وحشت اسرائیل از مذاکرات وین /زمین بازی کجاست؟

مقامات اسرائیلی مدعی شده اند که نگرانند توجهات جهانی به بحران اوکراین باعث عدم توجه به پرونده هسته ای ایران شود.

در بحبوحه مذاکرات احیای برجام در شهر وین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در شرایطی با همتای اسرائیلی خود گفتگو کرده که مقامات اسرائیلی مدعی شده اند که نگرانند توجهات جهانی به بحران اوکراین باعث عدم توجه به پرونده هسته ای ایران شود.

گزینه های دیگر روی میز

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفته اند که با نزدیک‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای در وین به نقطه تصمیم‌گیری، ایالات متحده و اسرائیل چهارشنبه در مورد مسئله ایرا،ن مذاکرات راهبردی را به رهبری مشاوران امنیت ملی دو طرف انجام دادند.

این مسئله از این جهت اهمیت دارد که در زمانی که توجه کاخ سفید تا حد زیادی به اوکراین معطوف شده است، این رایزنی ها نشان می‌دهد که مسئله ایران همچنان از اولویت بالایی برخوردار است و دولت بایدن فکر می‌کند مهم است که برای مشورت با اسرائیل وقت بگذارد.

مقامات اسرائیلی و ایالات متحده می گویند که این کنفرانس ویدئویی امن شامل بحث در مورد وضعیت مذاکرات در وین و استراتژی پیشروی بود. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده که در جریان این گفتگوها، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرد که در حالی که ایالات متحده به دیپلماسی متعهد است، در عین حال در حال بررسی گزینه های دیگری در صورت شکست مذاکرات است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد. با این حال مقامات ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفته اند که حتی پس از گفتگوهای دیروز، آنها همچنان نگران هستند که بحران اوکراین توجه بین المللی را از بحران هسته ای ایران دور کند و همکاری آمریکا و روسیه را در این موضوع دشوارتر کند.

زمین بازی کجاست؟

مقامات دولت بایدن پایان ژانویه یا ابتدای فوریه را به عنوان ضرب الاجل غیررسمی برای مذاکرات تعیین کرده اند، چرا که معتقدند پیشرفت های هسته ای ایران به زودی اهداف توافق ۲۰۱۵ را بی اثر می کند.

گفته شده که پیشرفت در وین کم و بسیار کند بوده است، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در اوایل این هفته از احتمال گفت‌وگوهای مستقیم با ایالات متحده در صورت لزوم – به جای چارچوب غیرمستقیم فعلی – در صورت نیاز به دستیابی به »توافق خوب» سخن گفت. این یک تغییر قابل توجه در موضع ایران خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز سه شنبه خاطرنشان کرد که دولت بایدن به مدت یک سال بر مذاکرات مستقیم اصرار داشته است. پرایس گفت که به ارتباط کارآمدتری نیاز است زیرا «زمان کمی داریم».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.