ظهور گونه جدید کرونا در جهان

سویه BA.۲ به سرعت جایگزین سویه فعلی که BA.۱ نام دارد خواهد شد هر چند بعید است تاثیر آن قابل توجه باشد.

داده‌های متخصصان در دانمارک نشان می‌دهد سویه فرعی جدید به لحاظ شدت تفاوتی با سویه کنونی اومیکرون ندارد. در حال حاضر سویه فرعی جدید در فیلیپین، نپال، قطر، هند و دانمارک به شکل سویه غالب درآمده است.

یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه فرعی اومیکرون که Omicron BA.۲ نام دارد به زودی به سویه غالب کرونا در جهان تبدیل خواهد شد و مقام نخست آلوده‌کننده‌ترین سویه ویروس کرونا را به خود اختصاص خواهد داد.

«بوریس پاولین» از تیم سازمان جهانی بهداشت در زمینه مقابله با کووید-۱۹، با اعلام این مطلب گفت: «سویه BA.۲ به سرعت جایگزین سویه فعلی که BA.۱ نام دارد خواهد شد هر چند بعید است تاثیر آن قابل توجه باشد. البته داده‌های بیشتری برای تایید این مطلب مورد نیاز است.»

آقای پاولین اضافه کرد که واکسن‌ها به روال سابق محافظت مشابهی را در برابر گونه‌های مختلف اومیکرون ایجاد خواهند کرد.

بنا به گفته این مقام مسئول، «با نگاهی به کشور‌های دیگر که سویه فرعی جدید در حال سبقت گرفتن در آن‌ها است، ما هیچ گونه موج بیشتر از حد انتظاری را در نرخ بستری شدن در بیمارستان‌ها شاهد نیستیم.»

بنابر آخرین داده‌های به دست آمده از کشورها، سویه جدید BA.۲ در حال جایگزین شدن برای سویه اصلی اومیکرون در کشور‌هایی نظیر دانمارک است. داده‌های این کشور نشان می‌دهد سویه فرعی جدید به لحاظ شدت تفاوتی با سویه کنونی اومیکرون ندارد، هرچند از پتانسیل جایگزینی آن در سطح گسترده برخوردار است.

یک تحقیق که در دانمارک انجام گرفته است نشان می‌دهد سویه فرعی جدید به لحاظ نرخ سرایت بالاتر از سویه غالب فعلی است و بیشتر می‌تواند افراد واکسینه‌شده را آلوده کند. محققان می‌گویند در سویه فرعی جدید ۲۷ نوع جهش تشخیص داده شده که در نوع اصلی اومیکرون وجود نداشته‌اند.

در حال حاضر سویه فرعی جدید در فیلیپین، نپال، قطر، هند و دانمارک به شکل سویه غالب درآمده است.

دوریت نیتزان، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، درباره ابتلای افراد به این سویه ویروس گفت: «اگر با فردی که مبتلا است در یک اتاق باشید به آن مبتلا خواهید شد. ممکن است در همان لحظه‌ای که ماسک خود را برای نوشیدن و خوردن برمی‌دارید این سرایت اتفاق بیافتد و به همین خاطر هرگز نخواهید دانست چه زمانی آن را دریافت خواهید کرد. ما می‌توانیم این را در دانمارک ببینیم. این سویه خیلی سریع حرکت می‌کند.»

آقای نیتزان با این حال اضافه کرد: «به نظر نمی‌رسد خطر ابتلای مجدد برای افرادی که قبلاً نوع اصلی اومیکرون را گرفته‌اند وجود داشته باشد، چرا که این دو نوع زیاد با هم فرقی ندارند. هر چند هنوز تحقیقات کافی برای اطمینان وجود ندارد.»

از سوی دیگر، دانشمندان درباره سویه‌های جدید ویروس کرونا و احتمال برتری آن‌ها بر مکانیسم‌های دفاعی کنونی هشدار می‌دهند.

به گزارش نیویورک تایمز، بنا بر اعلام مرکز علوم و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه جانز هاپکینز، آمار ابتلا به ویروس کرونا در جهان از ۴۰۰ میلیون نفر فراتر رفت. این در حالی است که تنها یک ماه از عبور جهان از آمار ۳۰۰ میلیون مبتلا به کووید-۱۹ می‌گذرد. این افزایش خیره‌کننده ناشی از سویه بسیار قابل انتقال اومیکرون است و دولت‌ها و افراد در سراسر جهان در حال کسب آمادگی برای نحوه مقابله با مرحله بعدی همه‌گیری هستند.

بیش از یک سال طول کشید تا جهان به ۱۰۰ میلیون مورد ابتلای تاییدشده برسد: اولین مورد در اواخر سال ۲۰۱۹ و صد میلیون مورد در ژانویه ۲۰۲۱ شناسایی شد. تنها هفت ماه طول کشید تا این تعداد دو برابر شود، و اکنون شش ماه طول کشیده است تا این تعداد دو برابر شود. تعداد موارد ابتلای روزانه شروع به کاهش کرده است، اما به طور متوسط روزانه بیش از ۲.۷ میلیون مورد ابتلا گزارش می‌شود.

تعداد واقعی موارد ابتلا بدون شک بیشتر است. احتمالاً بسیاری از نتایج آزمایش‌های سریع خانگی هرگز به طور رسمی گزارش نمی‌شوند و همه افراد مبتلا آزمایش نمی‌شوند، زیرا ممکن است به امکانات لازم دسترسی نداشته باشند، علائمی نداشته باشند یا ترجیح دهند این آزمایش را انجام ندهند.

همزمان با جهش ویروس، تقریباً پنج میلیارد نفر دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن‌ها همچنان در برابر بدترین پیامد‌ها محافظت می‌کنند. سویه فعلی و غالب ویروس – اومیکرون، کمتر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ منجر می‌شود، بنابراین شمارش موارد به خودی خود به عنوان یک معیار، کمتر مفید است.

اما دانشمندان هشدار داده‌اند که مصونیت در برابر این ویروس ممکن است به مرور زمان از بین برود و سویه‌های آینده بهتر بتوانند از مکانیسم‌های دفاعی ما عبور کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.