روزنامه های ایران درباره قطع روابط ریاض-تهران چه نوشتند؟

بن مایه خبری روزنامه های امروز ایران، قطع روابط سیاسی و اقتصادی عربستان با ایران بود که برخی منتقدانه آن را پیامد یک اقدام «خودسرانه» و حمله به سفارت را خارج از عرف سیاسی دانستند و گروهی دیگر نسبت به این رویداد احساس رضایت کردند و آن را به فال نیک گرفتند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 15 دی 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نگاه ها به تنش در روابط ایران و عربستان
روزنامه «شرق» در گزارش «جدال دیپلماتیک» نوشت: همان گونه که انتظار می رفت، عربستان به ماجرای تعرض به سفارتش در تهران واکنش نشان داد. شامگاه یکشنبه وزیر خارجه عربستان اعلام کرد رابطه با تهران را قطع می کند و به اعضای سفارت ایران ۴٨ ساعت وقت دادند تا خاک عربستان را ترک کنند. قابل پیش بینی بود که برخی کشورهای هم فکر عربستان در بین کشورهای عرب منطقه نیز با ریاض همراهی خواهند کرد.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم «پیامدهای منفی قطع رابطه با ایران برای اقتصاد عربستان و هم پیمانان آل سعود» را یادآور شد و نوشت: قطع ارتباط با ایران برای عربستان و هم پیمانش پیامدهای منفی فراوانی دارد. این پیامدها از اولین ساعات اعلام تصمیم مقامات ریاض، خود را نشان داد. کاهش ارزش پول عربستان، افت شاخص بورس کشورهای عربی از جمله این پیامدها است که روز گذشته اتفاق افتاد.
روزنامه «تعادل» تاثیر قطع رابطه دیپلماتیک از سوی عربستان با ایران بر بازار نفت را در گزارشی با عنوان «آینده متزلزل اوپک با قطع ارتباط دو قطب اصلی» مورد بررسی قرار داد. به نوشته تعادل، قطعا شنیدن خبر بحرانی شدن روابط بین دو قدرت بزرگ نفتی منطقه و جهان برای بازار پرآشوب نفت اتفاق مثبتی نیست. هرچند ساعاتی پس از وقوع این حوادث قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و به حدود 37.7 دلار رسید. اما اثرات قطع رابطه دو کشور نفتی همسایه در درازمدت بسیار پیچیده تر خواهد بود.
روزنامه «تجارت» در یادداشتی با عنوان «خطاهای راهبردی عربستان در ایجاد وضعیت بحرانی» به اشتباه های حکام سعودی اشاره کرد و نوشت: بحران مشروعیت، ناشی از شکاف اجتماعی و عدم انطباق بافت اجتماعی با ساخت سیاسی، بحران توزیع، هم در سطح حاکمیت (ناشی از درگیری های شدید قدرت، بین نوادگان عبدالعزیز) و هم در سطح جامعه، ناشی از دیکتاتوری طبقه شاهزادگان و شدت طبقاتی بودن جامعه، بحران هویت، ناشی تعارض میان رویکرد ایدئولوژیک حکومت (در عرصه استبداد داخلی و سیاست بین الاسلامی) و رویکرد ضد دینی و ضد ایدئولوژیک حکومت، در عرصه خصوصی یا تنگنای بقاء رژیم آل سعود، خود را ناچار می بیند برای پوشاندن این نقاط ضعف و تهدیدات داخلی، به فرافکنی و بحران سازی مبادرت کند.
در این میان برخی روزنامه ها هم به پیروی کشورهای هم پیمان عربستان از قطع رابطه این رژیم با ایران اشاره کردند.
«قطع رابطه 4کشورچه با ایران!» عنوان نخست روزنامه «آرمان» بود که در آن کنایه آمیز نوشت: «می گویند گنجشکی بر شاخه درخت تنومندی نشسته بود و هنگامی که خواست برود به درخت گفت:«درخت جان، محکم باش که می خواهم بلند شوم، مبادا بلرزی!» درخت هم با آرامش به گنجشک گفت: «گنجشک جان، من نفهمیدم که تو کی آمدی که حالا می خواهی بروی!»این روایت چند کشور کوچک و کم اثری همچون بحرین، سودان، امارات و جیبوتی است که دیروز اعلام کردند روابط خود را با ایران قطع کرده اند. اما به راستی تاثیرگذاری این چهار کشور که بهتر است از آنها به عنوان «کشورچه» یاد شود چه میزان است که تصور می کنند با قطع روابطشان با ایران ضرری متوجه کشورمان خواهند کرد.
این روزنامه همچنین در یادداشت «عربستان و تحرک دیپلماتیک ایران» نوشت: اقدام عربستان در موقعیت حساس فعلی کاملا تحریک آمیز بوده و لازم است براساس عرف دیپلماتیک از طرف وزارت خارجه ایران پاسخی قاطع به این اقدام عربستان داده شود. عربستان سعی دارد با بزرگ جلوه دادن مساله حمله به سفارت خود در ایران، اقدام اخیرش در اعدام رهبر شیعیان عربستان را تحت الشعاع قرار دهد و اعتراض هایی که در میان شیعیان این کشور و مسلمانان دیگر نسبت به این اقدام صورت گرفته را در فضای رسانه ای تعدیل کند تا از زیر بار انتقادات جامعه جهانی درباره اعدام شیخ نمرشانه خالی کند. در گذشته زمانی که مسجدالاقصی به آتش کشیده شد – مساله ای که برای جهان اسلام حائزاهمیت بسیار بود- شورای امنیت سازمان ملل جلسه تشکیل داد ولی به موازات آن درعراق چند یهودی اعدام و این اقدام باعث شد آتش زدن مسجد الاقصی تا حدودی تحت تاثیر آن اعدام ها قرار گیرد. بدون تردید اعدام شیخ نمر بازتاب زیادی در استان های شیعه نشین عربستان و بحرین خواهد داشت.
در همین راستا، روزنامه «شهروند» در گفت و گو با «محمدصالح جوکار» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به پیامدهای قطع رابطه عربستان و بحرین با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت: از گذشته عربستان سناریویی را طراحی کرده و امروز در حال چیدن قطعات این پازل است. شروع اقدامات جدید این کشور نیز با اعدام مجاهد بزرگ شیعیان شیخ نمر رقم خورد و در حقیقت می توان گفت که این اقدام سرپوش گذاشتن بر جنایت هایی است که دولت ریاض در سطح منطقه انجام می دهد.
به گفته جوکار، عربستان با این اقدام سناریوی دیگری را شکل داد تا همه بی ثباتی ها را متوجه ایران کند به طوری که روز گذشته وزیر خارجه عربستان آنچه لایق دولتمردان و نظام پادشاهی این کشور بود را متوجه ایران کرد و ما را متهم به حمایت از تروریسم کرد در صورتی که امروز برعکس این ادعا را شاهد هستیم. نهایتا این قطع روابط به یکی دو کشور همچون بحرین که متحد و هم پیمان عربستان بوده و آنها نیز به عنوان کشورهای ورشکسته منطقه و ضعیف محسوب می شوند، محدود می شود؛ چراکه این کشورها در بی ثبات سازی منطقه با سعودی ها منافع مشترک داشته اند.
روزنامه «جهان صنعت» هم این اتفاق را «پیامد یک اقدام خودسرانه» عنوان کرد و نوشت: موضوع وقایع غیرقانونی چند شب پیش مقابل و داخل سفارت عربستان، از جمله مواردی است که انگشت اتهام بسیاری را به سمت دو نهاد متولی اصلی این موضوع سوق داده است وزارت کشور و نیروی انتظامی.
روزنامه «جهان اقتصاد» در سرمقاله خود نوشت: در باب این که انگیزه واقعی بانیان و محرکان این گونه اقدامات چیست و چه هدفی را دنبال می کنند، فعلاً نیاز به گفتن و نوشتن نیست، و در آینده موضوع روشن خواهد شد. اما آن چه مسلم است، این که چنین اقدامی در شرایط فعلی کشور جز خسارت و هزینه و تیز کردن حربه دشمنان و بدخواهان برعلیه این سرزمین دستآوردی ندارد. به گونه ای که حتی می توان لبخند رضایت حاکمان مظلوم کش سعودی را از همان ابتدای این حرکت خشونت بار دید و قهقهه مستانه شان را شنید.
به نوشته جهان اقتصاد، دستگیرشدگان که مسؤول خسارت وارده به ساختمان و اموال هستند، خود شخصاً تاوان مالی را به تساوی بپردازند. انصاف نیست که ثواب حمله را این گروه معدود ببرند، اما خرجش را کل ملت از جمله اینجانب بپردازیم! به هرتقدیر از مسؤولان محترم می خواهم به جای تقبل پرداخت این هزینه از جیب ملت ایران و از خزانه، از خود این افراد خسارت گرفته شود، تا در فاز بعدی این گونه اقدامات متهورانه و احساسی، اول به فکر نحوه پرداخت خسارت از جیب خود و نه جیب بقیه ملت ایران باشند، و بعد مواد آتش زا به سوی ساختمان هدف پرتاب کنند. حال خسارتی که به وجهه سیاسی و فرهنگی کشور می زنند، بماند برای بعد.
افزون بر این ها دسته ای از روزنامه های وابسته به گروه های تندرو نیز رضایت خود را از قطع ارتباط عربستان با ایران اعلام کردند.
روزنامه «سیاست روز» با عنوان «شادمانی ملت ایران از تصمیم رژیم سعودی» به سراغ این خبر رفت و نوشت: اقدام رژیم سعوی برای قطع رابطه با تهران موجب خوشحالی ملت ایران شد چراکه جمهوری اسلامی ایران احتیاجی به روابط دیپلماتیک با این رژیم تروریست پرور ندارد که آتش همه فتنه ها در منطقه از گور وی و اربابانش بلند می شود. رژیم تجاوز گر آل سعود ضمن کوبیدن بر طبل رسوایی خود، گویا قرار است خیلی زودتر از آنچه که خودش هم فکر کند پایه های متلزلزل شده اش در منطقه ویران کند!
روزنامه «کیهان» هم از «ننگ رابطه با آل سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد» خبر داد و نوشت: در حالی که عربستان به دلیل جنایت خود در اعدام رهبر شیعیان این کشور باید پاسخگو باشد، آل سعود در اقدامی فرافکنانه اعلام کرد با ایران قطع رابطه می کند. اقدامی مثبت که دامان جمهوری اسلامی را از رابطه با نوکر آمریکا در منطقه پاک می کند.
همچنین «حمایت» نیز از واکنش آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه به قطع رابطه سیاسی عربستان با ایران مبنی بر این که «جمهوری اسلامی نیازی به سعودی ها و اربابان آنها ندارد» یاد کرد و به نقل از وی نوشت: عربستان صحبت از قطع ارتباط سیاسی با ایران می کند اما این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ نیازی به سعودی ها و اربابانشان نداشته و قطع این ارتباط به هیچ وجه برای ما مشکل آفرین نخواهد بود.

***تاکید رهبر انقلاب بر حضور حداکثری در انتخابات
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح دیروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، مهم ترین وظیفه ائمه جمعه را «تبیین حقایق و هدایتگری فرهنگی و سیاسی» و انتخابات را مسأله ای بسیار مهم و نعمتی حقیقتاً بزرگ برشمردند و بر حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه تاکید کردند؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
«نظام بر انتخاب مردم متکی است» بخشی از سخنان رهبر انقلاب بود که روزنامه «اطلاعات» آن را عنوان نخست خود قرار داد.
به نوشته اطلاعات، رهبر انقلاب اسلامی، در بخش دیگری از سخنانشان انتخابات را مساله ای بسیار مهم و نعمتی واقعاً بزرگ خواندند و افزودند: این برکت حقیقی، ناشی از نگاه عمیق و روش امام خمینی (ره) است که بر خلاف برخی نظرها، انتخابات را در حکومت اسلامی لازم و مردم را صاحب مملکت می دانست و معتقد بود تصمیم و انتخاب مردم باید منشأ اثر باشد. هرچه حضور مردم بیشتر باشد استحکام و اعتبار نظام و کشور بیشتر می شود و به همین دلیل همیشه بر حضور هرچه بیشتر مردم تأکید کرده ایم و این بار نیز بر این مساله اصرار می ورزیم چرا که نظام متکی برعواطف، خواست ها و انتخاب مردم است.
روزنامه «کار و کارگر» هم به نقل از رهبر انقلاب نوشت: آمریکایی ها مثل ما دنبال تحولند، اما، ما تحولی را می خواهیم که فاصله کشور و جامعه با اهداف اسلام و انقلاب را کاهش دهد و آنها دقیقا در نقطه مقابل تحول مورد نظر ملت ایران، دنبالِ دورکردن جامعه از اهداف انقلاب و نزدیک کردن ایران به اهداف خودشان هستند.آمریکایی ها برای تحقق این هدف به انتخابات چشم طمع دوخته اند، اما ملت بزرگ و هوشیار ایران چه در انتخابات و چه در مسائل دیگر، مخالف خواست های دشمنان عمل می کند و همچون گذشته به دهان آنها می کوبد.
روزنامه «اعتماد» هم در بیان «اصول حق الناس» از منظر رهبر انقلاب نوشت: باید به عمق حق الناس برسیم/حق الناس فقط تخلف در خواندن آرا نیست/ اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم/اگر کسی صلاحیت قانونی نداشت با بی دقتی او را وارد عرصه نکنیم/ امانت آرای مردم در شمارش، ثبت و جمع بندی اعلام نتایج حفظ شود/ نتایج قانونی انتخابات پذیرفته شود/ رفیق بازی و جناح بازی در لیست های انتخاباتی دخالت نیابد.
روزنامه «فرهیختگان» هم در گزارشی این بخش از سخنان رهبر انقلاب را مبنی بر اینکه «در زمینه نفوذ باید بدون تهمت زدن روشنگری کرد» عنوان نخست قرار داد و به نقل از ایشان نوشت: «کسانی که به اطلاعات دسترسی دارند می دانند که چه دام هایی برای کشور گسترده شده یا در حال گسترده شدن است تا در حصار اراده و تصمیمات ملت نفوذ کنند. اگر بر فرض، عنصری نفوذی در مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی یا دیگر ارکان نظام وارد شود مانند موریانه از داخل پایه ها را می جود و سست می کند. در زمینه نفوذ باید بدون تهمت زدن و ذکر مصادیق معین، در افکارعمومی روشنگری کرد.»

*** فرش قرمز برای میهمانان خارجی
روز گذشته «کریستین ینسن» وزیر امور خارجه دانمارک و «عبدالله عبدالله» رییس جمهوری افغانستان وارد تهران شدند. به نوشته روزنامه های امروز، این دیدارها در ادامه روند موفقیت آمیز برجام و تحکیم روابط ایران با سایر کشورها صورت گرفته است.
به گزارش روزنامه «ایران»، محمدجواد ظریف بعد از ملاقات با کریستین ینسن، همتای دانمارکی اش که به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه وزیر امور خارجه دانمارک را در این سفر هیأتی از فعالان اقتصادی و بانکی نیز همراهی می کنند، به گفت وگوهای خود با همتای دانمارکی اش اشاره کرد و گفت: این امکان و پتانسیل برای همکاری های دو کشور در زمینه های فرهنگی، آموزشی، همکاری های مطالعاتی، حقوق بشری و تجارت وجود دارد و دو کشور می توانند در زمینه حقوق بشر گفت وگوهای سازنده ای داشته باشند.
به نوشته ایران، مقام بلندپایه دیپلماتیک دانمارک در برنامه ای دیگر با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد. علی شمخانی با تأکید بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در اجرای دقیق و سریع تعهدات خود در برجام، حفظ توافق را پیش نیاز اجرای کامل آن دانست. شمخانی همچنین در این دیدار با اشاره به برخی اقدامات مشکوک در تعرض به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ضمن تقبیح این گونه اعمال غیرقابل قبول، بر عزم دستگاه های مسئول کشور در رسیدگی سریع قضایی به این موضوع و مجازات عاملان آن تأکید کرد. وزیر امور خارجه دانمارک نیز با اشاره به موضع قاطع این کشور در محکومیت دولت عربستان سعودی در زمینه اعدام شیخ باقر النمر افزود: «عدم توجه عربستان سعودی به حقوق قانونی مخالفین و برگزار نشدن دادگاه های عادلانه و استفاده از ابزار اعدام برای سرکوب آنان، به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.»
روزنامه «ابرار» هم در گزارش «عبدالله عبدالله وارد تهران شد» نوشت: رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در راس هیاتی بلند پایه با استقبال معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان وارد تهران شد.
به گزارش ابرار، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان در سفری سه روزه به ایران با مقامات عالی کشورمان دیدار و گفت وگو می کند. این دومین سفر یک مقام بلند پایه افغان به ایران در سال جاری است که به دعوت جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. عبدالله در این سفر هم چنین به چابهار سفر کرده و آخرین تحولات و همکاری های اقتصادی دوجانبه و سه جانبه را مورد بررسی قرار می دهد.

*** اعلام اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار بخش سودای سیمرغ این رویداد سینمایی را اعلام کرد.
به گزارش روزنامه «مردم سالاری»، هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع نوری و رضا مقصودی اسامی 22 فیلم راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره را اعلام کردند.
به نوشته این روزنامه، بر اساس اعلام رای هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلم های بخش مسابقه سودای سیمرغ بر اساس حروف الفبا بدین شرح است: آبنبات چوبی به کارگردانی حسین فرحبخش/ امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی/ آخرین بار کی سحر را دیدی به کارگردانی فرزاد موتمن/ اژدها وارد می شود به کارگردانی مانی حقیقی/ بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا/ به دنیا آمدن به کارگردانی محسن عبدالوهاب/ بارکد به کارگردانی مصطفی کیایی/ خشم و هیاهو به کارگردانی هومن سیدی/ دختر به کارگردانی سید رضا میرکریمی/ دلبری به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری/ رسوایی به کارگردانی مسعود ده نمکی/ زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد/ سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی/ عادت نمی کنیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان/کفشهایم کو به کارگردانی کیومرث پور احمد/ لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان/ مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی/ نفس به کارگردانی نرگس آبیار/ نقطه کور به کارگردانی مهدی گلستانه/ نیمه شب اتفاق افتاد به کارگردانی تینا پاکروان/ وارونگی به کارگردانی بهنام بهزادی/ هفت ماهگی به کارگردانی هاتف علیمردانی.
مردم سالاری نوشت: «محمد حیدری» دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، درباره علت اعلام زودهنگام فیلم های جشنواره گفت: به دلیل نظم و انضباط حاکم در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، اسامی فیلم ها زودتر از موعد مقرر اعلام شد تا با صرف کمترین زمان ممکن اسامی آثار در جدول پیش فروش این دوره از جشنواره قرار گیرد تا مردم با فیلم های این دوره از جشنواره در بخش های مختلف آشنا شوند و موقعیت بهتری برای انتخاب داشته باشند. 
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.