علائم امیکرون در کودکان و بزرگسالان چیست؟

یک متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه اکنون امیکرون سویه غالب در کشور ما است، گفت: با این وجود هنوز هم با سویه دلتا مواجه هستیم و هر ابتلایی را نباید به پای امیکرون بگذاریم.

میساء قیم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع موج ششم کرونا، اظهار کرد: بهتر است هر علامتی شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کرونا در نظر بگیریم، چون طبق گزارش‌هایی که داشته‌ایم این روزها بیماران سرپایی کرونا در تمام مراکز و در تمام شهرهای ایران افزایش زیادی داشته و حداقل ۵ برابر شده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بیشتر مبتلایان به امیکرون علائم شدید نیست و بیماران بدحال نمی‌شوند، گفت: با این وجود هنوز هم افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و افرادی که وزن بالای ۱۰۰ کیلوگرم و چاقی بدخیم دارند، ممکن است بدحال شوند.

علائم شایع امیکرون چیست؟

این متخصص داخلی در مورد علائم کرونای امیکرون گفت: علائم امیکرون مثل سویه‌های قبلی کرونا شامل سردرد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گلو درد، گوش درد، بدن درد و اسهال است، اما بیماران به‌صورت شایع با گلو درد و بدن درد مراجعه می‌کنند که ممکن است همزمان با تب همراه باشد. برخی از بیماران نیز به‌صورت کمتر شایع علائم گوارشی مثل تهوع، سردرد، اسهال و استفراغ داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است تمام بیماران به محض شروع علائم حداقل ۴۸ ساعت پیگیر علائم بیماری باشند، افزود: اگر علائم بهتر نشد و یا بیمار تب بالا و تب نزدیک به ۳۹.۵ یا ۴۰ درجه سانتی‌گراد داشت، یا تب با وجود خوردن مسکن تب قطع نشد، حتما با پزشک مشورت کنند.

قیم، زمان قرنطینه برای همه بیماران کرونایی را طبق پروتکل وزارت بهداشت ایران حداقل ۱۰ روز دانست و تاکید کرد: خروج از قرنطینه و هرگونه بازگشت به کار باید بعد از ۱۰ روز از روز شروع علائم باشد.

ابتلای مجدد افراد به امیکرون

وی در مورد ابتلای مجدد به کرونا در افراد نیز گفت: در بسیاری از افرادی که در پیک‌های قبلی به کرونای دلتا مبتلا شده بودند، احتمال ابتلای مجدد به امیکرون حتی با وجود تزریق واکسن وجود دارد. اکنون افرادی که قبلا کرونا گرفته‌اند به میزان قابل توجهی دوباره به بیماری مبتلا می‌شوند، اما تزریق واکسن کمک زیادی می‌کند تا علائم بیماری تشدید نشود.

این پزشک متخصص در مورد زمان مراجعه بیماران به اورژانس نیز گفت: با توجه به افزایش مجدد مراجعات بیماران به اورژانس بهتر است به بیماران آموزش دهیم تا مراجعه غیر ضروری به اورژانس را کمتر کنند و در صورت نیاز به پزشکان عمومی یا کلینیک‌های سرپایی مراجعه کنند. چنانچه علائم بیمار بعد از ۴۸ ساعت بهتر نشد، تب ادامه پیدا کرد، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، بی حالی و بی اشتهایی و سرفه‌ها خیلی شدید شد، بیمار باید حتما با پزشک مشورت کند.

وی بر استراحت در منزل، خواب و استراحت کافی، مصرف غذاهای پروتئینی مثل گوشت و مصرف مایعات و به ویژه مصرف آب در دوران بیماری تاکید کرد و افزود: شروع درمان‌های موثر بر کاهش تکثیر ویروس کرونا در کنار درمان‌های علامتی توسط پزشکان توصیه می‌شود.

اهمیت درمان زودرس بیماران کووید

قیم بر درمان زودرس بیماری کووید تاکید و اظهار کرد: درمان زودرس به ویژه در افرادی که سن بالای ۶۰ سال، وزن بالای ۱۰۰ کیلوگرم و سابقه بیماری خاص دارند و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند اهمیت دو چندانی دارد. طبق پروتکل وزارت بهداشت چنانچه پزشک صلاح بداند می‌تواند داروهای قوی‌تری مثل رمدسیویر را به‌صورت سرپایی و محدود برای سه روز برای بیمار تجویز کند.

وی با اشاره به شیوع کرونای امیکرون در این پیک، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه امیکرون سویه غالبی در سطح کشور است، اما هنوز هم با سویه دلتا مواجه هستیم. به‌صورت کلی درگیری ریه در دلتا بیشتر دیده می‌شود، اما نباید از این غافل شویم که امیکرون هم ممکن است بیمار را بدحال کند و درگیری ریه اتفاق افتد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه هنوز هم کرونای دلتا به میزان کمتر در جامعه شیوع دارد، گفت: بنابراین هر ابتلایی را به پای امیکرون نگذاریم، اگرچه امیکرون غالب است. به همین دلیل بر درمان هرچه زودتر بیماری تاکید داریم.

وی با بیان اینکه به‌صورت کلی بیماران مبتلا به امیکرون در ۴ تا ۵ روز اول ممکن است بدحال شوند، تصریح کرد: بعد از ۴ روز انتظار داریم یک‌سری علائم در مبتلایان بهتر شود، اما یک‌سری علائم مثل گرفتگی صدا، آبریزش بینی و گلودرد ممکن است تا یک هفته باقی بماند. چنانچه سرفه‌ها خفیف نباشد و علائم خطری مثل تب، سرفه‌های شدید، درگیری به‌صورت درد بین دو کتف، درد قفسه سینه، یا تنگی نفس، بی حالی و ضعف شدید و تهوع و استفراغ وجود نداشته باشد می‌توانیم بگوییم روند بیماری رو به بهبود است.

قیم با بیان اینکه در افراد مسن ضعف و بی حالی بیشتر اتفاق می‌افتد و ممکن است تب را به‌صورت واضح نداشته باشیم، افزود: در مورد بیمارانی که علائمی مشابه درگیری سینوس‌ها و خلط داشته باشند تجویز آنتی بیوتیک لازم نیست، مگر اینکه شک قوی به عفونت آنتی باکتریایی وجود داشته باشد.

وی همچنین بر واکسیناسیون کودکان در موج جدید کرونا تاکید کرد و گفت: فعلا در کشور ما دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان بالای ۹ سال تزریق می‌شود. طبق گزارش‌های اخیر و حضوری شدن مدارس، متاسفانه شاهد این هستیم که خانواده‌های زیادی از طریق کودکان خود به کرونا مبتلا شده‌اند و در واقع کودکان ناقل بیماری بوده‌اند.

ابتلا به کرونای امیکرون در کودکان بیشتر شده است

این متخصص داخلی با اعلام اینکه ابتلا به کرونای امیکرون در کودکان بیشتر از قبل شده است، گفت: کرونای امیکرون در کودکان در بیشتر موارد با تب شروع می‌شود، اما اگر کودک بیش از ۴۸ ساعت تب یا تب بالا داشت، باید حتما با پزشک مشورت شود. به‌طور کلی کودکان بیشتر علائمی همچون بی قراری، شکم درد، علائم سرماخوردگی و تب بروز می‌دهند، اما کاهش سطح بویایی و چشایی را در این پیک کمتر می‌بینیم.

وی تصریح کرد: بهتر است طبق نظر وزارت بهداشت ایران و همگام با دستورالعمل کشورهای پیشرفته و مطالعات، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کنترل هرچه زودتر پاندمی کرونا انجام شود. تمام افراد بالای ۱۸ سال بهتر است هرچه زودتر برای تزریق دوز سوم واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. همچنین بهتر است مطابق با آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت و در صورت موجود بودن سایر واکسن‌ها، باتوجه به وجود عارضه نادر لخته خون در جوانان، واکسن آسترازنکا فقط برای افراد بالای ۵۰ سال تزریق شود.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه همه واکسن‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند، توضیح داد: برخی عوارض واکسن مشابه سرماخوردگی و طی ۴۸ ساعت تا نهایتا ۷۲ ساعت اولیه بعد از ابتلا به کرونا شایع است. در صورتی که علائم بیش از مدت زمان گفته شده ادامه یابد لازم است بیمار از نظر ابتلا به کرونا بررسی شود.

قیم با بیان اینکه فروکش کردن پاندمی و آرامش نسبی چندماه اخیر را مدیون همه واکسن‌ها هستیم، گفت: در این مدت تعداد افراد زیادی در کشور ما واکسن سینوفارم تزریق کردند و می‌توان گفت این واکسن هم ایمنی خوبی داشت، بنابراین الزامی وجود ندارد که کدام واکسن تزریق شود، اما در صورت انتخاب واکسن آسترازنکا یک‌سری موارد احتیاط وجود دارد که بهتر است همه افراد بدانند.

وی در مورد علائم خطر و نگران کننده پس از تزریق واکسن آسترازنکا توضیح داد: چنانچه بعد از تزریق واکسن آسترازنکا فرد دچار سردردهایی شود که به خصوص با تغییر موقعیت یا خم کردن سر رو به جلو تشدید شود، یا همراهی با تاری دید یا دو بینی باشد، یا همراه با تهوع یا استفراغ یا اختلال سطح هوشیاری یا تشنج باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

قیم با بیان اینکه بعد از تزریق واکسن آسترازنکا و با شروع هرگونه علامتی فرد باید هوشیار باشد، تصریح کرد: قبل از اینکه عوارض یاد شده تشدید شود، یعنی با سردرد مداوم و شدید و تهوع و استفراغی که نسبت به همیشه متفاوت است باید حتما به پزشک مراجعه شود. این عوارض می‌تواند خیلی نادر باشد، اما باتوجه به اینکه در کشور ما هم به‌صورت نادر دیده شده، وزارت بهداشت اعلام کرده افراد زیر ۵۰ سال واکسن‌های دیگری که در پروتکل وزارت بهداشت وجود دارد، تزریق کنند.

عارضه لخته خون بعد از تزریق آسترزنکا

این پزشک متخصص در مورد عارضه لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا توضیح داد: عارضه نادر لخته خون از روز اول بعد از تزریق و معمولا طی یک هفته و ۱۰ روز اول از زمان تزریق ممکن است رخ دهد. اگرچه در برخی مطالعات دنیا این احتمال را به‌صورت نادر تا ۴۸ روز نیز در نظر گرفته‌اند.

وی با تاکید بر تزریق واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت به‌عنوان دوز سوم یا بوستر، گفت: با این وجود بهتر است افراد زیر ۵۰ سال با توجه به تاکید اخیر وزارت بهداشت واکسن‌های دیگری به جز آسترازنکا را به‌عنوان دوز سوم دریافت کنند، اما چنانچه به هر علتی تمایل به دریافت این واکسن دارند علائم خطر را بدانند و با آگاهی کامل این واکسن را تزریق کنند.

درمان ساده عارضه لخته خون ناشی از تزریق آسترازنکا

قیم با بیان اینکه حتی در صورت بروز عارضه لخته خون، درمان ساده‌ای برای آن وجود دارد و به راحتی می‌توانیم بیمار را نجات دهیم، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد، افراد علائم خطر را جدی نگرفته‌اند و با وجود توصیه‌ها، با سردردهای بسیار شدید بعد از ۱۰ روز به پزشک مراجعه کرده‌اند که متاسفانه خیلی دیر است و پزشکان نمی‌توانند کاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه طبق مقالات، گزارش‌ها و تجربیات در صورت تشخیص زودرس، امکان درمان عارضه لخته خون ناشی از تزریق آسترازنکا وجود دارد و درمان‌ها بسیار ساده است، توضیح داد: هرگونه تغییر در سایز ساق پاها، ضایعات پوستی بنفش و صورتی رنگ در اندام‌ها مثل پاها و بازوها و قفسه سینه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه در کنار سردردهای شدید و تهوع و استفراغ باید جدی گرفته شود و فورا با پزشک مشورت شود. در این موارد فورا آزمایش‌های انعقادی و آزمایش‌های لازم درخواست و اقدامات لازم انجام می‌شود، اما اگر افراد بعد از تزریق واکسن هیچ عارضه‌ای نداشتند نیازی به بررسی و پیگیری ندارد.

این پزشک متخصص داخلی خاطرنشان کرد: افرادی که قبلا واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند، چنانچه هیچ مشکلی نداشتند، بعد از گذشتن دوره حساسی که اشاره شد نباید نگران باشند.

وی با بیان اینکه عارضه لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا بسیار نادر است، گفت: اگرچه عارضه تشکیل لخته خون بعد از تزریق واکسن نادر است، اما گزارش‌هایی در دنیا و همین‌طور کشور ما از بروز چنین عارضه‌هایی وجود دارد، بنابراین بهتر است تزریق کنندگان این واکسن کاملا از علائم خطر آگاه باشند و در صورت بروز علائم حتما با پزشک مشورت کنند.

 

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.