نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده

روزنامه لبنانی الاخبار، چاپ بیروت ادعا کرده است که یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر هموار کند.

الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم ابراهیم الأمین نوشت: بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است، اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات است، آنچه که باعث شد اسرائیل، توافق هسته‌ای را امری غافلگیر کننده نداند و حتی اسرائیلی‌ها معتقدند در صورت نبود گزینه جایگزین، یعنی حمله به ایران به رهبری آمریکا، رسیدن به توافق، خوب است.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: عملا، همه طرف‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا هفته‌های سرنوشت سازی را پیش رو داریم. در غرب، در مورد دوره‌های مذاکره، بویژه در ماه جاری صحبت می‌شود و در ایران بعید نمی‌دانند که تا قبل از عید نوروز توافقی حاصل شود. اما نکته جدید موافقت اولیه آمریکا با چارچوب توافقی که روسیه به اتفاق ایران ارائه کرده، مربوط است، در این میان، اشاره‌هایی هم به تغییر واضح موضع اروپا می‌شود، که پیش از این، انعطاف کمی از خود نشان می‌داد.

نمی‌توان با قاطعیت در مورد نوع مذاکراتی که قبل از توقف ناگهانی آن صورت گرفت، سخن گفت. اما آنچه در نتیجه نشست‌های غیر علنی اتفاق افتاد، مسیر را برای دست یابی به تفاهمی هموار کرد که به روند مذاکرات سرعت داد. براساس اطلاعات الاخبار، یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر هموار کند؛ و در حالی که همه روی این نشست و مکان آن سرپوش می‌گذارند، منابع آگاه تصریح می‌کنند که نشست مذکور در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، انجام شده، ضمن اینکه وال استریت ژورنال این خبر را منتشر کرده و گزارش داد این سفر یک هفته قبل از سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه صورت گرفته و تنها به موضوع روسی-اوکراین مربوط است.

در حالی که در مورد نتایج تماس امنیتی آمریکا-ایران، سکوت می‌شود، تغییر بزرگ و ناگهانی در ترکیب هیئت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین، پس از سفر برنز و استعفای دو عضو این هیئت، جالب توجه بود. به نظر می‌رسد این دو استعفا به اختلافات داخلی هیئت آمریکایی در مورد ساز و کار تعامل با طرف ایرانی انجام شده، چرا که دو مقام مستعفی، کاملا در مقابل رابرت مالی جبهه داشتند، همان شخصی که باز‌های دولت آمریکا وی را متهم به حمایت از توافقی به نفع تهران می‌کنند. اما مساله مهمتر تحول در موضع آمریکا در مذاکرات است. به گفته منابعی از تهران، که با الاخبار مرتبط هستند، هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث، متعجب شده است و همین امر، باعث شده هیئت ایرانی سریعا به کشور خود بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگو‌های نهایی دست یابد.

در همین رابطه، منابع می‌گویند: جلسات آخر بین هیئها، شاهد گفتگویی در مورد طرح ایران-روسیه در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت به بند‌های توافق هسته‌ای بود. منابع مذکور تاکید می‌کنند که ایالات متحده با اغلب بند‌های این طرح ایران-روسیه موافقت کرده و احتمال توافق جدید بین ایران و دیگر دولت‌های حاضر، در هفته‌های آینده زیاد است. ایشان می‌افزایند: مذاکراتی که در وین جریان داشت، حول محور طرح ایران و روسیه بود و اکنون، موافقت آمریکا با اغلب بند‌های آن، مذاکره کنندگان ایرانی را غافلگیر کرده است.

توافق فعلی بین ایران و دولت‌های مذاکره کننده، بر رفع تقریبا کامل تحریم‌های امریکا علیه فروش نفت ایران و پرداخت تمام اموال بلوکه شده ایران در سرتاسر جهان استوار است. در مقابل، ایران براساس یک پیشنهاد جدید، غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خود را متوقف کرده و سطح آن را به ۲۰ می‌رساند.

دغدغه‌های و درخواست‌های ایران
طبق اطلاعات، معاون وزیر خارجه ایران، علی باقر کنی به تهران بازگشت تا تحولات جدید را مطرح کرده و نه تنها از ابراهیم رئیسی، بلکه از رهبری جمهوری اسلامی کسب تکلیف واضح تری کند.

با توجه به موضع گیری جدید امریکا و موافقت رهبری ایران با نقشه راهی که مشخص شده، شانس‌های عقد شکل جدیدی از توافق هسته‌ای با ایران، افزایش یافته است، که روسیه در آن نقش اجرایی مهمی را ایفا می‌کند. همزمان، منابع اگاه گزارش دادند که احتمال کارشکنی در توافق و مخالفت احتمالی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جک سالیوان و باز‌های دولت آمریکا که مخالف نرمش در قبال تهران هستند، وجود دارد.

به موازات این بحث، تحلیلگران می‌گویند که مشکل تنها بند‌های مذاکرات فعلی نیست، بلکه مساله به مرحله پس از توافق هم مربوط است، چرا که ایران تمایلی برای بازگشت سریع به توافق ۲۰۱۵ بدون این ضمانت‌ها ندارد.

– رفع تمام تحریم‌های آمریکا و اروپا و تحریم‌های بین المللی تحت عنوان مقابله با برنامه‌های هسته ای، در مقابل پایبندی ایران به توقف غنی سازی، همراه با حق آن برای دست یابی به تعهدی که ضامن بازپس گرفتن اورانیوم ذخیره سازی شده ایران در مسکو، در صورت خروج هر یک از طرف‌های غربی از توافق باشد.

رفع تحریم‌هایی که مانع از صادرات نفت و گاز ایران به دولت‌ها مختلف جهان می‌شود و آزادسازی تمام عملیات مالی مربوط به معاملات آن.

– ازادی بخش تجارت جهانی ایران و فراهم شدن زمینه‌ای برای همکاری آن با هر شرکتی در جهان در تمام سطوح زیربنایی و حیاتی تا صنایع شهری.

– آمریکا مانع از هر گونه اقدام اسرائیل علیه ایران یا توافق هسته‌ای شود، چرا که تهران با قاطعیت می‌داند هر عمل اسرائیل، ناشی از اقدام و اراده آمریکاست و اسرائیل به تنهایی و بدون پوشش امریکا، قدرتی ندارد.

– مقامات آمریکایی همه به توافق پایبند بمانند و تایید توافق، تنها منحصر به امضای آن توسط کاخ سفید نشود، یعنی دولت آمریکا در این باره باید با کنگره به توافقی برسد.

اروپا و قطر
از سوی دیگر، الاخبار مطلع شد که تماس‌هایی بین ایران و تعدادی از پایتخت‌های اروپایی دینفع انجام شده تا چارچوب شراکت‌ها در مرحله پس از توافق توسعه یابد. به نظر می‌رسد ایران بوضوح از اروپا شنیده که اماده توافق‌های طولانی مدت، به شرط اجرای توافق با آمریکایی هاست، اما معتقد است که شرط اروپا نشان دهنده نقطه ضعف است.

همچنین طرف ایرانی خطاب به طرف‌های اروپایی تاکید کرد تاکید کرد که هیچ یک از پرونده‌های مربوط به حوادث خاورمیانه نه در مرحله فعلی و نه در مراحل بعدی، جزئی از بند‌های مورد مذاکره نخواهد بود.

در همین رابطه، به نظر می‌رسد برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از نقش میزبانی به نقش میانجی فعال برسند، همانطور که قطر پیشنهاد داده است تا واسطه مذاکره بین ایران و امریکا در مورد پرداختن به پرونده روابط دو جانبه بین دو طرف باشد. دوحه برای این منظور به روابط استثنایی خود با دولت آمریکا و روابط مستحکم با ایران در دوره‌های گذشته، استناد می‌کند. ظاهرا قطری‌ها تلاش می‌کنند از تجربه واسطه گری بین آمریکا و طالبان که منجر به توافق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان شد، استفاده کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.