ترفندهایی برای جبران کسری بودجه/ دولت چگونه از نوسان قیمت خودرو سود می‌کند؟

آنقدر وضعیت صنعت و بازار خودرو بر هم ریخته شده که هیچ یک از موضوعاتی مانند خبرهای برجامی و کاهش نسبی ارز بر قیمت نهایی خودرو در بازار تأثیر گذار نخواهد بود. در چنین شرایطی دولت با بازارگردانی و ایجاد هیجان در بازار خودرو به هر بهانه‌ای قصد دارد نقدینگی مردم را از جیب آن‌ها به سمت کسری‌های خود هدایت کند. از این رو با کاهش صوری تنها چند میلیون تومان قیمت برخی خودروها ادای دولت موفق را در می‌آورد.

این روزها جو بازار خودرو با کمی چرخش به سمت نزول قیمت ها وسوسه خرید خودرو را در بین خریداران اصلی بیشتر کرده است.

کاهش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی برخی محصولات در بازار خودرو پس ازانتشار لغو برخی از تحریم های هسته ای نشان می‌دهد که در بازار خودرو قیمت ها مسیر ثبات و نوسان محدود را پشت سرگذاشت. اما این سوال مطرح می‌شود که مسیری که بازار خودرو پیش گرفته می تواند ثبات قیمت در بازار را به تثبیت برساند؟!

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو گفت: کاهش چند میلیون تومانی خودرویی که طی یکسال بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته هنر نیست! بلکه گول زدن مردم است. این نوع سیاست ها که دولت پیش گرفته ریزش ناگهانی قیمت‌ها با اجرای کامل برجام و حتی دلار ۱۰ هزار تومانی را دور از انتظار کرده است.

وی ادامه داد: شرایط صنعت خودرو و بدنبال آن وضعیت قیمت ها در بازار به گونه‌ای ترسیم شده که در واکنش به سیاست‌های داخلی و خارجی خیلی انعطاف نشان نمی‌دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زیر ساخت‌ها و تصمیمات نادرست در بخش مدیریت صنعت و بازار خودرو وضعیت قیمت‌ها را به گونه‌ای بر هم ریخته که هیچ سیگنال مثبتی توانایی رفع مشکلات در بازار خودرو را ندارد.

به گفته امینی؛ خبرهای رسیده از نشست برجام، شوک موقت و بسیار سبک به بازار خودرو وارد کرد اما این جریان استمرار نخواهد داشت. این روزها بازار ارز دستخوش تغییربوده و اُفت قیمت را تجربه کرده است. ارزانی نسبی ارز بر قیمت خودرو ها تأثیر گذار است اما نه در دل بازار! زمانی کاهش یا افزایش قیمت دلار می‌تواند بر قیمت خودرو موثر باشد که خودرو ساز کاهش قیمت را در تولید لحاظ کند.

کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که وضعیت قیمت ها در بازار خودرو به واسطه تصویب واردات خودرو قابل تغییر است؛ گفت: همیشه خودرو هایی وارد کشور می‌شود که برای طبقه خاص جامعه است و این خودروها نمی‌تواند بر نظام قیمت خودروهای داخلی تأثیر داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید داشت: واردات خودروهای لاکچری و گران حاصل شکاف طبقاتی در جامعه است پس این شکاف نمی‌تواند بر قیمت سایر خودروها در بازار تأثیرگذار باشد. آنقدر وضعیت صنعت و بازار خودرو بر هم ریخته شده که هیچ یک از موضوعاتی مانند خبرهای برجامی و کاهش نسبی ارز بر قیمت نهایی خودرو در بازار تأثیرگذار نخواهد بود. فرمان توقف رشد قیمت در بین سیاست‌های اشتباه و غیر قابل اجرای دولت هیچگاه صادر نمی‌شود.

به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی دولت خود خواسته تصمیمی برای کاهش قیمت خودرو ندارد. بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت مصمم برای افزایش قیمت‌هاست چراکه نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در بودجه گواه گرانی‌های جدید در سال جدید است.

وی تأکید داشت: دولت با هر ترفندی نقدینگی را از دست مردم جمع می‌کند؛ بازار خودرو بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر از منایع مردم است. از این رو دولت هیچ گاه این بازار را سرو سامان نمی دهد.

امینی گفت: ملاک تعیین همه قیمت‌ها در تمام بازارها، نرخ دلار است. دولت به سادگی از کسب در آمد خود نمی‌گذرد و سعی دارد با ایجاد هیجان‌های کاذب و زودگذر، جو بازار خودرو را در ماه‌های آخر سال به سمت افزایش تقاضا هدایت کند تا نقدینگی بیشتری را جهت جبران کسری‌های خود کسب کند.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید داشت: مردم باید در این شرایط از خرید خودرو خودداری کنند. خریدار اصلی و نیازمند خودرو به ناچار باید وسیله‌ای جهت تردد خود تهیه کند اما سرمایه‌گذاری در این بخش آن هم در این پروسه به ضرر مردم است.

کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ دولت با بازار گردانی و ایجاد هیجان در بازار خودرو به هر بهانه‌ای قصد دارد نقدینگی مردم را از جیب آن ها به سمت کسری های خود هدایت کند.از این رو با کاهش صوری تنها چند میلیون تومان قیمت برخی خودروها ادای دولت موفق را در می‌آورد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.