الاخبار مدعی شد: ایران و آمریکا به توافق رسیدند

روزنامه الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد در راستای تکمیل اقدامات اعتمادساز میان ایران و آمریکا احتمالاً به زودی در ازای آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران، زندانیان آمریکایی دو تابعیتی آزاد خواهند شد.

بروز نشانه‌های مثبت فزاینده از مذاکرات احیای برجام با گمانه‌زنی‌های خوشبینانه رسانه‌ای همراه شده است.

روزنامه الأخبار با اشاره به اعلام واشنگتن برای بازگرداندن معافیت تحریمی در حوزه همکاری‌های هسته‌ای به نقل از یک منبع دیپلماتیک مدعی شد اقدامات اعتمادساز ایران و آمریکا با هدف تسهیل روند دستیابی به توافق در هفته های آینده تکمیل خواهد شد.

این منبع گفته است: «به احتمال زیاد به زودی شاهد آزادسازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی دوتابعیتی در ایران خواهیم بود».

این منبع گفت: «در صورت اتخاذ تدابیر اعتمادسازی، فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن در آینده قابل پیش‌بینی برای دستیابی به توافق نهایی مهیا خواهد شد».

وی افزود: «این توافق می‌تواند در اواخر فوریه یا حداکثر اوایل مارس حاصل شود».

این منبع در خصوص موضوعات مورد اختلاف باقی مانده توضیح داد: «در حال حاضر در مورد سه موضوع اختلاف نظر وجود دارد: تضمین عدم خروج آمریکا از توافق، دوره راستی آزمایی اقدامات آمریکا پس از لغو تحریم‌ها و ترتیب اقدامات ایران برای بازگشت به تعهدات».

وی با تاکید بر اینکه «مذاکرات به مرحله نهایی خود رسیده است»، خاطرنشان کرد: «به احتمال زیاد دور آخر پس از بازگشت هیات ها به وین آغاز خواهد شد، زیرا دو طرف قصد دارند در پایان ماه آینده به فرمول نهایی برسند».

همچنین بر اساس گزارش خبرنگار المیادین، پیش‌نویس یک سند ۲۰ صفحه‌ای تهیه شده است که چارچوب یک توافق سیاسی جامع را مشخص می‌کند.

بر اساس این گزارش، اجرای این پیش‌نویس با رفع تحریم‌ها و فرصتی برای بهر‌مندی ایران از انتقال درآمدهای خود آغاز می‌شود. به گفته خبرنگار شبکه المیادین، فضای مثبتی برای دست‌یابی به یک توافق طی چند روز یا شاید چند هفته آینده حاکم است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در واشنگتن گفت: «پیشنهادی از سوی ایالات متحده وجود دارد، پیشنهاد متقابلی نیز وجود دارد. نمی دانم که یک هفته، دو هفته، سه هفته خواهد بود، اما مطمئناً ما در آخرین مراحل مذاکره هستیم».

بورل گفت که دستیابی به توافق بر سر ترتیب و توالی لغو تحریم‌ها و گام‌های عقب‌نشینی هسته‌ای ایران «مهم‌ترین مشکل» است، اما او امیدوار به پیشرفت است «زیرا هر دو طرف تمایل نشان داده‌اند».

اریک بروئر از سازمان ناظر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای آمریکا (NTI) گفت: «ترکیبی از مسائلی که نیاز به حل دارند، از جمله دامنه رفع تحریم‌ها و اقداماتی که مربوط به تجهیزات هسته‌ای نصب شده توسط ایران است، وجود دارد. به دلایلی این‌ها آخرین نقاط اختلاف هستند، بحث برانگیز هستند و مستلزم امتیازاتی هستند که هیچ یک از طرفین تاکنون حاضر به دادن آن نبوده است». میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده روسی در مصاحبه ای با روزنامه روسی کومرسانت گفت که طرفین «پنج دقیقه با خط پایان فاصله دارند». او گفت: «پیش نویس سند نهایی تهیه شده است. چندین نکته وجود دارد که نیاز به کار بیشتری دارد، اما آن سند در حال حاضر روی میز است». اولاف شولز، صدراعظم آلمان در مصاحبه ای با واشنگتن پست که روز دوشنبه منتشر شد، مذاکرات را در “لحظه تعیین کننده” توصیف کرد. وی گفت: «ما به آنها پیام روشنی دادیم که اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت است و نه طولانی کردن روند. امیدواریم از این فرصت استفاده کنند».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.