به رغم درخواست‌های مردمی بغداد بر تداوم رابطه با ریاض تاکید کرد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد، با وجود اعدام شیخ نمر و نارضایتی بغداد از این اقدام سعودی‌ها عراق قصد ندارد روابط خود را با عربستان قطع کند یا در آن تغییری دهد.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: روابط ما با عربستان سعودی ادامه خواهد یافت. عراق بر موضع خود مبنی بر محکوم کردن اعدام شیخ نمر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده اما این امر باعث نخواهد شد که ما روابطمانمان را با عربستان قطع کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: اقدام ریاض در اعدام شیخ نمر باعث می‌شود به روابط بین‌المللی و نیز صلح در منطقه آسیب وارد شود چرا که شیخ نمر شخصیتی بود که همواره خواهان اصلاحات از طریق مسالمت آمیز بود.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، ابراهیم جعفری در تماس تلفنی عادل جبیر، همتای عربستانی خود تاکید کرده است که هیات دیپلماتیک عربستان در بغداد در وضعیت امنیتی مناسبی است و دولت عراق متعهد به حمایت از آن است.
احمد جمال به شبکه سومریه نیوز نیز گفت:‌ وزیر خارجه عربستان درباره وضعیت هیات دیپلماتیک این کشور در بغداد با جعفری تماس گرفت.
او ادامه داد که دولت عربستان و سفارت این کشور از خشم مردم درباره اقدام نظام این کشور در اعدام شیخ نمر نگران است اما قطع روابط عربستان با ایران تبعات منفی به همراه خواهد داشت.
احمد جمال در پاسخ به سوالی درباره حوادث پیش آمده در مقابل سفارت عربستان در تهران و نیز اعتراضات در عراق گفت: قوانین بین المللی کشورها را موظف به حمایت از هیات‌های دیپلماتیک در خاک خود کرده است و عراق بر حمایت از سفارتخانه‌ها و هیات‌های دیپلماتیک بین‌المللی اهتمام ویژه‌ای دارد و در عین حال اصرار دارد که به روابطش با عربستان ادامه دهد.
عادل جبیر نیز گفته است که کشورش تمامی تهدیدات را جدی می‌داند.
این سخنان در حالی است که در روزهای گذشته مردم در شهرهای مختلف عراق با برگزاری دتظاهرات خواهان قطع روابط دیپلماتیک بغداد-ریاض و اخراج سفیر این کشور از عراق شده‌اند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.