سلیمی‌نمین: تجمع‌کنندگان مراقب شعارهایشان باشند/ برخی مدعی اند مردم علیه دین طغیان کردند

سلیمی نمین گفت: ما در درون جریانات سیاسی عقلانیت لازم را نداریم و متاسفانه آن‌ها رقابت‌های انتخاباتی را هرگز کنار نمی‌گذارند و این برای جامعه بسیار زیان‌بار است.

عباس سلیمی نمین مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و فعال سیاسی اصول‌گرا درباره اتفاقات و اعتراضات اخیر گفت: برخی سیاست‌های اقتصادی چه در زمینه گسترش بی‌رویه موسسات مالی و اعتباری و چه در بُعد عدم نظارت بر مسائل عمرانی و ساخت‌وسازها خساراتی را بر مردم وارد کرد، از همین رو مدت‌ها اعتراضاتی را از این دست در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها شاهد هستیم. طبیعتا خاستگاه این اعتراضات ریشه به‌حقی دارد چراکه مسئولین امر موظف بودند در این رابطه نظارت دقیقی داشته باشند و اینکه فقط به مردم توصیه کنند از موسسات و بانک‌هایی که سود بیشتری می‌دهند فاصله بگیرند و به آن‌ها اعتماد نکنند صحبت دقیقی نبوده است بلکه لازم بود با نظارت بانک مرکزی فعالیت این موسسات متوقف می‌شد.
بهره‌گیری دشمنان از مطالبات به‌حق مردم

او افزود: امروز برخی تلاش می‌کنند بر این مطالبات مردم یک‌سری مطالبات سیاسی هم بار کنند که البته بسیار ناشیانه عمل می‌کنند. امروز مواضعی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها علیه ما چه در ارتباط با برجام و چه در رابطه با استقلال کشور مطرح می‌کنند بیانگر ناخشنودی آن‌ها از این نظام است؛ طبیعی است وقتی شعارهایی در این تجمعات سر داده می‌شود که باب میل این دو دولت است یک پیام روشن به مردم می‌دهد که باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد چرا که خاستگاه آن‌ها هیچ‌گاه این نیست که از بیگانگان حمایت کنند.
سلیمی نمین ادامه داد: وقتی کشور ما در مبارزه با تروریسم گام موثری برمی‌دارد و می‌تواند در سوریه گروه داعش را زمین‌گیر کند و همه مردم از این موضوع شادکام می‌شوند طبیعی است وقتی شعارهایی در مخالفت با حضور ایران در سوریه سر داده می‌شود این‌ها حرکتی باب میل و حمایت آمریکایی‌ها است.
او گفت: تعجیل آمریکایی‌ها از بهره‌گیری از خواسته‌های به‌حق مردم موجب خواهد شد بلافاصله در صفوف ملت ایران تفکیک صورت بگیرد و همین امر موجب ناکام ماندن دولت‌های فرصت‌طلب خواهد شد. اگر آمریکایی‌ها بردباری بیشتری نشان می‌دادند شاید عایدی بیشتری نصیبشان می‌شد اما همین مسئله نشان داد که چقدر در برابر ایران مستاصل هستند و به سرعت می‌خواهند خواسته‌های خود را بر جزئی‌ترین مسائل ایران سوار کنند. کما اینکه سال ۸۸ تلاش کردند مردم ایران را بی‌تفاوت نسبت به مسائل دینی و مقدسات نشان دهند که در این راستا دست به اقداماتی زدند اما نتیجه‌اش وحدت بیشتر ملت شد. در آن سال برخی از مردم و جوانان فکر می‌کردند از رایشان در انتخابات صیانت نشده است و اعتراضاتی داشتند اما آمریکایی‌ها به سرعت تلاش کردند تا به این مطالبه اجتماعی رنگ و لعاب سیاسی بدهند که شتاب‌زدگی به خرج دادند و خطا کردند و همین موضوع باعث شد مردم آگاه شوند و بار دیگر  وحدت به جامعه بازگردد.
می‌خواهند بگویند مردم علیه دین و مقدسات طغیان کردند
سلیمی نمین در رابطه با القای بحران به جامعه نیز گفت: حتی اگر بحران اقتصادی داشته باشیم باز این موضوع مربوط به ایران و مردم ایران است. این مسئله که دارای مشکلات اقتصادی هستیم قابل انکار  نیست اما در بحران نیستیم و حتی برخی کشورهای اروپایی مشکلاتی بسیار بیشتر از ما دارند کما اینکه ایران کشوری مقروض نیست اما برخی کشورهای دیگر به دلیل بحران‌های داخلی خود مقروض هستند به صورتی که تا چند نسل بعد از خودشان نیز مقروض خواهند بود.
او با بیان اینکه تلاش می‌شود به جامعه القا کنند که بحران وجود دارد گفت: اما همان‌طور که گفتم این تنها هدف آن‌ها نیست بلکه می‌خواهند بگویند ملت ایران نسبت به رویکردهای سیاسی و اعتقادی ایران طغیان کردند؛ اینکه یک حسینیه قدیمی در تهران را به آتش می‌کشند به این دلیل است که می‌خواهد آن را طغیان مردم نسبت به مسائل دینی نشان دهند و کارکردی بیرونی دارد اما این بار نیز دچار شتاب‌زدگی شدند و قطعا ناکام خواهند ماند.
جریانات سیاسی عقلانیت ندارند
عباس سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که چقدر اختلافات سیاسی می‌تواند این فضا را برای ایجاد چنین شرایطی مساعد کند گفت: این موضوع بی‌تاثیر نیست و من فکر می‌کنم ما در درون جریانات سیاسی عقلانیت لازم را نداریم و متاسفانه آن‌ها رقابت‌های انتخاباتی را هرگز کنار نمی‌گذارند و این برای جامعه بسیار زیان‌بار است.
او افزود: با تاسف باید گفت این عدم توسعه‌یافتگی هم در میان اصول‌گرایان و هم در اصلاح‌طلبان قابل مشاهده است. آن‌ها تصور می‌کنند همواره باید در حال قلع و قمع نیروهای مقابل خود باشند. ما در دوران رقابت‌های انتخاباتی می‌توانیم پذیرای انتقادات جدی باشیم و حتی رفتارهای غیراخلاقی را هم قابل توجیه کنیم اما ادامه آن شایسته جریانات سیاسی این کشور نیست.
این فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: حتی در زمان انتخابات ملت ما به دنبال این بود که شاهد رفتارهای عقلانی و رقابت‌های فکری باشد که متاسفانه این رقابت‌ها نه تنها در جریان انتخابات‌ها غیراخلاقی است بلکه بعد از انتخابات نیز توسط بخشی از جریانات سیاسی ادامه پیدا می‌کند که این موضوع موجب دل‌مردگی جامعه می‌شود. جامعه وفتی دل‌مرده شد طبیعی است که از مسائل خود کناره‌گیری می‌کند و در چنین شرایطی است که بستر برای حضور و فعالیت عناصر بیگانه فراهم می‌شود.
او گفت: وقتی نیروهای فعال سیاسی که به تعالی این مرز و بوم پای‌بند هستند دچار دل‌مردگی شوند طبیعی است نیروهایی که پای‌بندی به منافع ملی ندارند پا به عرصه می‌گذارند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.