اعلام آمادگی روسیه برای میزبانی مذاکرات مقامهای ایران و عربستان

وزارت امور خارجه روسیه آمادگی مسکو برای میزبانی مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را برای حل و فصل اختلافات خود اعلام کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با خبرگزاری ایتارتاس، در اعلام مواضع این کشور در مورد تیرگی روابط ایران و عربستان سعودی گفت: روسیه آمادگی دارد از مقامهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای مذاکره در مسکو در مورد وضعیت پیش آمده دعوت کند.
وی افزود: از تیرگی روابط ایران و عربستان سعودی بسیار متاسف هستیم. 
مقام روس با بیان این که روسیه همواره از گفت و گو و تماس های سازنده حمایت کرده است، اظهار داشت: به همین دلیل اگر شرکای ایرانی و عربستان سعودی به میانجیگری ما نیاز داشته باشند برای کمک در این زمینه و رسیدن به توافق و تفاهم در مورد تمام مسائل آمادگی داریم.
وی ادامه داد: روسیه همیشه خواهان تفاهم متقابل میان شیعیان و اهل سنت و حفظ وحدت جهان اسلام بوده است.
مقام وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: آماده ایم از وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی برای دیدار از مسکو دعوت کنیم. اگر شرکای ما در ایران و عربستان سعودی آمادگی و تمایل برای چنین دیداری دارند پیشنهاد ما به قوت خود باقی است.
روابط ایران و عربستان سعودی به دنبال اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر توسط عربستان سعودی تیره شد و ریاض تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با تهران گرفت.
شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان بود که 23 مهر سال 1393 به اتهام انتقاد از حکومت سعودی به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی سعودی چندی پیش حکم اعدام وی را تایید کردند و این امر اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی را به دنبال داشت و برخی از مقام های عالی رتبه اروپایی نیز به این اقدام واکنش نشان دادند. 
حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 نفر دیگر روز شنبه این هفته در عربستان اجرا شد.
وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه نیز با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی درباره اوضاع خاورمیانه از جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خواست مسائل خود از طریق گفت و گو و مذاکره حل و فصل کنند و برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرد. 
در این بیانیه با ابراز نگرانی از متشنج شدن بیشتر اوضاع منطقه خاورمیانه با حضور ایران و عربستان دو قدرت بزرگ این منطقه گفته شده است: «روسیه با این دو کشور بزرگ منطقه روابط دوستانه سنتی دارد. از تهران و ریاض و سایر کشورهای منطقه خلیج فارس مصرانه می خواهیم از خود خویشتنداری نشان دهند و از هر گونه اقدامی که وضعیت را پیچیده تر و تنش ها را تشدید کند از جمله در عرصه بین مذاهب خودداری کنند.» 
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: اطمینان داریم وضعیت پیچیده به وجود آمده بین کشورها و اختلافات آنها فقط می تواند از طریق گفت و گو حل و فصل شود و برای کمک در این زمینه آمادگی داریم.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.