چین: کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی قوانین بین المللی را نقض کرد

چین روز چهارشنبه در واکنشی تند نسبت به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی آن را نقض قوانین بین المللی و بی توجهی به قرارداد منع آزمایشات هسته ای دانست.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای که امروز در این رابطه منتشر کرد، اعلام کرد که پکن با انجام اینگونه آزمایشات به شدت مخالف است.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است: پیونگ یانگ امروز با نادیده گرفتن مخالفت جامعه بین المللی بار دیگر دست به آزمایش هسته ای زده است.
بیانیه وزارت امور خارجه چین که در پایگاه اطلاع رسانی رادیو بین المللی چین منتشر شد، بر تحقق عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای و جلوگیری از تکثیر تسلیحات اتمی تاکید کرده است.
دستگاه دیپلماسی چین همچنین یادآور شده که موضع همیشگی و قطعی چین دفاع از صلح و ثبات آسیای شمال شرقی است و از کشورهای منطقه نیز می خواهد همواره به این اصل متعهد باشند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: چین از کره شمالی می خواهد با پایبندی به تعهدات خود مبنی بر عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای، دست از هر گونه عملیاتی که منجر به وخامت اوضاع شود، بر دارد چرا که حفاظت از صلح و ثبات شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی تامین کننده منافع مشترک همه طرف ها در این منطقه خواهد بود.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه خود همچنین اعلام کرده که پکن ضمن پیشبرد تحقق عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای، قاطعانه بر حل مسائل هسته ای شبه جزیره کره از طریق مذاکرات شش جانبه اصرار دارد.
مقامات کره شمالی پیش از ظهر امروز به وقت محلی از انجام موفقیت آمیز آزمایش یک بمب هیدروژنی در این کشور خبر دادند که واکنش ها و اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.
کره شمالی تا پیش از این در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میلادی سه بمب اتمی آزمایش کرده است.
این نخستین باری است که این کشور دست به چنین آزمایشی زده است.
سازمان لرزه نگاری کره جنوبی بعد از انجام این آزمایش اعلام کرد که زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتری را در منطقه «کیلجو» در ۴۹ کیلومتری سایت آزمایش های هسته ای «پونگ گیه ری» کره شمالی ثبت کرده که طبیعی نبوده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.