اجحاف در حق بازنشستگان با عدم افزایش حقوق!

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود به تعلل دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت.

روزنامه اطلاعات درباره افزایش حقوق بازنشستگان نوشت:

۴.۵ میلیون خانوار مستمری بگیر و ازکارافتاده وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی که در مجموع ۱۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و جزو کم درآمدترین اقشار جامعه محسوب می شوند، ظرف دو ماه گذشته منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بوده اند ولی بررسی پرونده افزایش مستمری آنها تا کنون به تعویق افتاده است.

در ابتدای سال به دلیل غلط تایپی صورت گرفته در بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور این شائبه برای دستگاه های اجرایی ایجاد شد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال جدید باید همانند سایر صندوق های بازنشستگی فقط ۱۰ درصد باشد؛ این در حالیست که معمولا میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از سوی هیأت امنای این صندوق مطابق با تغییرات دستمزد سالانه کارگران در شورای عالی کار تعیین می شود. اما این بار وجود یک «ویرگول» غلط در میانه عبارت «صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیروهای مسلح» و اصلاح آن ۲۳ روز دستگاه های اجرایی را معطل گذاشت تا از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی شانه خالی کنند.

با رفع این مشکل در انتهای فروردین انتظار می رفت همه شرایط برای بررسی فوری میزان افزایش حقوق بازنشستگان مذکور و پرداخت حقوق جدید به آنها فراهم شده باشد؛ حتی هیأت امنای صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی به فوریت تشکیل جلسه داد و دقیقاً تغییرات دستمزد امسال کارگران در شورای عالی کار را برای جامعه تحت پوشش خود تصویب کرد، اما تأیید نهایی این مصوبه در هیأت دولت تا امروز به طول انجامیده و حدود یک ششم جمعیت کشور را چشم انتظار گذاشته است.

مقصر تورم در جامعه دولت است نه افزایش حقوق بازنشستگان

طبق مصوبه هیأت امنای صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری بگیران این صندوق در سال جدید باید ۴ر۵۷ درصد و مستمری ماهانه سایر سطوح مزدی بازنشسته ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش یابد؛ ولی به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، برخی اعضای هیأت دولت معتقدند که اعمال این ارقام برای حقوق بازنشستگان در سال جدید موجب بالارفتن پایه پولی کشور می شود و تورم زا است.

به گفته وی، برخی از اعضای هیأت دولت اصرار دارند که برای جلوگیری از رشد نرخ تورم، میزان افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مطابق با مستمری سایر صندوق های بازنشستگی افزایش یابد.در طرف مقابل، جامعه مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی معتقدند آنچه باعث بالارفتن پایه پولی کشور در ابتدای امسال شده و تورم قیمت مایحتاج سبد معیشت بازنشستگان را افزایش داده، تصمیمات اخیر اقتصادی دولت و تغییرات صورت گرفته در تخصیص ارز ترجیحی به کالاهاست و در واقع مقصر اصلی افزایش نرخ تورم اقتصادی، سیاست های خود دولت است، نه مستمری که هنوز تصویب نشده است!

علاوه بر این، میزان حقوق کارکنان بازنشسته دولت را نباید با مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی مقایسه کرد. زیرا تفاوت فاحشی میان دریافتی ماهانه این دو قشر وجود دارد و تبعیت افزایش هر دو آنها از یک الگو عادلانه نیست.

این اختلاف نظرها تا امروز که حدود ۲ ماه از شروع سال ۱۴۰۱ سپری شده، دریافت افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی را به تعویق انداخته، هرچند که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی قول داده به محض تصویب رقم مذکور در هیات دولت، پرداخت حقوق افزایش یافته و معوقات ۲ ماه گذشته به حساب بازنشستگان آغاز می شود.

به نظر می رسد هر روز تأخیر در بررسی نهایی این پرونده، اجحافی بزرگ درحق جمعیتی کثیری از مردم کشور است و ضرورت دارد تا در نخستین نشست هیأت دولت تکلیف این ماجرا تعیین شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.