نشریه فوربس: عربستان سالانه ۳ میلیارد دلار از قطع سفر حجاج ایرانی ضرر می‌کند

نشریه فوربس در گزارشی نوشت: اگر زوار ایران به مکه نروند، قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران میلیاردها دلار برای ریاض ضرر به همراه خواهد داشت.

به نوشته نشریه فوربس، اعدام شیخ برجسته شیعه عربستانی که اعتراض شدید ایرانی‌ها را در پی داشت، سرانجام به جایی منتهی شد که سعودی‌ها روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. تهران و ریاض به نوعی دشمن یکدیگر در خاورمیانه محسوب می‌شوند.
تحلیلگران معتقدند که این قطع روابط واکنشی است به بهبود روابط ایران و آمریکا یا اقدامی است برای بالا بردن قیمت جهانی نفت. اما اگر مسلمانان ایران که هر ساله برای انجام مراسم حج به مکه سفر می‌کنند،‌ دیگر اجازه این کار را نیابند عربستان میلیاردها دلار را ازدست خواهد داد. نزدیک به صدها هزار ایرانی هر ساله برای مراسم حج به عربستان سفر می‌کنند و این علاوه بر ۵۰۰ هزار نفری است که هر ساله از ایران برای حج عمره به عربستان می‌روند.
مراسم حج یک منبع بزرگ در آمد برای عربستان است. یک اقتصاددان در عربستان مدعی است که این کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۸.۶ میلیارد دلار از حج درآمد کسب کرده است و این ۱۰ درصد درآمد عربستان از منابع نفتی است.
فوربس در ادامه گزارش خود نوشت: اگر این درآمد را بر تعداد زواری که هر ساله برای حج به عربستان می‌روند، تقسیم کنیم می‌توانیم سهم هر زائر را تخمین بزنیم بنابراین درآمد عربستان از حاجیان ایرانی چه در عمره و چه در تمتع سه میلیارد دلار خواهد بود که ریاض با قطع روابطش با ایران ممکن است آن را از دست بدهد.
هر چند تاکنون، نه مقامات عربستان و نه ایرانی‌ها حرفی درباره این که قطع روابط دیپلماتیک چه تاثیری می‌تواند بر حج داشته باشد، نزده‌اند اما با توجه به این که سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران بسته شده است، گرفتن روادید برای ایرانی‌ها غیرممکن خواهد بود. زوار علاوه بر این از خدمات کنسولی در داخل عربستان نیز محروم خواهند بود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.