واکنش تند امیرعبداللهیان به مذاکرات وین

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری درباره مذاکرات وین گفت: هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست. ولی مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم. با حسن نیت و با جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه پنج کشور عضو برجام و چه گفت‌وگوها با بورل اعلام کردیم که شما که اینقدر در این هفته‌های گذشته و چهار ماه گذشته علاقه مند و مشتاق برپاشدن میز مذاکرات در وین هستید، غربی‌های حاضر در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن نیت باشند و هدفگذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف گذاری ما در میزمذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی وبازگشت همه به تعهداتشان است.

وی گفت: سه کشور اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.

وزیرخارجه افزود برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند که برنامه داریم دو متن پیش نویس ارائه دادیم که کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آن مورد درخواست قرار نگرفته است.

امیرعبداللهیان اتصریح کرد برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده، اما با صراحت به آقای بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی سازی ۹۰ درصد کذب محض است.

وی تاکید کد ما با جدیت در میز مذاکره حضور داریم و منتظر می‌مانیم که با مذاکرات قوی در راستای لغو تحریم‌ها جلو برویم تا پیشرفت آن را مردم ما ببینند. توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس آن را احساس کنند.

ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را بدون هماهنگی با دولت مستقر دراین کشور حضور یافتند، محکوم می‌کند

وزیر امور خارجه ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه گفت: گفت‌وگوهای خوب مفید و رو به جلویی را در مناسبات دوجانبه در شرایط جدید سوریه که رویکردها نگاه به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تمرکز بر همکاری‌های پرشتاب دو کشور است، داشتیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه سفر المقداد به تهران در حالی انجام می‌شود که یکی از بزر‌گ‌ترین نمایشگاه‌های بازرگان ایران در سوریه در جریان دارد و در آینده نزدیک در سطح عالی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را شاهد خواهیم بود.

وزیر خارجه همچنین گفت: ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را که بدون هماهنگی با دولت مستقرو برآمده از رای مردم سوریه دراین کشور حضور یافتند، محکوم می‌کند.

وی درباره حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست. سوریه در خط اول دفاع از مقاومت در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

شرایط افغانستان را درک می‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره افغانستان اضافه کرد: شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و هنوز نیروهای مرتبط با هیأت حاکمه سرپرستی در مرزها کنترل لازم را ندارند. ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی در کابل این موضوع را توجه می‌دهیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.