داعش رو به نابودی؟

رسانه های عربی با پوشش اخبار شکست های داعش در عراق و سوریه، خط های تحلیلی و خبری گوناگونی را دنبال کرده اند. شماری از تحلیلگران این شکست ها را پایانی بر یکه تازی داعش می دانند و برخی نیز در زمینه بحران آفرینی این گروه در دیگر مناطق جهان هشدار داده اند.

عملیات آزاد سازی شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق که از حدود 6 ماه پیش آغاز شده بود، اواخر آذر ماه شدت گرفت. مقام های نظامی عراق ششم دی ماه اعلام کردند بیشتر مناطق شهر الرمادی را از گروه داعش پس گرفته اند و با پیشروی به سمت مرکز شهر می کوشند تا دیگر مناطق را که همچنان زیر اشغال این گروه تروریستی است، آزاد سازند.
شکست داعش در الرمادی با خروج تروریست ها از حومه دمشق هم زمان شده است که بر پایه توافق گروه های معارض و دولت سوریه زیر نظارت سازمان ملل صورت می گیرد. عناصر گروه تروریستی داعش و جبهه النصره، سلاح های سنگین خود را تحویل داده اند و اردوگاه های خود در جنوب دمشق را به طور کامل به همراه خانواده های خود ترک می کنند و به شهر رقه و مارع منتقل می شوند که از جمله مناطق زیر اشغال این گروه ها است.
همزمان با خروج تروریست ها از حومه دمشق، ارتش سوریه به نبرد علیه گروه های تروریستی ادامه داد که در پی آن شماری از تروریست ها کشته یا زخمی شدند. با شدت گرفتن حمله نیروهای های ارتش عراق و سوریه به تروریست، حلقه محاصره آنان روز به روز تنگ تر می شود.
این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی در زمینه شکست های تازه گروه های تروریستی در عراق و سوریه منتشر شده است.

** پایان عمر داعش در سوریه و عراق 
روزنامه های «الاهرام» مصر و «الصباح» عراق با اشاره به شکست های گروه های تروریستی در عراق و سوریه، پیش بینی کردند این گروه ها به زودی زمین گیر می شوند.
روزنامه الاهرام ششم دی ماه در گزارشی به قلم «مصطفی السعید» نوشت: داده های بسیار نشان می دهد طوفان داعش که به طور بی سابقه طی پنج سال اخیر منطقه را در نوردیده در حال فرونشستن است. سرزمین های زیر کنترل این گروه در عراق و سوریه به سرعت رو به کاهش است. نیروهای عراق وارد شهر الرمادی شده اند و قصد دارند به سوی فلوجه و هیت پیشروی کنند و در موصل دست به نبردی سرنوشت ساز بزنند. در همین حال نیروهای ارتش سوریه در حومه حلب گروه های مسلح تروریستی را زمین گیر کرده اند و خود را برای نبرد بزرگ در حلب آماده می کنند. در لیبی هم میان گروه های درگیر توافقنامه صلح امضا شده است (توافق صلح الصخیرات) و این مساله تا حدودی در کنترل داعش نقش داشته است.
به نوشته الاهرام، قطعنامه های سازمان ملل درباره حل سیاسی بحران سوریه و جنایت شمردن پشتیبانی مالی از تروریسم با استقبال گسترده ای روبرو شده است. این مساله دست بسیاری از حامیان تروریسم را که به طور آشکار و پنهان از آن پشتیبانی می کردند، بسته است. افکار عمومی در اروپا که مخالف پشتیبانان تروریسم است در حال به ثمر نشستن است.
روزنامه الصباح عراق، دوم دی ماه در گزارشی به قلم «محمد عبدالجبار الشبوط» نوشت: داعش شکست می خورد. این مساله اکنون در الرمادی رخ می دهد. ما از آغاز پیشروی گروه تکفیری داعش در شهرهای عراق باور داشتیم که این گروه شکست خواهد خورد زیرا داعش طرح تروریستی است که قابلیت حیات سیاسی را ندارد. نقطه های ضعف داعش آنقدر زیاد است که نمی توان آن را پوشاند. از مولفه های ضعف این گروه آن است که طرح هایش طایفه ای است و با برگ اهل تسنن بازی می کند. این گروه دیگر نتوانست افراد بسیاری را به سوی خود جذب کند. بازی طایفه ای این گروه دیگر بر عراقی ها پوشیده نیست بنابراین همه طیف های مردم عراق از عرب، کرد، ترکمن، ایزدی، سنی و شیعه و مسیحی نبرد با این گروه را آغاز کرده اند.
به نوشته الصباح، حقیقت داعش حتی برای تروریست های خارجی هم آشکار شده است و آنان به زادگاه های خود بر می گردند. بسیاری از کشورهای جهان با این گروه به نبرد روی آورده اند و جنگنده هایشان، نفتکش های این گروه را هدف قرار می دهند. صدور فتوای جهاد کفایی و نقش رسانه ها در بالابردن روحیه نیروهای عراق سبب شده است تا نیروهای این کشور زمام امور را در دست گیرند و اکنون شمارش معکوس آغاز شده است و طی چند روز و هفته آینده توخالی بودن داعش و گروه های تکفیری مشخص خواهد شد.

** شکست های عمده داعش 
روزنامه «المغرب» تونس هم به مواردی از شکست های داعش در عراق و سوریه اشاره کرد. برپایه گزارش این روزنامه، شکست های داعش در مناطق راهبردی، این گروه را با چالش های بسیاری روبرو کرده است.
روزنامه المغرب سوم دی ماه در گزارشی به قلم «وفاء العرفاوی» نوشت: گزارش های مشابهی که به تازگی منتشر شده نشان از این دارد که گروه داعش در سال 2015 با از دست دادن مناطق زیر کنترل خود دامنه نفوذش در سوریه و عراق کاهش یافته است. این در حالی است که برخی از گزارش ها هم نسبت به گسترش داعش و تلاش این گروه برای گشایش جبهه های تازه در دیگر کشورها مانند اندونزی هشدار داده اند.
العرفاوی تحلیلگر روزنامه المغرب با طرح این سوال که آیا کاهش نفوذ داعش به معنای شکست این گروه است یا اینکه این گروه افزون بر سوریه و عراق به دیگر مناطق جهان هم چشم طمع دارد نوشت: گزارش های پژوهشی که «موسسه مطالعات اومانیست» آمریکا منتشر کرده نشان می دهد داعش 14 درصد مناطق زیرکنترل خود را در عراق و سوریه از آغاز ژانویه 2015 تا چهاردم دسامبر از دست داده است.
برپایه این گزارش، مهمترین منطقه ای که امسال در سوریه از دست داعش خارج شده گذرگاه مرزی تل ابیض در مرزهای سوریه و ترکیه بود. این منطقه شهر الرقه (مهمترین پایگاه داعش در سوریه) را به ترکیه پیوند می داد. برپایه این گزارش از دست دادن کنترل تل ابیض ضربه سختی بر داعش بود زیرا این گروه از این منطقه برای عبور نیرو و منابع مالی استفاده می کرد. این گروه از راه این منطقه نفت سرقت شده از سوریه را به ترکیه منتقل می کرد. الحسکه دومین منطقه ای بود که از دست داعش آزاد شد. این شهر یکی از منابع اصلی نفت بود که این گروه بیست و پنجم ژانویه سال گذشته میلادی کنترل آن را در دست گرفته بود. شاید مهمترین مناطقی که از دست داعش خارج شده کوبانی باشد. عناصر داعش شانزدهم سپتامبر وارد این منطقه شدند اما پس از چهار ماه کردهای این شهر توانستند داعش را شکست دهند.
برپایه این گزارش، داعش در عراق هم شکست هایی را متحمل شده است. نخستین شکست این گروه در شهر تکریت و در نزدیکی پالایشگاه بیجی بود. این شکست برای داعش بسیار بزرگ بود زیرا با این شکست داعش بسیاری از منابع مالی خود را که از فروش نفت به دست می آورد از دست داد. همچنین آزاد سازی منطقه سنجار که در مرزهای سوریه و عراق واقع شده و بیشتر ساکنانش ایزدی بودند ضربه کمرشکنی را به داعش وارد کرد. با شکست داعش در این منطقه نه تنها این گروه برخی از عناصر و درآمد خود را از دست داد بلکه بازپسگیری این منطقه نقل و انتقال کالاهای داعش را دشوار کرد. کوه های سنجار که استان های نینوا در عراق و الحسکه را در سوریه به هم ربط می داد برای گروه داعش یک گذرگاه کلیدی و حیاتی به شمار می رفت.

** تلاش داعش برای جبران شکست های منطقه ای 
روزنامه های المغرب تونس و «التحریر» مصر با توجه به شکست های داعش در عراق و سوریه در زمینه بحران آفرینی این گروه در دیگر نقاط جهان هشدار دادند.
به نوشته سوم دی ماه روزنامه المغرب، با وجود اینکه داعش نفوذ خود را در عراق و سوریه از دست داده است اما این گروه در برخی دیگر از مناطق بار دیگر قدرت نمایی می کند و برخی از گروه های تندرو از آن حمایت می کنند. این گروه توانسته است برخی از سلول های خفته تروریستی را در شماری از مناطق کشورهای آفریقایی به ویژه لیبی بیدار کند.
روزنامه التحریر مصر نیز بیست و دوم آذرماه در گزارشی به قلم «حماده عبدالوهاب» نوشت: در شرایطی که کشورهای جهان در سوریه و عراق سرگرم نبرد با گروه داعشند، این گروه تکفیری منطقه سرت لیبی را به حیات خلوت خود تبدیل کرده و با جذب و آموزش صدها جنگجو، آنان را برای اجرای اقدام های تروریستی در خارج آماده می کند. تکفیری ها از آشوب و هرج و مرج موجود میان گروه های درگیر لیبی استفاده و سرت را به پایگاه خود تبدیل کرده اند.
به گزارش التحریر، منابع امنیتی بر این باورند که داعش با گسترش نفوذ خود در لیبی به دلیل شکست ها در سوریه و عراق برای پیدا کردن فضای جایگزین سوریه و عراق تلاش می کند. در این میان دور از ذهن است که کنشگران منطقه ای با این گروه تن به نبرد جدی تر دهند زیرا که جنگ با این گروه نیازمند کنار گذاشتن موانع اقتصادی، سیاسی و نظامی است.
روزنامه التحریر بیست و هشتم آذرماه به نقل از موسسه «صوفان گروپ» آمریکا نوشت: گروه داعش صدها تن از جنگجویان عرب را به سمت خود جذب کرده است. شهروندان تونسی و عربستانی بیشترین نیروهایی هستند که به این گروه گرایش پیدا کرده اند. همچنین بیش از پنج هزار جنگجوی اروپایی در صف داعش در حال نبردند که یک هزار و 600 تن از آنان فرانسوی هستند. همچنین بیش از چهارهزار و 700 تن از عناصر تندرو از جمهوری های استقلال یافته از شوروی به داعش پیوسته اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.