درآمد صداوسیما از حق پخش ورزش چقدر است؟

یکی از سوالات بسیار مهم برای اقتصاد بحران‌زده ورزش ایران به درآمد واقعی سازمان صداوسیما از محل تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی باز می‌گردد که تا کنون به صورت صریح در رابطه با آن پاسخی نداده نشده اما یک مقام مسئول در وزارت ورزش مدعی شد که این عدد ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است!

یکی از ابهامات موجود که هرگز تا کنون از سوی سازمان صداوسیما به صورت شفاف در رابطه با آن پاسخی داده نشده است به میزان واقعی درآمدهای این سازمان از محل تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی بازمی‌گردد؛ اینکه به صورت سالانه و در یک سال مالی، سازمان صدا و سیما چه میزان پول از این مسیر کسب می کند؟

نکته قابل تامل اینکه با توجه به وضعیت اسفناک اقتصادی ورزش ایران، آنچه باید از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد این است که برآورد درآمدهای حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید بر اساس واقعیت لحاظ شود تا اینگونه بتوان سهم واقعی ورزش کشور را پرداخت کرد. آیا رقم واقعی به دست آمده از این مسیر در سال ۹۹ معادل ۵۰ و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵۰ میلیارد تومان است؟ مسئله ای که نیازمند تامل و واکاوی هرچه بیشتر است و باید در این زمینه تدابیر لازم در راستای پرداخت واقعی حقوق هر یک از بخش ها اندیشیده شود چرا که ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری با بحران مالی روبرو است و اگر نتواند درآمدهای لازم را از این طریق نیز به دست آورد، مسیر چالش برانگیزی را در آینده تجربه خواهد کرد؛ مسیری که به فروپاشی فعالیت‌های بخش خصوصی در این وادی منجر می شود.

یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان و حتی شاید بیشتر از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی درآمد دارد، تصریح کرد: این درحالی است سازمان صداوسیما عدد بسیار ناچیزی را از میزان درآمد تبلیغاتی پخش مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز می‌کند.

برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.

همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صدا و سیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

باید خاطرنشان کرد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شده که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود که سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵ میلیارد تومان خواهد بود، البته نهایی شدن این اعداد منوط به تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.