حجت‌الاسلام بحرینی: برخورد با سعودی‌ها باید شدید باشد/ آسیب به سفارت قابل دفاع نیست

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان، با تأکید بر اینکه طبق قاعده قرآنی برخورد ما با رژیم سعودی باید با شدت باشد، گفت: البته برخوردهایی مانند حمله به سفارتخانه‌ها، قابل دفاع نیست.

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی با اشاره به رفتارهای خصمانه اخیر عربستان سعودی نسبت به جمهوری اسلامی، اظهار داشت: برای رفتارهای یکی دو سال اخیر دولت عربستان یا بهتر بگویم ناهنجاری‌های رفتاری سعودی ها در این مدت، تحلیل های مختلفی قابل ارائه است.
وی افزود: به نظر می‌رسد دقیق‌ترین تحلیل در این زمینه این است که رفتارهای حاکمان جدید سعودی، واکنش‌های شتابزده و کاملا نسنجیده‌ای به نتایج برنامه ریزی ها و اقدامات قبلی آنها در منطقه است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان توضیح داد: دولت عربستان بازیگر مهمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بلکه در تمام جهان اسلام است؛ دقیقا به دلیل همین ظرفیت بالای تاثیرگذاری است که این کشور همواره مورد طمع قدرت‌های غربی بوده است.
حسین‌زاده بحرینی تأکید کرد: از نظر من، عدم استقلال حکام سعودی و تلاش دائمی آنها برای حفظ قدرت، باعث شده است که این کشور همواره، به خصوص در سال های اخیر نه در جهت منافع جهان اسلام و حتی مردم عربستان، بلکه در مسیر توسعه سلطه غرب بر منطقه و جهان اسلام عمل کند.

عصبانیت حکام عربستان از ناکارآمدی سیاستهای گذشته خود
وی اظهار داشت: ویژگی بسیار بارز آنچه در یکی دو سال اخیر رخ داده، این است که اقدامات عربستان و هم‌پیمانان منطقه ای و بین‌المللی او در سوریه، یمن، بحرین و کشورهای مشابه، تقریبا بدون استثنا ناکارآمد بوده و به ضرر آن کشور و تقویت بیشتر ایران و جبهه مقاومت منجر شده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: همین واقعیت باعث شده که حکام سعودی و به خصوص وزیر خارجه جوان و ناپخته این کشور، رفتارهای عصبی و نامعقولی از خود بروز دهد. قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران در این چارچوب قابل تحلیل است.
حسین‌زاده بحرینی همچنین، درباره الزامات برخورد دولت ایران با رژیم آل سعود نیز اظهار داشت: اگر بخواهیم موضع‌گیری و رفتار سیاسی خود را در این مورد بر اساس قواعد قرآنی تنظیم کنیم، حتما باید روابط خود را با دولت عربستان مورد بازنگری جدی قرار دهیم.
وی گفت: قاعده قرآنی در این شرایط اقتضا می‌کند با دولت عربستان با شدت برخورد شود. این شدت در موضع‌گیری قطعاً مصداق قاعده «اشداء علی الکفار» است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان در عین حال خاطرنشان کرد: البته حتما باید رفتار و موضع‌گیری های ما حکیمانه باشد. رفتارهای احساسی مثل حمله به سفارت عربستان، به هیچ وجه حکیمانه و قابل دفاع نیست. برعکس، این گونه رفتارهای نسنجیده باعث می‌شود که مسئولان سیاست خارجی کشور در موضع انفعال قرار بگیرند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.