تشابه بانک‌های مرکزی ایران و زیمباوه

بانک مرکزی زیمباوه سعی دارد ساختار اجرایی خود برای کنترل بازار ارز خارجی را که تقریبا مشابه ایران است، تغییر دهد.

بانک مرکزی زیمباوه در دیدار با تعدادی از بازرگانان این کشور موافقت کرد تا روند حراج هفتگی ارز خارجی را با هدف مقابله با بی ثباتی در بازار داخلی ارز و کمک به مهار تورم بالا در این کشور اصلاح کند.

به گفته «کورای ماتشزا» رئیس کنفدراسیون صنایع زیمباوه که بزرگترین لابی صنعتی در این کشور است، رهبران تجاری از بانک مرکزی خواستند تا ساختار مقررات حراج ارز را که از ژوئن سال ۲۰۲۰ اجرا می کند، تغییر دهد. در این سیستم دلار آمریکا به شرکت ها تخصیص می یابد و در خلال همین شیوه نرخ رسمی مبادله دلار زیمباوه با دلار آمریکا را تعیین می کند.

این سیستم از اواخر سال ۲۰۲۱ در زمینه تامین تقاضا دچار مشکل شد و نتیجه آن تاخیر پرداخت ها بوده است. همچنین تورم به شدت بالا رفت و ارزش دلار زیمباوه حداقل ۶۰ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. پایگاه هایی که نرخ های رسمی و غیررسمی دلار زیمباوه و دلار آمریکا را منتشر می کنند گاهی اوقات ارقام دستوری دولت را بیان می کردند. در دوره ای که ارزش برابری ۱۱۲ دلاری زیمباوه در مقابل یک دلار آمریکا از سوی دولبت و این پایگاه ها اعلام می شد در بازار آزاد این رقم تا دو برابر بیشتر بود. اکنون پایگاه های رسمی هر دلار آمریکا را با بیشتر از ۳۶۰ دلار زیمباوه برابر اعلام می کنند.

زیمباوه از جمله کشورهایی است که هر ساله تورم بالایی را تجربه می کند. به تازگی گویا مقام های این کشور از خواب بیدار شده اند و می خواهند راهی را برای کنترل اوضاع پیدا کنند. «جان مانگودیا» رئیس بانک مرکزی زیمباوه در بیانیه ای اعلام کرد که بانک مرکزی به مبارزه با تورم از طریق سیاست پولی محدودساز و ایجاد ذخایر ارزی به عنوان راهی برای تقویت ارزش پول ملی ادامه می دهد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.