طرح جایگزین ایران در صورت شکست مذاکرات چیست؟

یک تحلیلگر نزدیک به تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام طرح جایگرین ایران ادامه برنامه هسته‌ای و تقویت روابط با کشورهای آسیایی است.

محمد مرندی تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا که به عنوان مشاور به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد، گزارش داد، ایرانیها منتظر هستند تا سرنوشت دو پیش نویسی که به طرف غربی ارائه شده مشخص شود و بر این اساس به پیش نویس سوم عمل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دو پیش نویس ارائه شده در راستای برنامه اقدام مشترک و اجرای توافق(برجام) است افزود: پیش نویس سومی نیز وجود دارد اما هنوز ارائه نشده است.

براساس گزارش المیادین، مرندی اضافه کرد: ایرانی‌ها پیش نویسها را مناسب می‌دانند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند بگویند که ایران بیش از آنچه که در توافق است، مطالبه کرده است.

مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در ادامه افزود: در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام طرح جایگرین ایران ادامه برنامه هسته‌ای و تقویت روابط با کشورهای آسیایی است.

مرندی همچنین در واکنش به نارضایتی اروپاییها از این دو پیش نویس نیز گفت: پیش نویسهای ما شب گذشته به طرف غربی ارائه شد و امروز در نشست برجام درباره آن بحث خواهد شد و طرف اروپایی نارضایتی خود را از این دو پیش نویس نشان داده است.

مرندی پیش از این در مصاحبه با «کریستین امانپور» خبرنگار و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» در واکنش به سوالی در خصوص اظهارنظر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که گفت دلیل زیادی برای خوشبینی وجود ندارد اما هنوز خیلی دیر نیست، تصریح کرد: اگر عدم خوشبینی وجود داشته باشد، به خاطر اقدامات ایالات متحده است. دولت فعلی در واشنگتن، رئیس‌جمهور آمریکا، منتقد کارزار فشار حداکثری ترامپ بود اما وقتی به قدرت رسید آن سیاست را ادامه داد و امروز هم به این سیاست ادامه می‌دهد.

وی افزود: آمریکا ناقض آشکار توافق (برجام) و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است در حالی که ایرانی‌ها در حال اجرای کامل توافق هسته‌ای بودند. حتی بعد از آن که ایالات متحده توافق را ترک کرد ایرانی‌ها به تعهد به توافق به طور کامل برای مدت یک سال تمام ادامه دادند. حتی با این که اروپایی‌ها در عمل توافق را ترک کردند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.