اُمیکرون جای کرونا دلتا را خواهد گرفت؟

متخصصان می‌گویند اُمیکرون باعث کاهش اثرپذیری واکسن بر روی آن می‌شود.

همزمان با تلاش‌های گسترده دانشمندان برای پی بردن به ابعاد مختلف سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون، یکی از سوالاتی که محققان در تلاش برای پاسخ به آن هستند این است که آیا اُمیکرون جایگزین سایر سویه‌ها در جهان خواهد شد؟

سویه دلتا که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در هند کشف شد، سویه غالب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت در همان ساعات نخست کشف سویه اُمیکرون، به دلیل جهش‌های متعدد این سویه که بالغ بر ۵۰ جهش می‌شود، آن را در دسته سویه‌های نگران کننده طبقه بندی کرد. با این حال، دانشمندان این سازمان اعلام کردند اطلاعات تکمیلی درباره اُمیکرون نیازمند روز‌ها و هفته‌ها زمان است.

انبوهی از سوالات درباره اُمیکرون هنوز بدون پاسخ مانده از جمله اینکه واکسن‌های موجود بر روی آن موثر است و یا این سویه می‌تواند باعث بروز کرونای شدید در بیماران شود؟ متخصصان متعددی در تلاش برای پاسخ به این سوالات برآمده اند.

متخصصان می‌گویند زمینه‌های بسیار قوی وجود دارد که نشان می‌دهد اُمیکرون باعث تضعیف تاثیرگذاری واکسن می‌شود. برخی جهش‌های رخ داده در اُمیکرون با سویه‌های دیگر مانند بتا و گاما شباهت دارد که باعث کاهش آسیب پذیر آن به واکسن می‌شود. این در حالی است که همزمان اُمیکرون ۲۶ جهش منحصر به فرد داشته است که غالب آن‌ها در بخش شاخک پروتئینی رخ داده که واکسن‌ها براساس شناسایی آن‌ها طراحی شده اند.

جان مور، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه نیویورک در این باره می‌گوید: سویه دلتا پس از کشف در هند ظرف چند ماه به سویه غالب کرونا در جهان تبدیل شد. حال سوالی که بسیار اهمیت دارد این است که قدرت سرایت اُمیکرون چقدر به سویه دلتا شباهت دارد.

برای پاسخ به این سوال ۳ تا ۶ هفته زمان نیاز است. اما برخی دیگر از سوال‌ها درباره اُمیکرون در بازه زمانی کوتاه‌تر پاسخ داده خواهند شد. برای مثال، شدت بیماری که سویه اُمیکرون ایجاد می‌کند تا دو هفته آینده مشخص می‌شود. همچنین شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان تحقیقات خود در زمینه مقاومت این سویه به واکسن را آغاز کرده اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.