ثروتمندترین مرد آسیا کیست؟

آدانی در دهه ۸۰ میلادی دانشگاه را رها کرد و به عنوان جدا کننده الماس مشغول به کار شد. گواتام آدانی» هندی به تازگی جایگاه ثروتمندترین میلیاردر آسیا را از آن خود کرده و بدین ترتیب «موکش آمبانی» را کنار زده است.

به نقل از فرارو، براساس فهرست منتشر شده درباره ثروتمندترین افراد جهان از سوی شبکه خبری «بلومبرگ»، «گواتام آدانی» هندی از هموطن خود «موکش آمبانی» پیشی گرفته و به ثروتمندترین فرد آسیا تبدیل شده است.

بنیانگذار ۵۹ساله گروه آدانی شرکت‌هایی از بنادر و هوافضا گرفته تا انرژی حرارتی و زغال سنگ را کنترل می‌کند و بر اساس شاخص میلیاردر‌های «بلومبرگ» اکنون دارایی خالص ۸۸.۵ میلیارد دلاری در اختیار دارد. قیمت سهام شرکت انرژی سبز آدانی تاکنون بیش از ۴۴ درصد افزایش یافته است و شرکت برق تحت مدیریت او تا به امروز ۱۵ درصد افزایش ارزش سهام را تجربه کرده است.

آدانی در دهه ۸۰ میلادی دانشگاه را رها کرد و به عنوان جدا کننده الماس مشغول به کار شد. «فایننشال تایمز» گزارش داده که او واردات و صادرات سایر کالا‌ها را در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز کرد و به تدریج با استفاده از وام حوزه کاری‌اش را به صنایع دیگر گسترش داد.

او تاکنون از دو اتفاق خطرناک جان سالم به در برده است. در سال ۱۹۹۸ میلادی، آدانی به همراه یکی از همراهان‌اش توسط گروهی از مردان ربوده شد. او و همراه‌اش تنها پس از دریافت ۲ میلیون دلار باج توسط ربایندگان آزاد شدند. در سال ۲۰۰۵ میلادی، متهمان به دلیل کمبود شواهد و ادله از اتهام آدم ربایی تبرئه شدند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، دو مرد دیگر که به دادگاه کشیده شدند پس از این که دادستان‌ها نتوانستند ارتباط آنان با آدم ربایی ادعایی را اثبات کنند تبرئه شدند. آدانی هم چنین در جریان حملات تروریستی بمبئی در سال ۲۰۰۸ میلادی از مرگ نجات یافت. او در آن زمان در هتل تاج محل در مرکز شهر بود لحظه‌ای که شبه نظامیان ساختمان را محاصره کردند و تا روز بعد در زیرزمین مخفی شد. حملات صورت گرفته در آن زمان در سراسر شهر ۱۶۶ کشته بر جای گذاشت.

مانند سایر میلیاردر‌ها در سراسر جهان، آدانی شاهد افزایش سرسام‌آور ثروت خود در طول همه گیری بوده است. ارزش دارایی او در سال گذشته در چنین دوره‌ای کم‌تر از ۴۰ میلیارد دلار بود.

با این وجود، اکنون او از «موکش آمبانی» کارآفرین هندی در زمینه انرژی و فناوری پیشی گرفته و به دهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل شده است. گروه آدانی عملکرد فوق العاده‌ای در بازار سهام هند در طول شیوع کرونا داشته است.

سهام آدانی اینترپرایز از ژوئن ۲۰۲۰ میلادی در بورس ملی بمبئی بیش از ۱۰۰۰ درصد جهش را تجربه کرده که نشانه‌ای از خوش بین بودن سرمایه گذاران به توانایی آدانی برای شرط‌بندی‌هایش بر روی بخش‌هایی مانند زیرساخت‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر است که بخش‌هایی کلیدی برای اهداف توسعه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند محسوب می‌شوند.

آمبانی که شرکت Reliance Industries را مدیریت می‌کند اکنون با ارزش خالص ۸۷.۹ میلیارد دلار در رتبه یازدهم شاخص «بلومبرگ» از نظر دارا بودن ثروت قرار دارد.

این تنها تحولی نبود که اخیرا رتبه‌بندی میلیاردر‌ها شاهد آن بوده است. هفته گذشته، متا شرکت مادر فیس بوک، شاهد سقوط تاریخی در بازار سهام خود بود که بیش از ۳۰ میلیارد دلار از ثروت شخصی «مارک زاکربرگ» را از بین برد. زاکربرگ مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران «متا» اکنون در رتبه سیزدهم شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ قرار دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.