ایران: سوخت هسته‌ای ۶۰ درصد در دست تولید داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد ما امروز سوخت هسته‌ای ۶۰ درصد را دست تولید داریم.

به نقل از اقتصاد۲۴، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: در موضوع سوخت ۲۰ درصد که نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران بود، اقدام کردند و ما امروز نه‌تن‌ها سوخت ۲۰ درصد بلکه سوخت ۶۰ درصد را دست تولید داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، وی این سخنان را عصر امروز در نشست تخصصی «تاثیر تدابیر راهبردی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در پیشرفت فناوری هسته‌ای» در مشهد بیان داشت و افزود: در چرخه سوخت هسته‌ای کاملاً خودکفا شده‌ایم.
اسلامی درباره هدف از این تصمیم ایران نیز گفت: بعد از خروج ترامپ از معاهده برجام یک‌مرتبه کشور توانست با یک حرکت جهادی ده‌ماهه مسیر ده‌ساله را در ظرفیت غنی‌سازی طی کند که این موضوع موجب دستپاچگی ۵+۱ شد و سبب شد تا آن‌ها مجدداً به مذاکرات برگردند تا ظرفیت هسته‌ای ما را متوقف کنند.

گفتنی است؛ اقدام ایران برای تهیه اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد پیش از این مورد انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. این نهاد در سپتامبر گذشته طی گزارشی اعلام کرد: با توجه به میزان تولید سوخت هسته‌ای توسط ایران در ماه‌های اخیر این کشور می‌تواند تا حدود یک ماه دیگر به مقدار سوخت لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای دست یابد.
موسسه علم و امنیت بین‌المللی نیز در تحلیل گزارش مذکور اعلام کرد که ایران تلاشی فشرده برای تهیه ذخیره‌ای از اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام داده و در موقعیتی قرار گرفته است که برای تولید سوخت یک کلاهک هسته‌ای نزدیک تقریبا یک ماه زمان نیاز دارد. ایران می‌تواند سوخت لازم برای سلاح هسته‌ای را در کمتر از سه ماه و برای سلاح هسته‌ای سوم در کمتر از پنج ماه تولید کند.
دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.