بالا گرفتن جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه درباره سوریه

جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه بر سر حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه که از شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است، امروز به خط و نشان کشیدن های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و پاسخ مقامات مسکو کشیده شد.

این جنگ لفظی در پی آن بالا گرفت که تروریست‌ها در سوریه مدعی شدند شهر دوما در سوریه شامگاه شنبه (۱۸فروردین) هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت و ۷۵ سوری کشته و ده‌ها تن مصدوم شدند. غرب، دولت بشار اسد را متهم به این بمباران کرد و ترامپ دو روز بعد اعلام کرد که ظرف ۲۴ تا ۴۸ساعت آینده، تصمیمات مهمی درباره سوریه خواهد گرفت.
رئیس‌جمهوری آمریکا با توهین به رئیس‌جمهوری سوریه گفت که در حال مشاوره با مقام‌های نظامی کاخ سفید است و مدعی شد روسیه، سوریه و ایران در این زمینه مسئول هستند.
در مقابل، وزارت امور خارجه سوریه اتهام حمله شیمیایی به دوما را رد کرد و از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد (OPCW) خواست، درباره ادعاهای به‌کارگیری سلاح شیمیایی در شهر دوما تحقیق کند.
رسانه‌های سوریه تاکید کردند تروریست‌های جیش‌الاسلام با نسبت دادن اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی به ارتش عربی سوریه، تلاشی آشکار برای مانع شدن از پیشروی نیروها دارند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران، اظهارات ترامپ در مورد رئیس‌جمهوری سوریه را اهانت‌بار خواند و گفت که بشار اسد رئیس‌جمهوری قانونی سوریه است.
سخنگوی کاخ کرملین همچنین اظهار کرد: تاکنون روسیه، ایران و ترکیه درباره ادعای مخالفان دولت سوریه مبنی بر حمله شیمیایی ارتش سوریه به دوما به اتفاق نظر نرسیده‌اند و به عقیده مسکو انجام تحقیقات دقیق درباره این حادثه ضروری است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز به نقل از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد: یک هیات تحقیق و تفحص را به منطقه «دوما» در سوریه اعزام می‌کند.
این در حالی است که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به نقل از آنتونیو گوترش با اعلام نگرانی از شرایط دوما و غوطه شرقی سوریه گفت: قادر به تایید استفاده از سلاح شیمیایی در دوما نیستیم.
در ادامه این کشمکش‌های لفظی، فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت؛ فرودگاهی که ۲۱ بهمن ماه سال گذشته نیز مورد حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.
ناکامی آمریکا در سازمان ملل
همزمان ۹ عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه درباره حمله شیمیایی دوما درخواست نشست اضطراری کردند که این نشست به صحنه تقابل مستقیم میان دیپلمات‌های آمریکا و روسیه تبدیل شد و مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کرد و دو قطعنامه پیشنهادی روسیه نیز به تصویب نرسید.
پس از ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه علیه سوریه، سارا هاکابی سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد همه گزینه‌ها درباره سوریه روی میز است اما نمی‌تواند پیش از اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره آن صحبت کند.
الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان نیز در مقابل تاکید کرد که کشورش پاسخ هر تجاوزی به سوریه را می‌دهد و موشک‌های شلیک شده به این کشور را سرنگون خواهد کرد.
پنتاگون از توضیح درباره توییت ترامپ درماند
این اظهارات سفیر روسیه با واکنش ترامپ روبرو شد که در حساب توییتری خود خطاب به مسکو نوشت: «روسیه وعده می‌دهد موشک‌های شلیک شده به سمت سوریه را ساقط می‌کند. روسیه آماده باش، زیرا موشک‌های دقیق، خوب و هوشمند می‌آیند.». رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه این توییت غیرمتعارف و غیردیپلماتیک، عنوان کرد که مسکو نباید با این فرد (بشار اسد) شراکت کند.
ترامپ در توییت دیگری که لحن آن متفاوت و ملایم‌تر از توییت قبلی‌اش نسبت به روسیه بود، نوشت: روابط ما با روسیه، اکنون بدتر از هر زمان دیگری از جمله در دوره جنگ سرد است. هیچ دلیلی برای این مساله وجود ندارد. روسیه به ما نیاز دارد تا به اقتصادش کمک کنیم، امری که انجام آن بسیار آسان است و ما نیز به همه کشورها برای همکاری با هم نیاز داریم. مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنید.
شبکه خبری اسکای‌نیوز نیز گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اظهارنظر درباره سخنان و توییت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور درباره شلیک موشک به سوریه خودداری کرده است.
پنتاگون پرسش‌های خبرنگاران درباره توییت‌های ترامپ درباره حمله به سوریه را به کاخ سفید ارجاع داد.
پاسخ روسیه به توییت ترامپ
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به توییت ترامپ اعلام کرد: موشک‌های هوشمند شما باید تروریست‌ها را هدف قرار دهند نه دولت قانونی سوریه را که سال‌هاست در خاک خود با تروریسم بین‌المللی می‌جنگد.
گفت‌وگوی تلفنی مکرون و ترامپ
بنژامن گیریو، سخنگوی دولت فرانسه نیز اعلام کرد پاریس و واشنگتن آماده واکنش نظامی علیه دولت سوریه هستند و گفت‌وگوهای لازم در این باره میان رئیسان جمهوری فرانسه و آمریکا انجام شده است.
به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، وی افزود: مکرون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خود تاکید کرده‌اند که حمله شیمیایی به دوما نباید بدون پاسخ باقی بماند و در گفت‌وگوی تلفنی، اطلاعات خود را در زمینه به کارگیری سلاح شیمیایی در بمباران دوما با یکدیگر مبادله و دستورات لازم را برای ادامه تحقیقات در این خصوص به مقامات دو کشور ابلاغ کردند.
سخنگوی دولت فرانسه همچنین یادآوری کرد که مکرون قرار است تا ۲۴ ساعت آینده بار دیگر با همتای آمریکایی در این زمینه گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد.
ناکامی ترامپ در قانع کردن ترزا می
در عین حال، روزنامه تایمز گزارش داد ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی شامگاه سه‌شنبه خود با ترامپ گفته است برای مشارکت لندن در حمله نظامی علیه سوریه، به مدارک بیشتری نیاز دارد و با اقدام« تلافی‌جویانه فوری» علیه سوریه مخالفت کرده است.
بن سلمان بر طبل جنگ کوبید
این در حالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در پاریس به سر می‌برد، شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت: اگر شرایط اقتضا کند، ریاض در اقدام نظامی احتمالی ضد دمشق مشارکت خواهد کرد.
ولیعهد سعودی تاکید کرد که علیه سوریه مشارکت نظامی می‌کنیم و مکرون نیز گفت: خط قرمز ما درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه ارتباطی با مباحث شورای امنیت ندارد و در حال رایزنی با متحدان خود برای اقدام علیه دمشق هستیم.
 چاووش اوغلو خواستار برکناری اسد شد
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران خواستار برکناری بشار اسد شد و دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از ترکیه، وی اظهار کرد: از یک سال و نیم پیش برای حل سیاسی جنگ در سوریه مذاکرات آستانه و سوچی را آغاز کردیم و مذاکرات ژنو نیز هست؛ با این وجود باید روند انتخابات و دیگر اقدامات لازم در سوریه به صورت شفاف و تحت نظارت سازمان ملل انجام شود، چرا که نمی‌خواهیم در سوریه شاهد اشک و خون و آتش باشیم.
چاووش اوغلو در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر لزوم خروج ترکیه از عفرین سوریه گفت: جواب لاوروف احتمالا در پاسخ به یک پرسش بود و باید علت بیان‌ آن را در نظر بگیریم، چرا که وقتی عملیات عفرین را شروع کردیم، با روسیه هماهنگ بودیم و حتی از آن‌ها خواستیم ناظران خود را خارج کنند و پذیرفتند.
وزیر خارجه ترکیه در عین حال گفت: ما چشمداشتی به خاک سوریه نداریم و بیش از هرکس دیگری از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کنیم.
اما نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، روز چهارشنبه با هشدار درباره حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه تاکید کرد که این اقدام پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.
رئیس پارلمان لبنان: امیدوارم اراده خیر بر شر پیروز شود
رئیس پارلمان لبنان، نخستین قربانی این جنگ را ثبات و وحدت منطقه دانست و با هشدار نسبت به پیامدهای آن همچون خونریزی و تخریب و کوچ مردم سوریه گفت: اگر خدای نکرده جنگ رخ دهد، هزینه آن از طریق جیب اعراب تامین می‌شود و نتایج آن نیز برای آینده آن‌ها و کشورهایشان منفی و مخرب خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد در شرایطی که همه در لبه پرتگاه جنگ مانور می‌دهند، اراده خیر بر اراده شر پیروز شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.