی‌بادی‌ها کمتری دارد.

به گفته زائجر، جوان‌ترین اهداکنندگان بین ۱۸ تا ۲۵ سال، به‌طور متوسط ‌تقریبا هشت برابر بیشتر از افراد گروه ۶۱ تا ۶۵ ساله در خون خود آنتی‌بادی داشتند. میزان آنتی‌بادی در گروه سنی بالاتر بین ۷۱ تا ۷۵ سال به‌طور متوسط ‌دو برابر بود در حالی که این گروه زودتر از افراد ۶۱ تا ۶۵ ساله واکسینه شده بودند.

پیش از این مشخص شده بود که واکسن کروناویروس آسترازنکا، مانند واکسن یانسن (Janssen) می‌تواند ترکیبی از تشکیل لخته و کاهش تعداد پلاکت‌ها را در موارد بسیار نادر ایجاد کند. این ترکیب خطرناک به‌عنوان ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) شناخته می‌شود. هر دو واکسن در آغاز واکسیناسیون به مردم هلند تزریق شدند.

در بهار، تصمیم گرفته شد که عمدتا از واکسن‌های mRNA تولید شده توسط فایزر و مدرنا استفاده شود. این واکسن‌ها عوارض جانبی شدید ذکر شده را ندارند.

شایان ذکر است، واکسن آسترازنکا ماه‌هاست که در هلند استفاده نشده است اما واکسن یانسن هنوز در دسترس است و آژانس دارویی اروپا همچنان هر دو واکسن را بی‌خطر می‌داند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.